آدینه ۱۷ مرداد ساعت ۱۶ به مجلس یادبود آسمانی شدن شخصیت حسیب نسیب جلیل و طبیب نجیب اصیل، دکتر حسین (نیکنام) صَدیقی پزشک متخصص ژنتیک به خانقاه صفیعلیشاه (مسجد امیرالمومنین بعد از انقلاب) در نزدیکی بهارستان رفتم. من به دکتر نیکنام صدیقی به چند دلیل ارادت داشتم، چرا که هم فرزند برومند پدر علم جامعهشناسی ایران، استاد بزرگ دکتر غلامحسین صدیقی (وزیر کشور دکتر محمد مصدق و یکی از نامزدان نخستوزیری محمدرضا شاه در انقلاب ۱۳۵۷) بود و بنده سالگرد فوت او را چندین سال در خانه دکتر صدیقی بزرگ در خیابان روزولت یعنی مفتح کنونی با بزرگان ایران به میزبانی او و خواهرانش مهمان بودم.
قطعی برق پدیدهای تکراری است که هر سال با اوجگیری گرما و افزایش تقاضا برای سرمایش، به یک معضل جدی تبدیل میشود. آمارهای نگرانکننده از ناترازی شدید بین تولید و مصرف، زنگ خطر را برای آینده انرژی کشور به صدا درآورده است. قطعیهای برق تنها به خاموشی منازل ختم نمیشود، بلکه این معضل، تبعات گستردهای از جمله آسیب به لوازم خانگی، توقف تولید در صنایع، کاهش رشد اقتصادی، اختلال در خدمات عمومی و بهداشتی، و در نهایت، کاهش اعتماد عمومی و نارضایتیهای اجتماعی را به دنبال دارد.
جنگ دوازده روزه، اقتصاد جهانی را در حالیکه درگیر دستوپنجه نرم کردن با تعرفههای آمریکا بود، به ناگهان شوکه کرد. فردای حمله اسرائیل هیچ بازار اقتصادی روی خوش ندید، که در این میان بازارهای سهام نقش برجستهتری داشتند. حمل ونقل کالاها دچار اختلال شد و تغییر برنامه زمانبندی، تحویل اجناس انبارها را بسته نگه داشت، خطوط تولید از حرکت باز ایستادند و حوالههای دادوستد روی میز مدیران متوقف شدند. غافلگیری بازارهای جهانی در حالی بود که مدیران دولتی کشورهای مختلف درصدد راهی بودند برای نجات از تعرفههای وضعشده از سوی دولت آمریکا. بازارهای مالی در اقتصادهای باثبات همچون آمریکای شمالی و اروپا تازه توانسته بودند اندکی از هجمههای کسری پشتوانهای خود را که بر اثر تغییرات ارزی پیش آمده بود، التیام بخشند. ذهنیت بهوجودآمده از آنچه که بازارها پیشبینی بر آن نداشتند، دست آنها را برای هر اقدام سریعی بسته بود، لذا فردای آغاز حملات بسیاری از بورسها یا بسته بودند و یا نیمهتعطیل.
امیر وکیلیان ـ در ایران قریب به دو سال است که بحث واردات خودرو خیلی داغ شده و مجلس هم برای آن مصوباتی درنظر گرفته است. بهشکلی که در لایحه بودجه دو سال اخیر، دولت از محل واردات خودرو درآمدهای ویژهای برای خود تخصیص داده است. اما مسئله مهم این است که در لایحه بودجه 1404، پیشبینی شده که با توجه به مصوبات مجلس، حدود 90 هزار خودرو به ارزش بیش از 2 میلیارد یورو وارد کشور شود. هرچند از نگاه کلان اقتصادی، واردات یک کالای مصرفی اهمیت چندانی ندارد، ولی سؤال اساسی این است که آیا این 2 میلیارد یورو صرفا برای رفاه حال مصرفکننده است؟ یا جایگزین پول نفتی است که قرار است از چین وارد شود؟