صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۶
کد خبر: 11688
گزارشگر: 213
۱۰۶۳
۰
۰
۲
فقدان حسین سرفراز(حسین سردبیر)

درگذشت روزنامه نگار باسابقه‌ ایران در آمریکا

درگذشت روزنامه نگار باسابقه‌ ایران در آمریکا
حسین سرفراز روزنامه نگار باسابقه‌ و دبیر انجمن پیشکسوتان مطبوعات ایران دور از وطن درگذشت.

به گزارش آسیانیوز، حسین سرفراز که از باسابقه‌ترین روزنامه‌نگاران ایران‌ به شمار می رفت، روز گذشته ـ شنبه ـ دور از وطن چشم از جهان فرو بست.

رضا قوی فکر روزنامه‌نگار باسابقه و دبیر انجمن پیشکسوتان مطبوعات ایران این خبر را به ایسنا اعلام کرد و در توضیحاتی درباره‌ی ویژگی‌های شخصیتی و حرفه‌ای وی نوشت:
«حسین سرفراز، روزنامه‌نگاری که پیش از انقلاب سردبیری بیش از ۲۰ مجله‌ی معروف آن‌زمان‌ را عهده دار بود و یکی از باسابقه‌ترین روزنامه نگاران ایران‌ به شمار می رفت، روز گذشته دور از وطن چشم از جهان فرو بست.

پیشینه دراز مدت او در سردبیری نشریه‌های گوناگون باعث شده بود که در میان اهالی مطبوعات به «حسین سردبیر» معروف باشد.
او از جمله بنیانگذاران‌سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات هم بود.

حسین سرفراز یازدهم اسفند سال ۱۳۱۲خورشیدی در شهر داراب فارس دیده به جهان‌ گشود. تا کلاس نهم (سیکل اول) در داراب درس خواند و در اردیبهشت سال ۱۳۳۰ به شیراز رفت و دیپلمش را انجا گرفت. وی سپس موفق شدبه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران راه یابد و در رشته تاریخ و جغرافیا فارغ التحصیل شود.

حسین سرفراز همزمان با تحصیل نوشتن مقاله، گزارش و تهیه گفتگو را در نشریه آژنگ‌ به سردبیری ایرج نبوی آغاز کرد. با پایان یافتن تحصیلات دانشگاهی حسین به یک روزنامه نگار حرفه ای و تمام عیار تبدیل شده بود.

او سپس سردبیر نشریه دنیای جدید شد و پس از مدت‌کوتاهی به سردبیری مجله موفق امید ایران رسید. از آن‌پس تا بیست سال بعد سردبیری مجلات معروف آن زمان از جمله خواندنی ها، سپیدوسیاه، روشنفکر، تهران‌مصور، خوشه و …را بر عهده گرفت.

او سپس مدتی با روزنامه مردم کار کرد و سپس با انتشار روزنامه رستاخیز از جمله بنیانگذاران این روزنامه بود. سرفراز مدتی نیز مدیر مجله جوانان این روزنامه بود که خود آن را بنیان نهاد. او سپس به امریکا مهاجرت کرد و از آغاز دهه هفتاد ۱۰۵ شماره نشریه هفتگی ایران‌خبر را در آنجا منتشر کرد.

سرفراز شاعر هم‌ بود. از اومجموعه شعری در سال ۱۳۴۳ منتشر شد. او در غربت نیز مجموعه‌ی شعری تحت عنوان‌مثل سروکاشمر منتشر کرد. این روزنامه نگار قدیمی در دهه ۹۰‌میلادی از فعالان کانون دوستداران فرهنگ ایران در واشنگتن بود.

انجمن‌ پیشکسوتان مطبوعات درگذشت این روزنامه‌نگار قدیمی و پرتلاش را به اهالی مطبوعات و خانواده ,ی وی تسلیت می گوید.»/

https://www.asianews.ir/u/81r
اخبار مرتبط
چهاردهم تیر ماه روز قلم در ایران؛ برای هر فردی که قلم به دست گرفته و نگاشته، با قلم قطره قطره روحش چکیده؛ نویسنده ای که هر بار که قصد نوشتن می کند با پدیده ای به نام «خودسانسوری» مواجه می شود؛ گاهی با خود می اندیشد این همه ملاحظه و دل آشوبه از چه باب است و گاهی نقش قلم را کج و معوج تر به سمت مراعات سوق می دهم.
گفت و گوی ایرج جمشیدی، مدیر مسئول روزنامه آسیا، با علی علیزاده، سفیر آذربایجان درباره روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان، فرآیند صدور روادید و سفرهای هوایی و زمینی و همچنین شرایط اقامت برای ایرانیان در کشور آذربایجان شکل گرفت.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اجازه نمی‌دهیم صنعت هتل‌داری و گردشگری با چالش مواجه شود.
اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه، درباره دستگیری ادمین‌های کانال‌های نیمه‌محرمانه، سرائر و سایه‌نویس منتشر شد.
برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از بازداشت شماری از فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار از جمله علی قلهکی، روزنامه‌نگار اصولگرا به دست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است و سپاه از او به عنوان «جعبه سیاه تلگرام» نام برد.
در گفت و گوی ایرج جمشیدی، مدیر مسئول روزنامه آسیا با سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران و هیات دیپلمات این کشور، در خصوص بحران جنگ اوکراین و موضع ایران در قبال آن و نیز گمانه زنی ها درباره چگونگی پایان جنگ و نیز مسایل مهمی درباره روابط و مبادلات تجاری و اقتصادی اوکراین و جمهوری اسلامی و تامین مواد غذایی در وضعیت جنگ بررسی شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید