آسیانیوز- در هم تنیدگی ثروت و قدرت سیاسی، دیگر موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد، در این میان در کشوری نظیر ایالات متحده این مسئله بسیار واضح و عیان است. عدم برخورداری از حامیان مالی و ثروتمندان پرنفوذ یعنی عدم موفقیت در راهروهای سیاست. در همین راستا، در حالی که حدود ۲ هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، ایلان ماسک در این روزها به یکی از سرسخت‌ترین حامیان دونالد ترامپ تبدیل شده و می‌خواهد بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد.

ماسک به‌عنوان مدیرعامل شرکت خودروسازی «تسلا» و مدیرعامل شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی «اسپیس‌ایکس»، با سایر میلیاردرهایی که در عرصه سیاست فعالیت می‌کنند متمایز است. او هم به‌عنوان مشاور غیررسمی ترامپ در حوزه سیاست‌گذاری عمل می‌کند و هم به‌عنوان اصلی‌ترین کمک‌کننده مالی او و «مروج و منتشرکننده اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی» ظاهر می‌شود.

ماسک در یک گردهمایی در پنسیلوانیا، درحالیکه یک کلاه نقابدار منقش به شعار انتخاباتی ترامپ با مضمون «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» بر سر داشت، با شور و هیجان خاصی به بالا و پایین می‌پرید. او روز شنبه اعلام کرد که در مدت زمان باقیمانده تا روز انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان) هر روز به یکی از امضاگنندگان طومارش یک جایزه ۱ میلیون دلاری می‌دهد. البته این پیشنهاد با واکنش برخی وکلا مبنی بر احتمال غیرقانونی بودن آن مواجه شده است.

او در اقدامی عجیب حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز یک ویدئوی تولید شده توسط هوش مصنوعی را با هدف تخریب کامالا هریس به اشتراک گذاشت. مهم‌تر از همه این‌که ایلان ماسک در پشت صحنه، از نظر مالی از یکی از بزرگترین کمیته‌های اقدام سیاسی به نام «پک آمریکا» در طرفداری از ترامپ حمایت می‌کند. ماسک فقط در سه ماه گذشته ۷۵ میلیون دلار به کمیته «پک آمریکا» در طرفداری از ترامپ کمک کرده است.

ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان است و یکی از تأثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارد و در عین حال یکی از پیمانکاران دولتی حوزه دفاعی است و در خصوص زیرساخت‌های ارتباطات ماهواره‌ای دارای نفوذ بالایی است. از این‌رو فعالیت این ثروتمند افسانه‌ای می‌تواند اثر انکارناپذیری بر اردوگاه جمهوری‌خواهان بگذارد.