آسیانیوز- معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به چالش‌های موجود در زمینه واردات و تأمین برخی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: «از ۱۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور، حدود ۲۰ درصد تأمین نیازهای کشور متکی بر واردات و ۸۰ درصد متکی بر تولید داخلی است.»

به گزارش آسیا، احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در دومین نشست همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوعیت امنیت غذایی؛ کشاورزی بهره‌ور و تجارت تحریم‌ناپذیر، در پاسخ به این سوال که الگوی شکل گرفته برای تأمین کالای اساسی از محل واردات از چه چالش محوری رنج می‌برد؟ اظهار کرد: «در زمینه امینت غذایی مسئله مهمی که مطرح است، وابستگی است. ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال تولید می‌شود که سه چهارم آن محصولات زراعی و ۱۵۰ میلیون تن نیاز مورد نیاز کشور است.»

خانی نوذری ادامه داد: «اولین موضوعی که با آن مواجهیم محدود بودن تنوع اقلام است که در سبد تأمین برنامه‌ریزی کرده‌ایم. نیاز وارداتی ما به سویا به تنهایی، ۱۰ میلیون تن است. دانه و کنجاله سویا حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون تن و جو تقریبا با توجه به میزان تولید داخل حدود دو تا سه میلیون تن به طور متوسط واردات ما است و بقیه موارد حدود ۶ میلیون تن وارد کشور می‌شود؛ بنابراین اولین موضوعی که ما با آن مواجهیم، مسئله تنوع کم کالاهایی است که ما در سبد تأمین نیازمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

وی افزود: «نکته بعدی مبادی تأمین است. مبادی عموم این کالاهایی که ما تأمین می‌کنیم، مبادی دوردستی است و این درحالی است که ما در سبد تأمین می‌توانیم کالاهای جایگزین از مبادی نزدیکتر را در سبد خود قرار دهیم. به طور مثال آمریکای جنوبی تبدیل شده است به مبادی وارداتی کنجاله سویای مورد نیاز ایران و این در حالی است که کشور هند در نزدیکی ما خودش سویا دارد و تاکنون چندان به آن اقبال نشده بود. طی یکی دو سال اخیر افتابگردان به عنوان کالای جایگزین در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود که ما از سال گذشته آغاز کردیم و دو محموله وارد شد.»

به گفته معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، ریسک بعدی، ریسک وزنی تأمین این کالاها است. وی عنوان کرد: «در این چند کالایی که داریم، وابستگی سنگینی داریم همچون ذرت که بیش از ۹۰ درصد نیاز ما از طریق وارادات انجام می‌شود. در کنجاله سویا و دانه سویا نیز اوضاع همین است. ما وقتی بر چند قلم محدود تمرکز می‌کنیم و تأمین این چند قلم محدود، بالغ بر ۹۰ درصد نیاز را به واردات از کشورهای دوردست برنامه‌ریزی می‌کنیم، در واقع این یک عملیات سنگین لجستیکی را می‌طلبد.»