صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۲
کد خبر: 21344
گزارشگر: 464
۱۳۰
۰
۰
۳
دیدار آنتونی بلینکن با شی جین‌پینگ

چین و ایالات متحده؛ شریک یا رقیب؟

چین و ایالات متحده؛ شریک یا رقیب؟
سفر آنتونی بلینکن به چین و دیدار با شی جین‌پینگ، اهمیت به‌سزایی داشت. این سفر در حالی انجام گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از دیدارهای روز جمعه وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های چین اعلام کرد که در ماه مه به چین سفر خواهد کرد.


به گزارش آسیانیوز؛ در این دیدار آنتونی بلینکن بر ضرورت مدیریت اختلاف‌های میان دو کشور تأکید کرد. شی جین‌پینگ هم در دیدار با آنتونی بلینکن گفت که چین و آمریکا باید شریک یکدیگر باشند و نه رقیب هم. سفر بلینکن به پکن در حالی انجام شد که آمریکا و چین در خصوص موضوع‌های مهمی مانند روسیه، تایوان و امور تجاری با یکدیگر درگیر هستند. بلینکن گفته است که در دیدار با شی با او در خصوص حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین و همچنین موضوع‌های دیگر مانند تایوان، حقوق بشر و امور تجاری گفت‌وگو کرده و هشدارهای لازم را داده است. او همچنین گفت که از چین خواسته است تا از نفوذ خود برای قانع کردن ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای کاهش تنش‌ها در منطقه استفاده کند.

شی جین‌پینگ هم در این دیدار با اشاره به دیدار سال گذشته خود با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که «برخی پیشرفت‌های مثبت» در روابط دو کشور رخ داده است اما هنوز مسائلی هستند که باید حل‌ و فصل شوند و فضا برای تلاش‌های بیشتر وجود دارد. رئیس‌جمهوری چین با بیان این‌که پکن از دیدن آمریکای مرفه و در حال توسعه خوشحال خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز بتواند دیدگاه مثبتی نسبت به توسعه چین داشته باشد. به گفته شی، اگر این مشکل اساسی حل شود، روابط چین و آمریکا می‌تواند «تثبیت شود، بهتر شده و رو به جلو حرکت کند.»

وزیر خارجه چین هم در این دیدار با تأکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع «اختلاف فزاینده» بین دو کشور، گفت که در غیر این صورت روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان رو به وخامت خواهد گذاشت. او با بیان اینکه روابط دو کشور پس از دیدار جو بایدن و شی جین‌پینگ در نوامبر گذشته رو به «تثبیت» گذاشته است، گفت: «اما در عین حال، عوامل منفی در رابطه دو کشور همچنان در حال افزایش و شکل‌گیری هستند و این رابطه با انواع موانع مواجه است.»

https://www.asianews.ir/u/eqK
اخبار مرتبط
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه بلومبرگ درباره آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جنگ میان آمریکا و چین پیش بینی و اظهار نظر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید