آسیانیوز- دادرسی مالیاتی یکی از موضوعات مهم برای مالیات‌دهندگان است. بی‌تردید برای دادسری مالیاتی صحیح و کارآمد، مدیران مالی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی بایستی اطلاعات و اشراف کافی نسبت به این بحث داشته باشند. در همین راستا به همت «انجمن مدیران مالی» روز چهارشنبه، دوم آبان‌ماه، سمینار آخرین تغییرات دادرسی مالیاتی برگزار گردید. 

در تشریح این موضوع و مضامین مطرح‌شده در این سمینار، دکتر محمد قبول در گفت‌وگو با آسیا گفت: «هدف از برگزاری این سمینار علمی، ارتقاء سطح فرهنگ و دانش در این حوزه و آگاهی‌ مدیران مالی بوده است. در بحث دادرسی می‌دانیم که دولت وقتی که یک برگه مطالبه‌ای را برای پرداخت‌کننده مالیاتی صادر می‌کند، قاعدتا پرداخت‌کننده مالیاتی می‌تواند نسبت به آن اعتراض داشته باشد و عملیات این فرایند اعتراض، مراحل، روش‌ها، تکنیک‌ها و مقررات آن را آیین دادرسی مالیاتی می‌گوییم.»

محمد قبول در ادامه در مورد دستورالعمل جدید مالیاتی عنوان کرد: «در مورد دادرسی مالیاتی آخرین دستورالعملی که موجود است و هنوز هم برقرار است مربوط به دستورالعمل مالیاتی 117300 است که مروبط به سال 1387 است. در طول این 16 سال قاعدتا نیاز به بازبینی و به روز بودن داشت و از طرفی هم در برنامه هفتم توسعه برای دادرسی بحث مالیات، بیمه و کار مقرر شد که مرکزی در این راستا تاسیس شود که استقلال داشته باشد تا بتواند به حل اختلاف و دادرسی بپردازد. بر همین اساس دستورالعمل جدیدی که سازمان امور مالیاتی صادر کرده است، هرچند که به دادرسی برنامه هفتم و به استقلال آن هنوز نپرداخته است.»

وی در ادامه گفت: «با این‌همه تغییرات مثبتی در این دستورالعمل آمده که بهترین بخش آن مربوط به مهلت 45 روز بعد از اعتراض مالیات‌دهنده است که رئیس اداره در راستای ماده 238 می‌توانست به رسیدگی مجدد و توافق با مالیات‌دهنده بپردازد. این تغییرات جدید به سه مرحله تقسیم شده است و در این دستورالعمل در مورد این سه بخش آمده است که در مرحله اول رئیس امور اداره می‌تواند به توافق مجدد با مالیات‌دهنده برسد و اگر به توافق نرسیدند در مرحله دوم معاون مدیر کل باید مالیات‌دهنده را فرابخواند و بررسی کند که آیا می‌توان به توافق رسید یا خیر. در نهایت در مرحله سوم اگر حل نشد مدیرکل به موضوع ورود خواهد کرد.» 

این کارشناس امور مالیاتی در پایان ضمن اشاره به نقاط ضعفی که در حوزه دادرسی مالیاتی نسبت به مجری‌ قرار وجود دارد، گفت: «در بحث نقاط قوت و ضعف این دستورالعمل بایستی گفت که مبحثی نیز برای مجری‌ قرار گذاشتند. ایرادی که از قبل در فرایند دادرسی به سازمان وارد بود، این است که مالیات‌دهنده می‌تواند با اطاله دادرسی و طولانی کردن دادرسی، در این شرایط تورمی، به راحتی پرداخت مالیات را به بالای دو سال به تعویق بیندازد که این ضعف را باید سازمان حل کند. در همین راستا یکی از علل این ضعف‌ها مجریانِ قرار بودند. در این آیین‌نامه شرایطی در نظر گرفته شده تا این مشکل حل شود.»