صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۱
کد خبر: 18213
گزارشگر: 2
۱۹۴
۰
۰
۲
کاربردهای ناودانی

ناودانی؛ کاربردهای متنوع این مقطع فولادی در صنعت و ساختمان سازی [+ تصویر]

ناودانی؛ کاربردهای متنوع این مقطع فولادی در صنعت و ساختمان سازی [+ تصویر]
ناودانی‌ها به عنوان مقاطع فولادی همه‌کاره‌ای شناخته می‌شوند که در انواع مختلف تولید شده و کاربردهای متعددی دارند. این محصولات فولادی سطح مقطعی به شکل U یا C داشته و در صنعت ساختمان‌سازی به شدت پرکاربرد هستند. به طور مثال برای ساخت دیوار و سقف، ساخت پشت بام، ساخت چهارچوب درب و پنجره، ساخت خرپا و... مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ضمن اینکه انواع ناودانی در صنایع دیگری مثل خودروسازی، ماشین‌آلات و... نیز درخشش فراوانی داشتند. با ما همراه باشید با کاربردهای متنوع این مقطع فولادی پرکاربرد آشنا شوید.

کاربرد ناودانی فولادی در ساختمان‌سازی

اصلی‌ترین و بیشترین کاربرد انواع ناودانی در صنعت ساختمان‌سازی قابل مشاهده است. این مقاطع فولادی که در جنس‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند، هر کدام متناسب با نوع، اندازه و مواد اولیه خود در بخش‌های متفاوتی از این صنعت کاربرد دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که پیش از خرید ناودانی باید نسبت به انواع و کاربردهای آن مسلط باشید.

  • ساخت پشت بام

یکی از کاربردهای ناودانی این است که در بناهای سبک به عنوان پشتیبان عرشه سقف به کار می‌رود. این نوع که به عنوان ناودانی شیروانی شناخته شده و وظیفه هدایت آب باران به سمت زمین را بر عهده دارد، معمولاً در شهرهای شمالی کشور به دلیل تعدد بارش باران استفاده می شود.

  • ساخت چهارچوب درب و پنجره

معمولاً برای اینکه استحکام و ایمنی بنا بیشتر شود از ناودانی برای ساخت چارچوب درب و پنجره استفاده می‌شود. به این صورت که ابتدا ناودانی‌ها از وسط برش خورده و پس از اتصال به یکدیگر روی درب یا پنجره مورد نظر نصب خواهند شد.

  • ساخت خرپا

ساخت خرپا

شاید اصلی‌ترین کاربرد ناودانی در صنعت ساختمان‌سازی مربوط به ساخت خرپا شود. خرپا یک سازه فلزی مثلث شکل است که وظیفه افزایش مقاومت و استحکام ساختمان در برابر فشارهای خارجی را بر عهده دارد. برای ساخت این سازه مثلثی معمولاً از ناودانی uon استفاده می‌شود؛ زیرا وزن و استحکام بیشتری نسبت به دیگر انواع دارد.

  • تیر حمال

تیر حمال، سازه‌ای است که به عنوان حمایت‌کننده نماسازی یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختمان‌هایی با قاب چوبی می‌توانند از ناودانی به عنوان تیر حمال استفاده کنند. در این صورت تیرهای چوبی داخل ناودانی قرار گرفته و مقاومت و استحکام آن را چندین برابر می‌کند. ضمن اینکه با انجام این کار اجزای مختلف دیگر نیز راحت‌تر به تیر موردنظر وصل می‌شوند.

  • ساخت دیوار

در برخی از ساختمان‌های فولادی می‌توان از ناودانی به عنوان یک پشتیبان عمودی مقاوم استفاده کرد. همچنین قرار دادن این مقاطع فولادی به شکل افقی داخل دیوار باعث می‌شود تا نقاطی برای اتصال نیز ایجاد شود. به طور کلی استفاده از این مقطع فولادی در دیوار یک ساختمان موجب افزایش مقاومت آن بنا شده و از پیچ‌خوردگی آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

  • ساخت سقف

انواع ناودانی می‌توانند به عنوان تیرچه در سقف‌های سبک هم استفاده شوند. این محصولات فولادی ابعاد مختلفی داشته و عموماً کوچک‌تر و سبک‌تر از تیرهای چوبی هستند، ضمن اینکه از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و تحمل فشار زیادی دارند. تمام این موارد در کنار هم باعث شده تا انتخاب مناسبی برای ساخت سقف باشند.

کاربرد ناودانی در صنعت

کاربرد ناودانی در صنعت

علاوه بر ساختمان‌سازی کاربرد انواع ناودانی در صنایع دیگری مثل خودروسازی، ماشین‌سازی و... هم قابل رویت است. در ادامه به اختصار به این کاربردها اشاره خواهیم کرد:

  • خودروسازی

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای انواع ناودانی برای ساخت قاب خودرو و وسایل نقلیه است. ساخت ریل‌های فریم‌های اصلی در این صنعت معمولاً با ناودانی‌های فولادی انجام می‌شود. این محصول در اندازه‌های خاص تولید شده و سرتاسر خودرو را پوشش می‌دهد. علاوه بر این برای ساخت اجزای ساختاری موتور و پشتیبانی از رادیاتور نیز از نوع سبک‌تر آن استفاده خواهد شد.

  • تابلو و تبلیغات

کاربرد انواع ناودانی در صنعت خودروسازی و ساختمان‌سازی خلاصه نمی‌شود؛ از این مقاطع فولادی برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها نیز استفاده می شود. ناودانی‌ها مانند یک پشتیبان مستحکم، بیلبوردهای تبلیغاتی را حمایت کرده و به عنوان یک قاب برای تابلوها نیز قابل استفاده هستند. ضمن اینکه در ساخت لایت باکس و دیگر علائم روشنایی نیز ممکن است نقش مفیدی ایفا کنند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع کاربرد ناودانی در صنایع و ساختمان پرداختیم؛ اگر قصد خرید انواع این مقطع فولادی را دارید می توانید به سایت پیوان با آدرس https://pivan.co/ به عنوان مرجع تخصصی استعلام قیمت روز آهن و مقاطع فولادی مراجعه نمایید، ابتدا استعلام قیمت کنید و در صورت تمایل محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

https://www.asianews.ir/u/dBO
اخبار مرتبط
ناودانی‌ها یکی از انواع مقاطع فولادی باز هستند که به دو شکل U و C دیده می‌شوند. این مقاطع فولادی پرکاربرد در جنس‌های مختلفی مثل آلومینیوم، استیل، انواع گالوانیزه و... تولید شده و متناسب با جنس، شکل ظاهری و ابعادی که دارند در موارد متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مواردی که می‌تواند کاربرد یک ناودانی را تغییر دهد، ضخامت آن است. این مقاطع فولادی تحت استانداردهای جهانی مشخصی تولید و عرضه می‌شوند و بر همین اساس دارای سایزبندی‌های دقیقی هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید