صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۴
کد خبر: 22195
گزارشگر: 464
۲۸۰
۰
۰
۳
پکن هفته گذشته در بیانیه مشترکی با امارات عربی متحده

چین: آنچه درمورد جزایر سه گانه گفتیم، موضع ثابت ماست

چین: آنچه درمورد جزایر سه گانه گفتیم، موضع ثابت ماست
پکن هفته گذشته در بیانیه مشترکی با امارات عربی متحده، از لزوم دستیابی به یک «راه حل مسالمت‌آمیز» در مورد جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت کرد.

به گزارش آسیانیوز؛ چین با وجود اعتراض تهران بر حمایت خود از ادعای ارضی امارات بر جزایر سه‌گانه ایران پافشاری کرد.

چین باوجود خشم و اعتراض تهران از حمایت دوباره پکن از ادعاهای ارضی امارات عربی متحده بر جزایر سه‌گانه ایران، روز دوشنبه ۳ ژوئیه بار دیگر بر موضع خود درباره این جزایر تأکید کرد.

پکن هفته گذشته در بیانیه مشترکی با امارات عربی متحده، از لزوم دستیابی به یک «راه حل مسالمت‌آمیز» در مورد جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت کرد.

درپی انتشار این بیانیه، وزارت خارجه ایران در اقدامی نادر نسبت به بزرگ‌ترین شریک تجاری خود، روز یک‌شنبه با احضار سفیر چین در تهران، مراتب اعتراض خود را به «حمایت مکرر» پکن از «ادعاهای بی‌اساس» امارات عربی متحده اعلام کرد.

تلاش پکن برای تبدیل شدن به میانجی‌گر؛ لاوروف: چین می‌تواند کنفرانس صلح درباره جنگ اوکراین برگزار کند

وزارت خارجه ایران به سفیر چین در تهران اعلام کرد «با توجه به همکاری‌های راهبردی تهران و پکن، انتظار می‌رود که دولت چین در موضع خود در این زمینه تجدیدنظر کند.»

اما به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین روز دوشنبه با توصیف موضع این کشور درباره جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به‌عنوان موضعی «ثابت»، بار دیگر خواستار حل اختلاف‌های ایران و امارات عربی متحده از طریق «گفتگو و مشورت» شد.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی در مورد اعتراض ایران گفت: «محتوای مربوطه در بیانیه مشترک چین و امارات عربی متحده با موضع پکن مطابقت دارد.»

با وجود این، او در ادامه گفت: «چین و ایران روابط قوی دارند و چین برای توسعه مشارکت استراتژیک خود اهمیت زیادی قائل است.»

چین در دسامبر ۲۰۲۲ نیز با انتشار بیانیه مشترکی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که خواستار تلاش برای حل‌وفصل مساله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی شده بود، خشم ایران را برانگیخت.

امارات عربی متحده در دهه‌های گذشته همواره‌ ادعاهای حاکمیتی خود را بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تکرار کرده است. این جزایر از سال ۱۹۷۱ و پس از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس دوباره در اختیار ایران قرار گرفته است.

https://www.asianews.ir/u/eEB
اخبار مرتبط
سفر آنتونی بلینکن به چین و دیدار با شی جین‌پینگ، اهمیت به‌سزایی داشت. این سفر در حالی انجام گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از دیدارهای روز جمعه وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های چین اعلام کرد که در ماه مه به چین سفر خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید