صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۶
کد خبر: 21098
گزارشگر: 2
۲۲۱
۰
۰
۱
مواد پلاستیکی

آشنایی با انواع مواد اولیه پلاستیک

آشنایی با انواع مواد اولیه پلاستیک
در این مقاله انواع مواد اولیه پلاستیک را به شما معرفی کرده و کاربردهای هریک را بیان می‌کنیم.

مواد پلاستیکی به عنوان مواد اولیه در تولید بسیاری از محصولات به کار می‌روند؛ زیرا هم سبک هستند و هم با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شوند. برای اینکه بتوان یک محصول خوب را تولید کرد، باید مطمئن شد که ماهیت این مواد اولیه با محصول مورد نظر ما تطابق دارند. در نتیجه در زمان مراجعه به مرکز فروش مواد پلاستیک باید انواع این مواد را بشناسیم. در این مقاله می‌خواهیم انواع مواد اولیه پلاستیکی را به شما معرفی کنیم.

مواد اولیه پلاستیک

پلی استایرن، مواد اولیه مناسب برای صنایع غذایی

پلی استایرن یکی از انواع مواد اولیه پلاستیک با زنجیره‌های طولانی کربن است که خاصیت کشسانی خوبی را از خود نشان می‌دهد و جذب رطوبت کمی دارد؛ به همین دلیل برای بسته بندی مواد غذایی مناسب است. این نوع پلیمر در برابر نفوذ نور خورشید مقاومت کمی از خود نشان داده و در برابر ضربه هم حساس است؛ به همین دلیل برای تولید ظروف پلاستیکی مناسب نیست. با توجه به اینکه قیمت هر کیلو پلی استایرن در مقایسه با آلومینیوم یا کاغذ کمتر است، گزینه مناسب‌تری برای بسته بندی به شمار می‌رود.

پلی استال یا هوستافرم، مواد اولیه تجهیزات صنعتی

یکی دیگر از انواع مواد اولیه پلاستیک که بیشتر برای تولید انواع تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلی استال یا هوستافرم است. از آنجا که قیمت هوستافرم در مقایسه با فلزات کمتر است، می‌تواند امکان تولید انواع محصولات صنعتی را با هزینه کمتر برای شما فراهم کند. برای مثال انواع فنرها، چرخ دنده‌های صنعتی، برف پاک کن خودرو، دستگیره‌ها، هواکش‌ها و قطعات پمپ با استفاده از این ماده قابل تولید هستند. هوستافرم خواص الکتریکی بسیار خوبی دارد و مقاومت حرارتی بالایی را از خود نشان می‌دهد؛ همچنین مقاومت بالایی هم در برابر ضربه، رطوبت و انواع حلال‌ها دارد.

پلی کربنات، مواد اولیه انواع پوشش‌ها

پلی کربنات یا PC یکی دیگر از انواع مواد اولیه پلاستیکی است که کاربرد زیادی برای ساخت انواع پوشش‌ها مانند نورگیرها، شیشه‌های ایمنی، پنجره‌های سقفی، گلخانه‌ها و استخرها دارد. این نوع پلیمر دارای استحکام ضربه‌ای بالایی است و می‌تواند دماهای خیلی زیاد تا 140 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند. همچنین شفاف بودن پلی کربنات باعث شده که نور را به خوبی از خود عبور دهد و برای ساخت انواع پوشش‌ها گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود.

پلی پروپیلن، مواد اولیه برای ساخت انواع ظروف

از دیگر انواع مواد اولیه پلاستیک که به طور عمده برای ساخت ظروف و لوازم منزل به کار می‌رود، می‌توان به پلی پروپیلن یا PP اشاره کرد. مواد پلی پروپیلن را می‌توان برای ساخت انواع بطری‌ها، گلدان‌ها، جعبه‌ها، اسباب بازی، طناب و ریسمان، سرنگ‌ها و سینی‌های غذا مورد استفاده قرار داد. این مواد در برابر انواع اسیدها، الکل‌ها و بازها مقاومت خوبی از خود نشان داده و خواص مکانیکی خود را در دماهای بالا حفظ می‌کنند. همچنین در اثر استرس محیطی دچار ترک خوردگی نخواهند شد و با استفاده از بخار قابل استریل شدن هستند.

پی وی سی، مواد اولیه پلاستیک برای ساختمان ها

پرکاربردترین انواع مواد اولیه پلاستیک در صنعت ساختمان را می‌توان پی وی سی دانست که قیمت بسیار مناسبی دارد و مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و ضربه از خود نشان می‌دهد. شما می‌توانید از مواد PVC یا پلی وینیل کلراید، برای تولید انواع لوله‌های آب، عایق کابل‌ها، درب و پنجره و تجهیزات فضای باز استفاده کرده و به جای برخی از مصالح چوبی، بتنی و سرامیکی، از PVC استفاده نمایید. از آنجا که پی وی سی قابلیت پردازش خوبی دارد، به راحتی شکل می‌گیرد و امکان ساخت انواع محصولات پلاستیکی را برای ما فراهم می‌کند.

مواد پلی اتیلن، مواد اولیه پلاستیک در پزشکی

مواد پلی اتیلن از انواع مواد اولیه پلاستیک هستند که در ساخت انواع تجهیزات پزشکی مانند سرپوش‌ها، ظروف آزمایش، تجهیزات حفاظت فردی و سرنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، از پلی اتیلن برای ساخت انواع کیسه‌های پلاستیکی، جعبه، سینی، عایق‌های الکتریکی، اتصالات و لوله‌های انتقال فاضلاب هم استفاده می‌شود. مواد پلی اتیلن در سه نوع سبک، سنگین و سبک خطی به بازار ارائه می‌شوند که همگی استحکام ضربه‌ای خوبی داشته و به راحتی استریل می‌شوند.

پلی یورتان یا TPU، مواد اولیه صنایع پتروشیمی

یکی از انواع مواد پلاستیک پرکاربرد که در شرکت‌های پتروشیمی کاربرد دارد و انعطاف زیادی از خود نشان می‌دهد، پلی یورتان یا TPU است. این ماده در صنعت خودروسازی، ساخت انواع سیم و کابل، صنایع نساجی و تولید وسایل ورزشی هم بسیار پرکاربرد است؛ زیرا استحکام کششی بالایی دارد و ظرفیت تحمل بار خوبی را از خود نشان می‌دهد. همچنین پلی یورتان یک پلاستیک بازیافت پذیر است و به دلیل عدم ایجاد حساسیت، در صنعت پزشکی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتیل وینیل استات، مواد اولیه برای قالب گیری

اگر به دنبال انواع مواد اولیه پلاستیک برای قالب گیری هستید، اتیل وینیل استات یا EVA گزینه خوبی برای شنا است. این ماده در برابر شرایط آب و هوایی و انواع مواد شیمیایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع مانند ساخت کفش، سپر خودروها، اسباب بازی، بسته بندی، پزشکی، الکترونیک و ساختمانسازی کاربرد دارد. اتیل وینیل استات انعطاف پذیری بالایی داشته و مقاومت حرارتی خوبی از خود نشان می‌دهد؛ همچنین در دماهای پایین هم انعطاف خود را از دست نمی‌دهد و برای قالب گیری بسیار مفید است.

سخن پایانی

در این مقاله انواع مواد اولیه پلاستیک را به شما معرفی کرده و کاربردهای هریک را بیان کردیم. در صورتی که می‌خواهید هزینه‌های تولید خود را کاهش دهید، حتما باید این مواد را از مرکز فروش مواد پلاستیکی خریداری کنید تا بهترین قیمت را به شما ارائه دهد. بنابراین حتما در زمان خرید، ویژگی‌های فروشگاه مورد نظر خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که همه مواد را به صورت اصل و با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می‌دهد.

https://www.asianews.ir/u/emK
اخبار مرتبط
تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با پلاستوفوم ماده ای سازگار با محیط زیست آشنا شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید