صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۹
کد خبر: 21145
گزارشگر: 464
۱۳۷
۰
۰
۲
نکات مهم

حمام در دوران پریودی ممنوع! افسانه یا واقعیت؟

حمام در دوران پریودی ممنوع! افسانه یا واقعیت؟
در طول دوران قاعدگی خود حداقل یک بار در روز دوش بگیرید. حمام در دوران پریودی باید به صورت منظم انجام شود زیرا باعث جلوگیری از بو و کاهش خطر عفونت می‌شود.

به گزارش آسیانیوز؛ حمام در دوران پریودی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد! زیرا در روزهای اول جریان خونریزی شدیدتر است و وقتی دوش می‌گیرید، خون وارد جریان آب می‌شود. بیرون آمدن از حمام در پریودی نیز سختی‌های خودش را دارد. به همین خاطر، هر خانمی احتمالاً حداقل یک بار در عمرش با خود فکر کرده است که چطور می‌توان در دوران قاعدگی راحت‌تر دوش گرفت و از بوی بد و عفونت جلوگیری کرد؟ باید بگوییم که حمام کردن در پریودی تکنیک‌های خاص خودش را دارد که باید حتماً بدانید. (بسیاری از خانم‌ها این تکنیک‌ها را نمی‌دانند و با انجام روش‌های اشتباه خودشان را در معرض عفونت و تحریک پوستی قرار می‌دهند.)

آماده هستید که با روش صحیح حمام در قاعدگی آشنا شوید و بدن سالم‌تر، خوشبوتر و پاکیزه‌تری را در دوران پریودی داشته باشید؟ این مطلب از سایت پینوبیبی را از دست ندهید.

پریود

دوش گرفتن در پریودی: کارهایی که هنگام حمام کردن باید انجام دهید


پیشنهاد می‌کنیم حتماً تک‌تک تیترهای این قسمت و مطالب درون آن‌ها را بخوانید. زیرا نکات بسیار ریز و مهمی را در مورد حمام کردن در دوران قاعدگی در این قسمت گفته‌ایم که بسیاری از خانم‌ها نمی‌دانند.

۱. جلوگیری از تحریک، بو و عفونت در دوران پریودی


قبل از دوش گرفتن پد، تامپون یا کاپ قاعدگی خود را بردارید. خوب است که اجازه دهید واژن شما در حمام خونریزی کند. خون مستقیماً در مجرای فاضلاب جاری خواهد شد. اگر از پد استفاده کنید، وقتی به حمام می‌روید آب قهوه‌ای یا قرمز رنگی را می‌بینید که از مجرای فاضلاب پایین می‌رود. این آب احتمالاً خون قدیمی است که به موهای ناحیه تناسلی شما چسبیده بوده است. مهم است که به خوبی این خون‌های مرده را تمیز کنید. تمیز نکردن این خون قدیمی باعث ایجاد بوی بد می‌شود و همچنین ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

نگران لکه دار شدن زمین حمام نباشید. خون آن‌قدری بر کف حمام نمی‌ماند که باعث لکه دار شدن آن شود. فقط آب را تا پایان دوش باز نگه دارید و سپس بررسی کنید که آیا خونی وجود دارد که نیاز باشد آن را از کف حمام بشویید یا نه.

اگر در باشگاه ورزشی یا در مکان عمومی دیگری دوش می‌گیرید، در صورت تمایل می‌توانید یک تامپون یا فنجان قاعدگی را در حین دوش گرفتن بگذارید.

۲. به دفعات مناسب دوش بگیرید (چند بار در هفته؟)


در طول دوران قاعدگی خود حداقل یک بار در روز دوش بگیرید. حمام در دوران پریودی باید به صورت منظم انجام شود زیرا باعث جلوگیری از بو و کاهش خطر عفونت می‌شود. برخی از متخصصان پزشکی حتی توصیه می‌کنند دو بار در روز در طول دوره قاعدگی، مثلاً صبح و شب، حمام کنید.

اگر می‌خواهید در وان حمام کنید، همیشه از تمیز بودن وان حمام اطمینان حاصل کنید. حمام کردن در وان کثیف ممکن است منجر به عفونت واژن شما شود. قبل از حمام کردن، وان را با یک پاک کننده به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید.

۳. به نحو صحیح ناحیه واژینال را بشویید (چگونه؟)


برای شستن واژن از آب گرم ساده استفاده کنید. از استفاده از هرگونه صابون معطر یا تند یا سایر محصولات مراقبت بهداشتی برای پاک‌سازی واژن خودداری کنید. استفاده از این محصولات ضروری نیست و ممکن است باعث تحریک پوست واژن شود. آب ساده و گرم بهترین پاک کننده واژن در دوران پریودی شماست.

اگر می‌خواهید از صابون استفاده کنید، یک صابون ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید و از مقدار کمی از آن برای تمیز کردن بیرونی واژن خود استفاده کنید.

نکته: اگر دیدن خون شما را آزار می‌دهد، به آن نگاه نکنید! به جای آن بر روی نقطه‌ای از دیوار یا سقف حمام تمرکز کنید.

۴. جهت شستشو اهمیت دارد!


برای جلوگیری از عفونت از سمت جلو به عقب بشویید. شستشو از جلو به عقب باعث می‌شود که باکتری‌ها و مواد مدفوع به واژن نرسند و از عفونت جلوگیری شود. زیر دوش بایستید و اجازه دهید آب از جلوی بدن بر روی واژن شما جاری شود. در صورت نیاز، می‌توانید لابیاها را از هم جدا کنید تا آب از داخل لب‌های واژن شما جاری شود.

اگر دوش دستی (جدا شونده) دارید، آن را طوری تنظیم کنید که آب از جلو به عقب پاشیده شود. هیچ‌وقت از پشت به جلو آبکشی نکنید.

هنگام حمام در دوران پریودی، برای شستشوی واژن از فشار بالای آب استفاده نکنید. اجازه دهید آب با فشار ملایم بر روی بدن شما جاری شود.

۵. کدام قسمت واژن را تمیز کنیم؟


فقط قسمت بیرونی واژن خود را تمیز کنید. جالب است بدانید که واژن خودش قادر است خودش را تمیز کند. بنابراین نیازی به تمیز کردن داخل آن نیست. انجام این کار ممکن است تعادل pH طبیعی واژن شما را مختل کند و منجر به عفونت شود. جریان آب را به سمت داخل واژن خود هدف قرار ندهید. فقط نواحی بیرونی واژن را بشویید.

۶. به نحو صحیح بدن و ناحیه واژینال را خشک کنید


بعد از حمام در دوران پریودی، قسمت بیرونی واژن خود را با یک حوله تمیز و خشک خشک کنید. پس از اتمام دوش گرفتن، از یک حوله تمیز و خشک استفاده کنید تا به آرامی قسمت بیرونی واژن خود را خشک کنید. پوست اطراف واژن حساس است پس نباید آن را با شدت خشک کنید. فقط به آرامی حوله را بر روی آن بمالید.

اگر خونریزی شدید دارید، ممکن است بخواهید ابتدا قسمت‌های دیگر بدن خود را خشک کنید و سپس واژن خود را خشک نمایید.

۷. وسایل بهداشتی را بلافاصله استفاده کنید.


بلافاصله لباس زیر تمیز بر تن کنید و پد، تامپون یا کاپ قاعدگی جدید را اعمال نمایید. ممکن است به نظر برسد که بعد از حمام، جریان خون قاعدگی کند شده است. این موضوع احتمالاً به دلیل فشار معکوس آب است. با این حال، باید فوراً یک لباس زیر تازه بپوشید و از یک پد، تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنید تا خون بر بدن شما مالیده نشود.

۴ راه برای تمیز نگه داشتن واژن بعد از حمام در پریودی


دلتان می‌خواهد در بین حمام‌هایتان هم کاملاً تمیز خوشبو باشید؟ در این قسمت چند توصیه معجزه آسا برای تمیز نگه داشتن واژن بعد از حمام به شما می‌گوییم:

۱. استفاده از دستمال مرطوب واژینال


در صورت نیاز در طول روز از دستمال مرطوب واژینال با pH متعادل استفاده کنید. این دستمال مرطوب‌ها دارای pH متعادل هستند تا اطمینان حاصل شود که باعث تحریک یا ایجاد عفونت نمی‌شوند. نواحی بیرونی واژن خود را با دستمال مرطوب واژینال، از جلو به عقب، پاک کنید.

اگر دستمال واژینال ندارید، می‌توانید از یک دستمال تمیز و آب گرم برای پاک کردن واژن خود استفاده کنید. سپس، پارچه را چندین بار در آب گرم بشویید و آن را در لباسشویی بیندازید.

اگر دستمال مرطوب واژینال خریداری می‌کنید، مطمئن شوید که فاقد هرگونه بو است. زیرا عطر می‌تواند باعث تحریک ناحیه واژینال شوند.

۲. تعویض مکرر پد، تامپون یا کاپ قاعدگی


پد، تامپون یا کاپ خود را مرتباً عوض کنید تا از نشتی و بو جلوگیری کنید. عدم تغییر مکرر پد، تامپون یا کاپ قاعدگی می‌تواند منجر به نشتی و لکه دار شدن لباس زیر شما شود. همچنین این موضوع ممکن است باعث ایجاد بوی بد شود. هر بار که به دستشویی می‌روید پد، تامپون یا کاپ خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را عوض کنید.

هشدار: اگر از تامپون استفاده می‌کنید، حتماً قبل از ۸ ساعت آن را عوض کنید. البته بسیار بهتر است اگر بتوانید در فواصل زمانی زود به زودتری این کار را انجام دهید. اما حتی اگر در موقعیت خاصی قرار داشتید، باز هم اجازه ندهید که یک تامپون بیشتر از ۸ ساعت بماند. زیرا ماندن تامپون برای مدت طولانی می‌تواند منجر به سندرم شوک سمی (TSS) شود.

۳. این اشتباه را انجام ندهید!


از استفاده از دئودورانت در ناحیه واژن خودداری کنید. این محصولات می‌توانند تعادل pH واژن را مختل کنند و ممکن است منجر به عفونت شوند. طبیعی است که واژن شما در دوران پریودی کمی بو داشته باشد. اما اگر بو قوی است یا شما را آزار می‌دهد به متخصص زنان مراجعه کنید.

بوی بسیار بد واژن گاهی می‌تواند نشان دهنده عفونتی مانند واژینوز باکتریایی باشد.

۴. شستن دست‌ها را فراموش نکنید!


دست‌های خود را قبل و بعد از تعویض محصولات بهداشتي قاعدگی (پد، تامپون یا کاپ) بشویید. دست‌های کثیف می‌توانند باکتری‌های مضر را وارد واژن شما کنند، بنابراین بهتر است قبل از دست زدن به پد، تامپون یا فنجان، دستتان را بشویید. سپس، پس از تعویض محصول بهداشتی قاعدگی نیز دست‌های خود را بشویید تا از پخش شدن باکتری به نواحی دیگر جلوگیری شود.

حمام در دوران پریودی ممنوع! افسانه یا واقعیت؟


حتماً شما هم شنیده‌اید که بعضی از قدیمی‌ها می‌گویند که خانم‌ها باید از دوش گرفتن در دوران پریودی خودداری کنند. به همین خاطر بسیاری از خانم‌ها می‌پرسند که آیا دوش گرفتن در پریودی ضرر دارد؟

این افسانه ممکن است از آن زمان‌هایی سرچشمه گرفته باشد که مردم در فضاهای باز و عمومی حمام می‌کردند. (به‌عنوان‌مثال، در آب‌های طبیعی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و یا مخزن‌های قدیمی.)

اما امروزه که ما در حمام‌های خصوصی دوش می‌گیریم، دلیلی برای پیروی از این افسانه وجود ندارد. بلکه برعکس! حمام در دوران پریودی برای داشتن بدنی سالم و تمیز ضروری است.

۲ توصیه مهم برای حمام کردن در دوران پریودی


برای خشک کردن ناحیه واژینال خود از حوصله مخصوصی استفاده کنید. این حوله باید از حوله‌ای که ناحیه‌های دیگر بدن را با آن خشک می‌کنید جدا باشد. پس حوله‌ای را انتخاب کنید که از حوله اصلی‌تان متفاوت باشد و آن را فقط مخصوص این کار نگه دارید.

برای حمام در پریودی دمای مناسبی را تنظیم کنید که خیلی داغ نباشد. اما در عین حال دمای آب باید به اندازه کافی گرم باشد زیرا گرما و بخار آب به کاهش گرفتگی و پاک کردن آلودگی کمک می‌کند.

سؤالات متداول در مورد حمام در پریودی


حتماً نگاهی به این سؤالات بیندازید و اگر سؤالی دارید که پاسخ آن در این قسمت موجود نیست، آن را در قسمت نظرات همین مطلب برای ما بنویسید.

۱. آیا حمام کردن در وان در دوران پریودی ایده خوبی است؟


درست است که دیدن رشته‌های خونی که گاه به گاه در آب وان شناور می‌شوند ممکن است اذیت کننده باشد. اما جدا از این موضوع، حمام در دوران پریودی در وان بسیار آرامش بخش است و به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند. می‌توانید مقداری نمک حمام و فوم حمام را به آب وان اضافه کنید و در وان استراحت کنید. اگر نگران خون شناور در آب هستید، پس از حمام، بدن خود را زیر دوش بشویید.

۲. آیا می‌توانم بدون در آوردن تامپون دوش بگیرم؟


توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت با تامپون دوش نگیرید. تامپون را بردارید، دوش بگیرید و بعد از آن تامپون دیگری بپوشید.

۳. چگونه در دوران قاعدگی از خارج شوم؟


محصولات بهداشتی خود را در حمام بپوشید (لباس زیر به همراه پد، تامپون یا کاپ قاعدگی). بعلاوه، قبل از اینکه از حمام در دوران پریودی بیرون بیایید، به حالت دستشویی بنشینید و طوری که انگار می‌خواهید ادرار کنید، کمی به خود فشار بیاورید. دلیل این کار چیست؟ در هنگام دوش گرفتن مقداری خون در واژن شما جمع می‌شود. این کار باعث آزاد شدن خونی که جمع شده است، خواهد شد. سپس ناحیه تناسلی خود را با مقداری آب گرم بشویید، خشک کنید و از محصولات بهداشتی استفاده کنید.

اکنون می‌توانید با خیال راحت از حمام خارج شوید.

۴. آیا داخل واژن را هم باید بشویم یا نه؟


جالب است بدانید که سیستم تولید مثل انسان به نحوی هوشمندانه سازماندهی شده است و نیازی به تمیز کردن داخلی ندارد. به همین دلیل، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اکیداً توصیه نمی‌کنند که هنگام حمام در دوران پریودی داخل واژنتان را بشویید. شستن ناحیه بیرونی واژن کفایت می‌کند.

۵. آیا می‌توانم با استفاده از دئودورانت‌های بهداشتی زنانه از ایجاد بو در دوران پریودی جلوگیری کنم؟


دئودورانت‌ها و اسپری‌های بهداشتی زنانه می‌توانند باعث بروز واژینیت شوند (علائم آن شامل خارش، قرمزی و ترشحات غیرطبیعی واژن است). هر گونه تماس بین ناحیه تناسلی و مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی، از جمله دئودورانت‌های بهداشتی زنانه، باید به حداقل برسد. در عوض، می‌توانید از دستمال مرطوب واژینال که فاقد بو باشد استفاده کنید یا ناحیه تناسلی خود را با آب بشویید.

https://www.asianews.ir/u/ens
اخبار مرتبط
فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ابلاغیه ای به رئیس انجمن علمی پزشکی حقوقی ایران نام جدیدی برای پریود شدن اعلام کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید