صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۵
کد خبر: 19381
گزارشگر: 464
۴۷۹
۰
۰
۱
مشارکت در طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای الضبعه

جادۀ هموار تعاملات مسکو ـ قاهره در دنیای سیاست

جادۀ هموار تعاملات مسکو ـ قاهره در دنیای سیاست
در میان کشورهای آفریقایی، شاید بیش از هر کشوری مصر روابط نزدیکی با مسکو دارد و به‌رغم تحولات گوناگون در این مهم‌ترین کشور آفریقایی، تعاملات نزدیک این دو کشور همواره برقرار بوده است.

به گزارش آسیا نیوز؛ مشارکت در طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای الضبعه، شاید مهمترین نماد این رابطه است. در همین راستا بنا بر اعلام کرملین، قرار است ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از طریق تماس ویدیویی به همراه عبدالفتاح سیسی، همتای مصری او در مراسم ساختن پایه چهارم و آخرین راکتور در نیروگاه هسته‌ای الضبعه شرکت کند.

این نیروگاه هسته‌ای که شامل چهار راکتور با ظرفیت ۱.۲ گیگاوات خواهد بود، از سوی شرکت روس اتم ساخته شده است. سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر و روس اتم ساخت نخستین و دومین راکتور هسته‌ای در مصر را در سال ۲۰۲۲ آغاز کرده بودند. همچنین با همکاری دو طرف در مه ۲۰۲۳ پایه سومین راکتور هم گذاشته شد و این چهارمین محور این نیروگاه هسته‌ای است که ساخته می‌شود. ساخت این نیروگاه حدود ۲۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که حدود ۸۵ درصد آن توسط روسیه تامین مالی شده و مصر با وام ۲۲ ساله با نرخ بهره سالانه ۳ درصد آن‌را پرداخت خواهد کرد.

گفتنی است از زمان کودتای عبدالفتاح سیسی در سال ۲۰۱۳ در مصر، روابط میان قاهره و سکو دوستانه بوده و با وجود وقوع بحران‌هایی مانند جنگ اوکراین همچنان طرفین مناسبات نزدیک خود را حفظ کرده‌اند. گئورگی بوریسنکو، سفیر روسیه در قاهره در گفتگویی با رسانه «مصر مستقل» تاکید کرده که روابط میان مصر و روسیه بر پایه دوستی و مناسبات راهبردی بنا شده و ساخت نیروگاه هسته‌ای در الضبعه هم مهر تاییدی بر این موضوع است.

https://www.asianews.ir/u/dUQ
اخبار مرتبط
به بهانه درگذشت نابهنگام ابوالفضل خطیبی، شرق‌شناس و شاهنامه‌پژوه صاحبنام و محروم ماندن زبان فارسی از دانشنمدی دیگر، گفت و گویی با وی درباره تصحیح جلد هفتم شاهنامه جلال خالقی مطلق و نسخه فلورانس، در آسیانیوز بازنشر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید