صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۹ / ۲۲:۱۲
کد خبر: 2685
گزارشگر: 213
۱۴۵۲
۰
۰
۲
اکتشافات ژنی دانشمندان فرانسوی و آمریکایی

نوبل شیمی در دستان زنان؛ آغازی برای درمان سرطان

نوبل شیمی در دستان زنان؛ آغازی برای درمان سرطان
دو دانشمند زن جایزه نوبل شیمی را به دلیل ایجاد روشی برای ویرایش ژنوم که نوید درمان بیماری‌های ارثی و حتی سرطان در آینده را می‌دهد، به خود اختصاص دادند.
دو دانشمند زن روز چهارشنبه جایزه نوبل شیمی را به دلیل ایجاد روشی برای ویرایش ژنوم که نوید درمان بیماری‌های ارثی و حتی سرطان در آینده را می‌دهد، به خود اختصاص دادند.

بنا بر گزارش‌ها، این دو برنده نوبل، امانوئل شارپنتیه، اهل فرانسه و جنیفر آ. دودنا، اهل آمریکا هستند که با همکاری از راه دور روشی شبیه به یک «قیچی مولکولی» ایجاد کرده‌اند که می‌توان با آن دی‌ان‌ای حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم‌ها را با دقت بسیار بالایی تغییر داد. این روش کریسپر/کاس۹ (CRISPR/Cas9) نام دارد.

کلاس گوستافسون، رئیس کمیته شیمی نوبل، در این باره گفت: قدرت عظیمی در این ابزار ژنتیکی نهفته که بر همگان تأثیرگذار خواهد بود. این روش نه تنها انقلابی در علوم پایه ایجاد کرده است، بلکه راه تولید محصولات نو کشاورزی را هموار کرده و روش‌های جدید درمان بیماران را نیز ممکن می‌کند

گوستافسون گفت که در نتیجه کار این دو دانشمند، اکنون می‌توان هر ژنومی را ویرایش کرد «تا آسیب ژنتیکی برطرف شود».

او افزود که این ابزار «فرصت‌های بزرگی را برای بشریت فراهم می‌کند»، اما هشدار داد که «قدرت عظیم این فناوری بدان معنی است که بایستی با احتیاط زیادی از آن استفاده کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  امانوئل شارپنتیه، برنده امسال جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که این جایزه برای دختران جوانی که قصد ورود به حوزه علوم را دارند «پیامی قدرتمند» باشد.

او از طریق تماس تلفنی به خبرنگاران در استکهلم گفت: کاش این واقعیت که امروز جنیفر دودنا و خودم جایزه می‌گیریم بتواند پیامی واقعاً قوی برای دختران جوان باشد./
https://www.asianews.ir/u/1Mg
اخبار مرتبط
سه دانشمند به طور مشترک برنده نوبل فیزیک در سال ۲۰۲۰ شدند. این دانشمندان که اهل آلمان، آمریکا و بریتانیا هستند به دلیل اکتشافات در زمینه تشکیل سیاهچاله‌ها و کشف جرمی سنگین در مرکز کهکشان راه شیری جایزه را به خود اختصاص دادند.
هاروی آلتر و چارلز رایس از آمریکا و مایکل هاوتن، پژوهشگر بریتانیایی، روز دوشنبه به دلیل اکتشافات‌شان در زمینه ویروس هپاتیت سی، برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ اعلام شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید