صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۲
کد خبر: 21341
گزارشگر: 464
۱۳۹
۰
۰
۸
وعده امیرعبداللهیان به همتای پرتغالی خود:

آزادی خدمه کشتی پرتغالی توقیف‌شده از سوی ایران

آزادی خدمه کشتی پرتغالی توقیف‌شده از سوی ایران
پیش از این، به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه پرتغال، مدیرکل سیاست خارجی این وزارت‌خانه روز ۲۸ فروردین با احضار سفیر جمهوری اسلامی در لیسبون، خواستار آزادی فوری یک کشتی تجاری از سوی جمهوری اسلامی شده بود.


به گزارش آسیانیوز؛
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ٨ اردیبهشت، در گفتگوی تلفنی با همتای پرتغالی خود وعده آزادی خدمه کشتی پرتغالی توقیف‌شده از سوی ایران را داد.

وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به نقل از حسین امیرعبداللهیان نوشت: «موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده‌ایم.»

تاکنون وزارت خارجه پرتغال در این مورد خبری منتشر نکرده است.

پیش از این، به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه پرتغال، مدیرکل سیاست خارجی این وزارت‌خانه روز ۲۸ فروردین با احضار سفیر جمهوری اسلامی در لیسبون، خواستار آزادی فوری یک کشتی تجاری از سوی جمهوری اسلامی شده بود.

او خواستار آن شده بود که خدمه کشتی تا زمان آزادی از خدمات درمانی کافی برخوردار شوند و اشاره کرده بود که توضیحات جمهوری اسلامی در مورد توقیف کشتی متناقض بوده است.

بر اساس این گزارش، این مقام وزارت خارجه پرتغال اعلام کرده بود که لیسبون در انتظار اقدامات بعدی جمهوری اسلامی خواهد بود و اقدامات خود در آینده را بر همین اساس انجام خواهد داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۲۵ فروردین سال جاری کشتی «ام‌اس‌سی آریس» را توقیف و ۲۵ خدمه آن را بازداشت کرد. این اقدام سپاه به دنبال حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و تهدیدهای مستمر مقامات حکومت ایران مبنی بر «انتقام» انجام شد.

در آن حمله شماری از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته بارها تهدید کرده‌اند که حکومت ایران قادر است تنگه هرمز را مسدود کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پیشتر در توجیه توقیف «ام‌اس‌سی آریس» مدعی شده بود که این کشتی پرتغالی قوانین دریانوردی را نقض کرده است.

شرکت «ام‌اس‌سی» کشتی «آریس» را از شرکت حمل و نقل دریایی «گورتال» اجاره کرده است.

«گورتال» از شرکت‌های وابسته به شرکت دریایی «زودیاک» است که بخشی از آن تحت مالکیت ایال اوفر، تاجر اسرائیلی، است.

https://www.asianews.ir/u/eqI
اخبار مرتبط
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای برنامه های سفرش به دمشق به کاخ ریاست جمهوری سوریه رفت و با بشار اسد دیدار و رایزنی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید