دکتر مهدی کریمی تفرشی
روزنامه آسیا-نمایشگاههای تجاری، بهویژه در بازارهایی با ریسک بالا و ساختار غیرشفاف مانند عراق، صرفا محلی برای عرضه کالا نیستند، بلکه یک ابزار استراتژیک برای تثبیت حضور بلندمدت و عبور از موانع تجاری هستند. در شرایطی که موانع بانکی و نوسانات ارزی، مزیت قیمتی کالاهای ایرانی را کاهش داده است، نمایشگاهها نقشی حیاتی در ایجاد اعتماد، برندسازی و شبکهسازی مستقیم ایفا میکنند که برای حفظ تداوم صادرات ضروری است.
حضور فیزیکی در نمایشگاههای بینالمللی عراق (مانند اربیل یا بغداد) نشاندهنده تعهد و ثبات صادرکننده ایرانی است. این امر به از بین بردن تصویر منفی ناشی از تجار واسطه و کالاهای بیکیفیت گذشته کمک میکند. تجار عراقی برای معاملات بزرگ نیازمند «دیدن» و «لمس کردن» هستند. عراق یک بازار ناهمگن است؛ سلیقه و نیازهای مصرفکننده در اقلیم کردستان (اربیل) با جنوب (بصره) متفاوت است. حضور در نمایشگاهها، امکان تحقیقات بازار میدانی و تطبیق سریعتر محصول با نیازهای خاص منطقهای را فراهم میآورد.
در شرایطی که عوامل کلان اقتصادی (مانند نوسان ارز و تحریمهای بانکی) بر تجارت ایران و عراق سایه افکنده است، نمایشگاهها نقش یک لنگرگاه تجاری را بازی میکنند که نه تنها برای فروش اولیه، بلکه برای توسعه روابط انسانی، کسب اعتماد و ایجاد کانالهای توزیع پایدار، که ستونهای اصلی تداوم صادرات هستند، ضروری است.
دکتر مهدی کریمی تفرشی، پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی
آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید