آسیانیوز- همایون فدایی ـ بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در تاریخ 13 لغایت 16 مهرماه سال 1403 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و فعالان و صاحب‌نظران حوزه تأسیسات در این رویداد مهم گرد هم آمدند. در این نمایشگاه، با دکتر جواد جوهری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت تهویه «آذر نسیم» گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا از نقاط قوت و ضعف آن بگویید؟

صنعت تأسیسات، صنعت غریبی در ایران و همچنین در دنیا است. به این دلیل که هرکسی هر ادعایی در هر صنعتی دارد، ماه‌نورد می‌سازد، الکترونیک کار می‌کند، برد‌ها را تولید می‌کند، دارو می‌سازد، خدمات بیمارستانی انجام می‌دهد و غیره، مدعی کار صنعتی است. اما یک نکته‌ مهم این است که نباید عوامل پیشرفت را فراموش کرد. رأس عوامل پیشرفت و کیفیت تکنولوژی، تهویه مطبوع است. من یک جمله‌ای دارم که در تمام سمینارها می‌گویم: تکنولوژی و کیفیت در دنیا مدیون اتاق‌های تمیز (Cleanroom) است. یعنی اگر ما اتاق عمل تمیز جراحی نداشته باشیم، جراحی مغز نمی‌‌‌توانیم انجام بدهیم. یعنی اگر دستگاه چیلر و هواساز وجود نداشته باشد، ما به هیچ تکنولوژی و کیفیتی نمی‌‌‌توانیم دسترسی پیدا کنیم. 

در این میان، برگزاری نمایشگاه صنعت تأسیسات به افراد بسیار هوشمند و توانمندی مثل آقای دکتر جلالی سپرده شده که ایشان در برگزاری منظم و قدرتمند و جلب تولیدکننده‌ها، سنگ تمام گذاشتند و مطمئن هستم که شبانه‌روز دوندگی می‌کنند تا با عدالت کامل تقسیم غرفه و برگزاری نمایشگاه را انجام ‌دهند. اطلاع‌رسانی هم خوب بوده و مردم خیلی استقبال کردند. نکته جذابی که امسال در نمایشگاه شاهد آن بودم، این بود که بازدیدکننده‌ها خیلی نکات ریزتری را می‌توانند ‌ببینند که ما نمی‌‌‌بینیم. یعنی پیشنهادات و انتقاداتی از طریق بازدیدکننده‌ها به ما انتقال داده شد که شاید مهندسین خیلی زبده هم بخاطر این‌که در گود هستند، از چشم‌شان دور بماند. 

همچنین در اولین روز نمایشگاه، اتفاق خوبی رخ داد که خیلی انگیزه‌بخش بود و آن، حضور آقای دکتر برادران، معاون محترم وزیر صمت در غرفه «آذر نسیم» بود. «آذر نسیم» هر ساله در نمایشگاه، یک کتاب رونمایی می‌کند و این کتاب در سال گذشته توسط معاون محترم وزیر صمت و پروفسور حسین علیپور رونمایی شد. تقریباً دو سال، یک تیم قدرتمند و با تجربه روی این کتاب کار کرده بودند، اما نگران بودیم که شاید حق این کتاب ادا نشود. ولی همین‌که وزیر صمت یا جانشین وزیر صمت متوجه شدند چنین کتابی گردآوری شده، در رونمایی کتاب به‌صورت خودجوش حضور پیدا کردند و آنقدر استقبال خوبی شد که ما کمتر از سه ماه این کتاب را به چاپ دوم رساندیم و در اختیار مهندسین جامعه قرار دادیم. 

این کتاب مزیتش این است که یک مهندس در زمینه ساختمان و تأسیسات با داشتن این کتاب، مثل این است که کتابخانه‌ای را با خودش حمل می‌کند. اما چگونه در 250 صفحه از کتاب، 72 هزار صفحه مطلب گنجانده شد؟ ما از QR code استفاده کردیم که یک شیوه نوین در دنیاست و به محیط ‌زیست کمک می‌کند و از مصرف کاغذ و قطع درختان جلوگیری می‌کند. 

* پس شما از برگزاری نمایشگاه رضایت دارید؟ 

بله، از برگزاری نمایشگاه تأسیسات از چند جهت رضایت داریم؛ یکی این‌که بازدیدکننده‌های خوبی را اطلاع‌رسانی کردیم و آمدند و بازدید کردند. مردم آگاهانه کیفیت را نکته‌سنجی می‌کنند و مواد اولیه و تکنولوژی ساخت را ارزیابی می‌کنند. اگر نمایشگاه نبود من چگونه می‌توانستم محصولات خودم را با دیگر تولیدکننده‌ها مقایسه کنم و این تفاوت را به عرض مشتری برسانم؟ لذا نمایشگاه در مرحله اول برای مشتری، اطمینان خاطر حاصل می‌کند که بتواند با دید باز انتخاب کند و این اتفاق برای تولیدکننده‌های معتبر، مثل تهویه «آذر نسیم» خوشایند است.

همچنین ما در نمایشگاه تمام دوستان و مشتریان عزیزمان را از نزدیک می‌بینیم. من همیشه می‌گویم اگر بخواهیم چراغ یک شرکت روشن بماند و همزمان در دنیای تکنولوژی پیشرفته‌ترین تأسیسات را داشته باشیم، اما مشتری نداشته باشیم، نعمات خداوند به ما انتقال داده نخواهد شد. پس مشتری وسیله روزی ماست و قدردان آنها هستیم.

* در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهید؟

ما تولیدکننده سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و هوای پاک هستیم. سبد کالا و تأسیسات تولیدی ما به‌طور کامل تکمیل است و خودکفا هستیم؛ از چیلرهای کوچک تا چیلرهای صنعتی تولید می‌کنیم. پروژه‌های ملی خیلی زیادی انجام دادیم. علاوه بر چیلر، هواساز، هواسازهای صنعتی، هواسازهای ‌هایژنیک برای اتاق‌های تمیز و بیمارستان‌ها، فن کوئل در انواع مختلف، فن کوئل سقفی بدون کابل، فن کوئل‌های زمینی دکوراتیو، یونیت هیتر برای سالن‌های صنعتی، از نوع برقی، بخار، آب گرم و روغن داغ تولید می‌کنیم. رطوبت‌گیر برای استخرها را هم چندین سال است که خودمان ابداع کردیم که از طریق آن، رطوبت استخر جذب می‌شود. اینها جزئی از محصولات ما است. 

* چقدر به نظارت و کنترل کیفیت و R&D اهمیت می‌دهید؟ 

در بخش اول صحبتم عرض کردم که اولین کتاب بانک اطلاعات مهندسی، سال گذشته توسط گروه R&D مجموعه «آذر نسیم» گردآوری شد. یعنی که R&D شرکت در یک سال وقتی 72 هزار صفحه کتاب را بیش از 10 بار خوانده و به چاپ رسانده، این یعنی R&D پویایی دارد و با تکنولوژی روز همگام است. امسال کتاب هواساز را گردآوری کردیم و نشانگر این است که ما R&D و تیم مهندسی پویایی داریم. به جرأت می‌توانم بگویم در دنیا از جمله قدرتمندترین‌ها در صنعت خودمان هستیم. بنده با دقت بسیار کامل، کنترل کیفی را دنبال می‌کنم و خودم از اعضای کوچک تیم بزرگ کنترل کیفی «آذر نسیم» هستم. ما نزدیک به 25 سال است که با اسمی به نام تهویه «آذر نسیم» داریم فعالیت می‌کنیم و این اعتبار را دوست داریم و بنابراین باید با کیفیت خوب محصول خودمان را تحویل مشتریان بدهیم. 

* لطفا برای مخاطبان از سوابق تأسیس شرکت و مسیری که طی کردید، بگویید؟

اوایل دهه 70، من کارمند اداره کشاورزی بودم و قبل از آن هم آدم صنعتگری بودم در زمینه مکانیکی خودرو تا ماشین‌سازی و... بعد از آن در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد استخدام رسمی شدم و کارمند رسمی دانشگاه آزاد بودم. من اصلا دوست نداشتم یک جا بمانم و همیشه این رویا را داشتم که روزی یک کارآفرین باشم. لذا از دانشگاه آزاد بیرون آمدم و در کارخانه‌ای که تقریباً 30 تا 40 نفر نیرو داشت وارد کار تهویه مطبوع شدم و بعد از دو هفته به‌عنوان مدیر تولید معرفی شدم و در دو شرکت دیگر هم به‌عنوان مدیر شرکت و مدیر طراحی مشغول به‌‌کار شدم. در سال 79 ایران نسیم را تأسیس کردم. موقع نامگذاری گفتند اسم ایران را نمی‌‌‌شود ثبت کنی. همانجا یک مشاور به من گفت که ایران نسیم را به «آذر نسیم» تبدیل کن و این یک خاطره ماندنی و شیرین برای من شد. 

وقتی این شرکت را تأسیس کردم، یک سالن کوچکی اجاره کردم و بنیه مالی هم نداشتم. پدرم آدم زحمتکشی بود. با یک نفر نیرو و خودم جمعاً شدیم دو نفر و کار را جلو ‌بردیم. بعدتر، یک شرکت معتبر دولتی از ما بازدید کرد و برای ما خیلی تعجب‌آور بود. موقع بازدید از من سؤال کردند که در دلت چه می‌گذرد؟ گفتم این‌که چرا باید از «آذر نسیم» بازدید کنید! گفتند؛ آقای جوهری، ما به‌دنبال کارخانه بزرگ نبودیم، به‌دنبال علم و تکنولوژی بودیم که در وجود شما و شرکت شما یافتیم. این شیرین‌ترین خاطره من است. 

* خاطره تلخ هم دارید؟ 

قطعاً کار تولید سرشار از خاطرات تلخ است، اما اعتقاد من بر این است که این خاطرات تلخ را اگر در وجودمان نگه داریم، خودمان را فاسد می‌کند. لذا به تیم پویا و فعال «آذر نسیم» این‌گونه انتقال دادم که خاطرات تلخ را خیلی زود باید از خودتان دور کنید. مثلاً هفته‌ای 4 روز برقمان در تابستان قطع می‌شد که این از خاطرات تلخ ماست. ولی به‌جای اعتراض به تاریکی، باید شمعی روشن کنیم. یک ژنراتور می‌خریم و کارمان را راه می‌اندازیم. آیا اعتراض مشکل را حل می‌کند؟ بارها از پخش مستقیم رسانه‌های ملی از مشکلات تولیدکننده‌ها گفتم، ولی آیا دردی دوا شده است؟ لذا اعتقادم بر این است که اصلاً نباید خاطرات تلخ را به‌یاد بیاوریم و ما باید به هر طریقی به کار تولید ادامه بدهیم.

* از طرح‌های آینده شرکت بگویید؟

من آدمی هستم که راضی هستم، ولی قانع نیستم. لذا طرح و توسعه‌های خیلی زیادی در ذهن دارم که البته تا روز افتتاحیه نباید بگویم! بنابراین ما دائماً در حال توسعه و برنامه‌ریزی و پیشرفت هستیم. قدم‌های بزرگی را انشاءالله شروع کردیم که آنها را هم روز رونمایی به شما خواهیم گفت.

* چه سخنی با مسئولین دارید؟ 

من به مسئولین کشور خدا قوت می‌گویم و چون فریادهایمان را زدیم و امسال داریم سکوت پیشه می‌کنیم، خیلی کوتاه می‌گویم که تولید را دریابید. اگر هم تولید را درنمی‌‌‌یابید، دست‌انداز برایش ایجاد نکنید، این اولین و آخرین حرف من است. 

* اگر مایلید از شخص یا ارگانی قدردانی کنید، بفرمایید؟

اول از شما آقای فدایی و روزنامه «آسیا» تشکر می‌کنم که صدای رسای ما هستید. من بسیار مدیون پدرم هستم و نصیحت‌ها و توصیه‌هایش همیشه آویزه گوشم است. ایشان مرا به جلب رضایت خدا دعوت کرد و گفت جلب رضایت خداوند را فقط در جلب رضایت مردم می‌توانی پیدا کنی. اگر نیروی انسانی و مشتریان و تأمین‌کنندگانت راضی نباشند، خدا هم از تو راضی نخواهد بود. لذا من هیچ وقت نصیحت‌های پدرم را فراموش نمی‌‌‌کنم که خدا رحمتش کند و همین‌طور تشویق‌های مادرم و حمایت‌های خانواده‌ام را که چراغ راه من بودند. همچنین از نمایندگان فهیم و دانشمند کشورمان و همین‌طور از مشتریان هوشمند و پرسنل خدوم و زحمتکش و متخصص شرکت تشکر و سپاس ویژه دارم. 

عکس: خدیجه جعفری