صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۹
کد خبر: 21126
گزارشگر: 464
۱۸۱
۰
۰
۰
یک فعال فعال بخش کشاورزی :

بازار صادراتی زعفران را از دست داده‌ایم

بازار صادراتی زعفران را از دست داده‌ایم
عضو شورای ملی زعفران ایران گفت: «بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده بودیم را به دلیل عدم مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دو دستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم.»

به گزارش آسیانیوز؛ علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در گذشته تولیدکننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا بودیم، گفت: «در حال حاضر اما این درصد کمتر شده و حتی کمتر نیز خواهد شد، زیرا تولید زعفران به دلیل عدم آموزش‌های درست در کاشت، داشت و برداشت کاهش یافته و قیمت آن نسبت به ۵ ماه گذشته حدود ۴ برابر بیشتر شده است. درست است که افزایش قیمت ممکن است تا جایی به نفع تولیدکننده باشد، اما در یک نقطه‌ای بازارها و مشتریان خود را از دست می‌دهیم.»

عضو شورای ملی زعفران ایران اضافه کرد: «تصور می‌کنیم تولیدکننده اول زعفران در دنیا هستیم؛ ولی هند، یونان، مراکش، اسپانیا هم وارد عرصه شده و تولیدکنندگان قدری هستند. افغانستان نیز از دیگر تولیدکننده‌های زعفران به شمار می‌رود.» وی در ادامه با اشاره به اینکه زعفران ایران از کشور خارج می‌شود و سپس با اسم کشورها دیگر مجددا صادر می‌شود، گفت: «افغانستان کمتر از ۲۰ تن زعفران تولید می‌کند، ولی حدود ۷۰ تن صادرات دارد. این یعنی زعفران ما به آنجا می‌رود و سپس بسته‌بندی شده و از آنجا صادر می‌شود.»

به گفته وی عمده‌ترین واردکننده زعفران ایران، افغانستان و سپس امارات، اسپانیا و چین است. این یعنی بازاری که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده بودیم دو دستی تقدیم افغانستان شد و آن‌ها نیز به هند، عربستان و آمریکا صادر می‌کنند. حسینی عنوان کرد: «هند تعرفه سنگینی برای واردات زعفران از ایران دارد، به همین دلیل زعفران ایران وارد افغانستان شده و سپس به هند می‌رود.»

این فعال بخش کشاورزی با بیان اینکه نگاهمان به تجارت با زعفران تنها از مسیر خام‌فروشی است، گفت: «علاوه بر مشکلاتی که در بخش آموزش و مدیریت تولید و بسته‌بندی زعفران وجود دارد، صادرات نیز با موانعی همراه است و دولت باید این موانع صادراتی را بردارد. وقتی موانع موجود باشد امکان صادرات نیست. معافیت تعهد ارزی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید اولویت اول دولت باشد.»

https://www.asianews.ir/u/en8
اخبار مرتبط
زعفران، یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین ادویه‌های جهان است که از گل زعفران به دست می‌آید. این گیاه که بومی ایران است، در قرن‌ها پیش توسط ایرانیان کشف شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یک کالای ارزشمند در سراسر جهان شناخته می‌شود. زعفران دارای خواص و مزایای متعددی برای سلامتی است. این ادویه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضر کمک کنند. زعفران همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد افسردگی است. در این مقاله، ما به بررسی انواع زعفران و ویژگی‌های هر یک خواهیم پرداخت. همچنین، به بررسی نکاتی برای تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی خواهیم پرداخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید