روزنامه آسیا-طبق آمارهای جدید، بیش از ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور از ادامه تحصیل بازمانده‌اند. تحصیل حق همه کودکان جهان از جمله کودکان ایران است، اما سالانه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان به دلایل مختلف از تحصیل باز می‌مانند.

به گزارش ایران، «بخشی از بازماندگی تحصیلی به این دلیل است که معلم در دسترس مناطق کمتر برخوردار و محروم نیست یا به تعداد کافی وجود ندارد. البته برای حل این مسأله هم راه‌های جبران وجود دارد، مثلاً سال گذشته که بیش از ۹۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داشتیم، دولت ۳ هزار معلم در اختیار آموزش و پرورش قرار داد. رئیس‌جمهوری در دو زمینه موضوع عدالت آموزشی را پیگیری می‌کند؛ اول بحث فیزیکی و کالبدی مدارس است که هدف‌گذاری آن روی چهار محور است؛ مدارس سنگی، کانکسی، مدارس تخریبی که عمرشان طی شده و چهارم ساخت مدارس در مناطقی که تراکم بالایی داشته ولی فضایشان محدود است یا برعکس جمعیت اندکی دارند.»

تحصیل حق همه کودکان جهان از جمله کودکان ایران است، اما سالانه تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف از تحصیل باز می‌مانند. طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، میزان بازماندگان از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال (دوره ابتدایی) ۱۹۲ هزار و ۹۹۲ نفر، در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال (دوره متوسطه اول) ۲۱۳ هزار و ۷۲۲ نفر و در گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال (دوره متوسطه دوم) ۵۸۵ هزار و ۶۰۷ دانش‌آموز اعلام شده است. به طور کلی میزان بازماندگان از تحصیل در سه دوره تحصیلی، ۹۹۲ هزار و ۳۲۱ نفر دانش‌آموز است.

یکی از دلایل عمده این مشکل کمبود زیرساخت‌های آموزشی در کشور است. طبق گفته مسئولین، بسیاری از مناطق محروم از جمله روستاها و حاشیه شهرها با کمبود مدرسه و معلمان مواجه‌اند. حسین زاده دررابطه به این مسئله افزود: برای حل این مسأله هم راه‌های جبران وجود دارد، مثلاً سال گذشته که بیش از ۹۶۰ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داشتیم، دولت ۳ هزار معلم در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.»

عبدالکریم حسین‌زاده درباره اهداف دولت در اجرای عدالت آموزشی توضیح می‌دهد: «رئیس‌جمهوری در دو زمینه موضوع عدالت آموزشی را پیگیری می‌کند؛ اول بحث فیزیکی و کالبدی مدارس است که هدف‌گذاری آن روی چهار محور است؛ مدارس سنگی، کانکسی، مدارس تخریبی که عمرشان طی شده و چهارم ساخت مدارس در مناطقی که تراکم بالایی داشته ولی فضایشان محدود است یا برعکس جمعیت اندکی دارند. بخش دوم مورد تأکید رئیس‌جمهوری، توسعه و افزایش کیفیت آموزشی است.» 

کیفی‌سازی آموزشی هم جزو برنامه‌های اصلی دولت است. معاون رئیس‌جمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور می‌گوید: «در حال حاضر دولت برای کیفی‌سازی آموزش برنامه دارد و روی این موضوع کار می‌کند تا بتوانیم آموزش و پرورشی کیفی و در دسترس داشته باشیم. یکی از حلقه‌های گمشده در زنجیره کیفی‌سازی در آموزش، مربوط به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سراسر کشور است.» 

۵۵۰۰ دانش‌آموز عشایری بازمانده از تحصیل

یکی از گروه‌های اصلی بازمانده از تحصیل، دانش‌آموزان عشایری هستند. امیر مهردادی، مدیر کل دفتر آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، در این خصوص بیان کرد: «چالش‌های زیادی برای تحصیل در مناطق عشایری وجود دارد؛ به عنوان مثال، نبود بسترهای مناسب برای توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای، کمبود تجهیزات هوشمند و کارگاهی در مدارس، نبود معلمان رسمی و کمبود منابع مالی برای تشویق معلمان به ماندن در این مناطق.»

وی ادامه داد: «علاوه بر این، کوچ‌روی برخی از جوامع عشایری باعث کاهش زمان مفید آموزش می‌شود و این عوامل به مشکلات آموزشی در این مناطق دامن می‌زند. از جمله اقدامات برای رفع این چالش‌ها، پوشش دادن دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی عشایری و استفاده از اعتبارات برای تجهیز این مدارس بوده است.»
یکی از چالش‌های مورد بحث در آموزش عشایران، دانش‌آموزان دختر هستند که سهم قابل توجهی در بازماندگی از تحصیل دارند. مهردادی درباره افزایش پوشش تحصیلی دختران می‌گوید: «افزایش پوشش دانش‌آموزان دختر عشایری به عدد ۴۶.۶۴ درصد از عدد کل ۴۸ درصد رسیده است. در آموزش و پرورش عشایری، ۴۸ درصد دانش‌آموزان دختر و ۵۲ درصد پسر لازم‌التعلیم هستند.»

وی همچنین در خصوص اقدامات برای حل مشکل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری اظهار کرد: «در حال حاضر بیش از ۵۵۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۲ هزار و ۱۰ نفر به مدارس برگشته‌اند. برای ارتقای کیفیت آموزش، طرح حامی در مدارس عشایری اجرا می‌شود و ارتباط میان مدارس عشایری و دبیرستان ماندگار البرز برای ارائه خدمات آموزشی آنلاین و آفلاین برقرار شده است.»/آسیا نیوز