صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۸
کد خبر: 21347
گزارشگر: 464
۱۳۴
۰
۰
۴
یادداشت| مسعودخوشابی

اندر شکافتنِ‌ سقف‌ و درانداختنِ‌ طرحی ‌نو

اندر شکافتنِ‌ سقف‌ و درانداختنِ‌ طرحی ‌نو
بنا به روایات خبرگزاری آمریکایی رویترز و روزنامه انگلیسی گاردین، پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات، بالاخره اول اردیبهشت ماه سالِ جاری، ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت ۹۵ میلیارد دلار نصیب کشورهای اوکراین، اسرائیل و تایوان کند تا در سه منطقه که هیچ قرابت جغرافیایی با آن کشور ندارد، از منافع ملکِ به باور طِلق‌شان که همین نقطه‌ رنگ‌پریده‌ آبی در عالم هستی باشد، دفاع کنند.


آسیانیوز - دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان معتدل با اکثریت قاطع به این لایحه رأی مثبت دادند و قطعاً مجلس سنایی که در تصرف دمکرات‌هاست و رئیس‌جمهور منتخب حزب دمکرات نیز این رأی را تائید و تصویب و امضاء می‌کنند و در آتیه‌ای نه چندان دور، سه نیروی نیابتی تجدید شارژ شده، مست از دلارهای یا مفت، غارت‌شده از اقصی نقاط جهان، به جنگ‌افروزی بلاوقفه‌شان ادامه خواهند داد.

طبیعی است که قریب دو سوم این مبلغ ناچیز (کل بودجه‌‌ مصوب ۱۴۰۳ج.ا.ا. با دلار ۶۵ هزار تومانی ۹۸ میلیارد است!)، خرج ادامه جنگ دوساله در اوکراین خواهد شد. همانطور که می‌دانیم این مبلغ غیر از کمک‌های غیر نظامی، پرداخت حقوق و مقرری پرسنل ارتش و بازنشستگان یعنی تأمین اسلحه، ذخایر و تأسیسات آمریکایی، خرج عملیات نظامی ‌ایالات متحده آمریکا در منطقه، افزایش ظرفیت‌های نظامی ‌اوکراین، پیشبرد همکاری‌های اطلاعاتی بین کیف (Kyiv) و واشنگتن، در خود آمریکا کارسازی می‌شود و از نظام مالی‌اش خارج نمی‌شوند و برای خودِ اهالی آمریکا اشتغال و رونق نسبی به بار می‌آورد.

ناگفته نماند جنگ در اوکراین برای نه تنها اروپا و ناتو بلکه مشخصاً برای آمریکا نیز پرهزینه به شمار می‌آید. یادمان نرود فوریه ۲۰۲۴ بود که ایالات متحده آمریکا ۱۰ میلیارد دلار به اوکراین پیشکش کرد. سهم اسرائیل از این سفره خونین‌ ۲۶ میلیارد دلار ناقابل است. که از جمله مصارفی عمده چون تسلیحات آمریکایی (۴/۴)، دفاع‌ موشکی ( ۴)، ساخت سلاح‌های اسرائیلی (۳/۵)، سیستم پرتو آهنین (۱/۲) - نوع پیشرفته‌ای از سیستم دفاع هوایی ـ را دربردارند.

ضمناً شاید بهتر باشد به این نکته هم توجه کرد که این مساعید پس از حملات موشکی بامداد ۲۶ و متقابلاً ۳۱ فروردین، به نوعی پرداخت رشوه به سرانِ اسرائیل هم قابل تعبیر و تأویل است. طبعاً سهم درگیری‌های احتمالی‌ و پیشگیرانه با چین، خیلی چشمگیر نیست و رقمی ‌قریب ۸ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد .

ضمناً ۹ میلیارد دلار از این ۹۵ میلیارد، صرف کمک‌های بشردوستانه (کمک مالی به اداره امدادرسانی،کاریابی سازمان ملل برای پناهندگان و...) به مناطق جنگی هائیتی، سودان و غیره البته به‌جز فلسطینی‌ها خواهد شد. آنچه در ادامه این گزارش‌ها آمده ‌بیشتر در جهت بلوکه کردن دارایی‌های فدراسیون روسیه و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ج.ا.ا. است.
اما...

در دهه‌ آخر قرن گذشته با فروپاشی سرزمین به غایت پهناوری که اتحاد جماهیرِ شوروی سوسیالیستی نامیده می‌شد ـ که علیرغم اسمش فاقد اتحاد، جمهوریت، مفهوم واقعی شورا، و بالاخص ویژگی ضدتبعیضی سوسیالیسم بود ـ و اقمار موروثی‌اش پس از جنگ جهانی دوم، دنیا آن‌چنان درجهت تک‌قطبی‌ شدن پیش رفت که متحدین قسم‌خورده کاوبوی یکه‌سوار میدان جدید را هم به وحشت انداخت و دست‌پاچه بر آن شدند تا اقلاً خرجشان را از محوریت وجودی نظام مالی و پولی سرمایه‌داری جهانی یعنی دلار جدا کردند و یورو را علم کردند.

اما این توازن ناتراز جهانی سه دهه نکشیده در حال دگرگونی است. امرونهی‌های قلدرمنشانه تک‌سوار حتی به هم‌پیمانان، به میدان آمدن اقتصاد به ظاهر خفته و در سایه چین از ۱۹۹۰ به بعد که این بار زنده زنده اقتصاد ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور را می‌بلعد، بدون آن که جرعه آبی رویش بنوشد، تقابل و مقاومت ارتش فدراسیون روسیه در مقابل ناتو، عجز مجهزترین ارتش منطقه در مقابل یک سازمان چریکی که در بدو امر کارش را با خیرات و صدقات شروع کرد، و فروافتادن نقاب بشردوستانه از چهره‌های دروغین مدافعان حقوق بشر و... موجب شد که دنیایی را که می‌رفت توسط کاوبوی یکه‌سوار تسخیر شود، به‌ناگاه رُخ برتاباند و خوی‌کرده و مست، رکب‌زنان، سقف بشکافد و یک سره عنادکنان عنان بپیچاند و درصدد درانداختن طرحی نو برآید!

در تشبیه پیرو قوانین مکانیک نیوتونی، شرط تعادل یک سیستم آن است که برآیند نیروهای وارد بر آن و همچنین گشتاور آن نیروها صفر باشد، اما همین سیستم پایدار می‌تواند با یک ضربه نیرو یعنی فرود نیرویی در زمانی بسیار کوتاه یا صاعقه‌ای، عنقریب به‌هم بریزد.

این پدیده در حوزه علوم انسانی هم قابل وقوع است. نمونه بارزش نه تنها در ولایت خودمان بسیارند، بلکه در بعد منطقه‌ای خودسوزی محمد بوعزیزی دستفروش تونسی که در سال ۲۰۱۱ منجر به حرکات اعتراضی گسترده مردم در کشورهای عربی گردید و واقعه جدید، رفتار حماس و مقاومت قهرمانه فلسطین در غزه که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و چه بسیار خواب‌ها را آشفته کرد و به جهانِ تک‌رنگ، رنگ‌های الوان پاشید.

https://www.asianews.ir/u/eqP
اخبار مرتبط
مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه لایحه جنجالی کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید