روزنامه آسیا-آمار تصادفات در ایران، گاه ارقامی را تجربه می‌کند که می‌تواند به تنهایی با آمار قربانیان ناشی از جنگ و بلایای طبیعی برابری کند. از این‌رو ایجاد چارچوب‌های الزام‌آور و سخت‌گیرانه قانونی بر افزایش ایمنی، اثر بی‌واسطه‌ای برای سلامت و آرامش جامعه برجای خواهد گذارد. در همین‌باره، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که ایمنی خودرو و ایمنی راه‌ها دیگر صرفا یک موضوع صنعتی و فنی نیست، گفت: «از نگاه حاکمیت، ایمنی یک مؤلفه مهم آرامش عمومی است.»

به گزارش آسیا، محمد اتابک در مراسم راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تست تصادف خودروی کشور اظهار کرد: «مشکلاتی که امروز در صنعت خودرو وجود دارد و در نظرسنجی‌ها نیز دیده می‌شود، ریشه در ایرادهای ساختاری دارد. اگر به این مسائل ساختاری نپردازیم، ادامه وضعیت موجود نیز کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد.»

وزیر صمت با تأکید بر ضرورت اصلاح شیوه حکمرانی در صنعت خودرو گفت: «در برون‌سپاری‌ها باید به موضوع تنظیم‌گری نیز توجه شود. هرچه بتوانیم از تصدی‌گری فاصله بگیریم، به نفع صنعت خودرو خواهد بود و این رویکرد برای آینده این صنعت اهمیت زیادی دارد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان ملی استاندارد و بخش خصوصی، از جمله اتاق بازرگانی، آیین‌نامه کیفیت خودرو را در چارچوب برنامه هفتم توسعه تدوین کرده است. این آیین‌نامه به‌گونه‌ای تنظیم شده که از مرحله قطعه و تولید تا تست نهایی و خدمات پس از فروش را در برمی‌گیرد و یک نگاه جامع، مستمر و کلی به کیفیت خودرو دارد.»

او با اشاره به فعال شدن کمیته مربوط به این آیین‌نامه گفت: «در کمیته تخصصی، آیین‌نامه کیفیت خودرو فعال شده و نماینده سازمان استاندارد نیز در آن حضور مؤثر و تأثیرگذار دارد. با راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تست تصادف، بخشی از تکالیفی که برعهده سازمان استاندارد و وزارت صمت بوده محقق می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که از داده‌ها و اطلاعات واقعی برای ارتقای کیفیت خودرو استفاده کنیم. با این رویکرد، از یک‌سو از تصدی‌گری فاصله می‌گیریم و از سوی دیگر رقابت‌پذیری را در صنعت خودرو تقویت می‌کنیم. آیین‌نامه کیفیت خودرو نه ‌تنها بر عملکرد این مرکز، بلکه بر کل صنعت خودرو کشور تأثیرگذار خواهد بود.»

در همین مراسم، فرزانه انصاری، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز اظهار کرد: «وظیفه ما ایجاد اطمینان نسبی برای جامعه است و در تدوین استانداردها باید مقرراتی را تنظیم کنیم که مبتنی بر نیازهای کشور، هم ‌راستا با استانداردهای جهانی و در عین حال منطبق با شرایط و ملاحظات بومی باشد. در نهایت فعالیت‌های ما باید به ایمنی بیشتر و بهبود کیفیت منجر شود.»

انصاری با تأکید بر این‌که صرف تدوین مقررات روی کاغذ کافی نیست، تصریح کرد: «نظارت، بخش جدایی‌ناپذیر استاندارد است. همه ما استفاده‌‌کننده از محصولات صنعتی به‌‌ویژه خودرو هستیم و در جاده‌ها و شهرها با این محصولات سر و کار داریم. در جلساتی که با صنایع مختلف برگزار شده، خود تولیدکنندگان نیز به دنبال ارتقای سطح استانداردها هستند، اما این مسیر نیازمند یک مطالبه جدی و عمومی در کشور است.» 

او درباره اهمیت راه‌اندازی آزمایشگاه تست تصادف خودرو بیان کرد: «با ایجاد این مرکز دیگر نیازی نیست زمان زیادی صرف کنیم و خودروها را برای انجام تست به خارج از کشور بفرستیم و در صف انتظار قرار دهیم. این موضوع ما را در جایگاه خوبی قرار می‌دهد و مسیر حرکت به سمت بهبود تدریجی را هموار می‌کند.»/آسیانیوز