همایون فدایی ـ در آخرین روز از ششمین نمایشگاه محصولات آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته (ایران کازمتیکا) با مهندس مرتضی تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت بازرگانی و مهندسی «توسکا» مصاحبه‌ای ترتیب دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نقاط قوت و ضعفش را بیان کنید؟

نمایشگاه امسال، نسبت به نمایشگاه سال گذشته خیلی پربارتر بود، به‌ این دلیل که شرکت‌های معتبرتری در آن حضور داشتند و برنامه‌ریزی و نوع برگزاری هم خیلی منظم‌تر بود. همچنین پنل‌های تخصصی بهتری توسط اساتید برگزار شد. بنده نقطه ضعفی در نمایشگاه ندیدم و خسته نباشید می‌گویم به مجموعه رسایش برای برگزاری این همایش خیلی منظم و پربار. 

* شرکت شما در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

فعالیت ما در گروه «توسکا» که شامل سه شرکت است، تمرکز بر واردات مواد اولیه برای صنایع مختلف است، که شامل مواد اولیه صنایع داروسازی، مواد اولیه صنایع غذایی و خوراکی، مواد اولیه صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده و مواد اولیه مکمل‌های ورزشی می‌شود. شرکت توسکا توسط پدر بنده آقای جعفر تقی‌زاده در سال 1345 در محل بازار بزرگ تأسیس شد و در سال 1379 برادر بزرگتر من آقای مهندس حمیدرضا تقی‌زاده به همراهی پدرم مشترکاً گروه توسکا را تأسیس کردند و بیزینس‌ ما به یک تجارت بین‌المللی تبدیل شد و در قالب چندین نماینده انحصاری شروع به فعالیت کردیم. 

بنده هم از سال 1389 به مجموعه اضافه شدم. از آن روزی که من و برادرم شروع به کار کردیم، همواره سعی کردیم این فعالیت را به‌سمت بیزینس‌های تجاری و بین‌المللی ببریم و کار را از حالت سنتی که پدر داشتند تا حدی خارج کنیم و با تأسیس یک آزمایشگاه تخصصی برای ارائه فرمولاسیون‌های نوین برای صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده، کار را گسترش دهیم. 

* در مورد بحث کنترل کیفیت و نظارت هم توضیح بفرمایید.

در گروه توسکا زمانی که قرار است کالایی را برای صنایع مختلف تأمین کنیم، جزء سیاست‌های اصلی‌ ما این است که کارخانه تأمین‌کننده‌ای که از آن کالا را می‌خریم، باید شخصاً مورد بازدید قرار بگیرد. باید خطوط تولیدش را از نزدیک ببینیم و تا زمانی که خودمان قلبا به این مسئله ایمان نداشته باشیم که این کالا، کالای باکیفیتی برای تولید محصولات ایرانی است، اصلاً اقدام به ارائه آن و وارداتش برای صنعت نمی‌کنیم. یعنی در مرحله اول، خودمان مطمئن می‌شویم که کالایی که تأمین می‌کنیم، در شرایط استاندارد‌های بالای بین‌المللی تولید می‌شود و بعد برای بازاریابی و فروش کالا اقدام می‌کنیم.

همچنین زمانی که کالایی را وارد می‌کنیم، ابتدا یک نمونه از تأمین‌کننده می‌گیریم و آن را در آزمایشگاه خودمان تست می‌کنیم و با فرمولاسیون‌های خودمان تطبیق می‌دهیم. اگر مورد تائید قرار گرفت، وارد فاز بعدی می‌شویم و نمونه‌ها را به چندین تأمین‌کننده‌ داخلی که مورد اعتماد ما هستند، می‌دهیم. آنها نمونه‌ها را تست می‌کنند و اگر آن‌ها هم از نظر کیفی صحه‌گذاری کردند که این کالا برای بازار ایران کیفیت لازم را دارد، آنوقت اقدام به واردات می‌کنیم. زمانی هم که کالا وارد شد، وزارت بهداشت و وزارتخانه‌های مرتبط روی آن نظارت دارند، علاوه بر آن، پارت اول کالاها که وارد انبار شد، خودمان نمونه‌برداری و تست مجدد انجام می‌دهیم و اگر از نظر QC (کنترل کیفیت) تأیید شد، کالا آماده ارائه به صنعت است.

* پس شما هم قسمت تولید و هم واردات دارید؟

از نظر تولید، ما خودمان کالایی تولید نمی‌کنیم، بلکه آزمایشگاهی داریم که کار فرمولاسیون را انجام می‌دهد و بعد نحوه استفاده از موادی که وارد کردیم را در فرمولاسیون پیاده‌سازی می‌کنیم و سپس آن را به واحدهای فرمولاسیون و R&D شرکت‌های تولیدی ارائه می‌دهیم.

* چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

انشاءالله اگر شرایط اقتصادی و سیاسی به سمتی برود که بتوانیم محیط بهتری برای فعالیت داشته باشیم، برنامه‌ای که داریم این‌ است که موادی که در آزمایشگاه و واحد R&D خودمان تهیه می‌شود و موردنیاز صنعت است، به سبد کالای خودمان اضافه کنیم و بتوانیم سبد جامع‌‌تری را برای هرکدام از تولیدکننده‌ها ارائه دهیم.

* اگر از شخص یا ارگانی تشکر و قدردانی دارید، بفرمایید؟

اگر بخواهم از ارگانی تشکر کنم، از دوستانمان در وزارت بهداشت باید تشکر کنم که با نظارت‌هایی که انجام می‌دهند، به شرکت‌هایی که کالای درست و واقعی را وارد و به صنعت ارائه می‌کنند، خیلی کمک می‌کنند و با جلوگیری از ورود کالاهایی که به درد صنعت نمی‌خورد، به نوعی راه را برای شرکت‌هایی که طی مراحل قانونی فعالیت می‌کنند، هموار می‌سازند. 

* چه پیامی برای مسئولین دارید؟

پیامم برای مسئولین این است که بخش بازرگانی را جدا از تولید نبینند. ما بازرگانان مقابل تولید نیستیم، بلکه مکمل تولید هستیم. ما زمانی که می‌رویم تا یک مجوز بگیریم، اول از ما می‌پرسند شما تولیدی هستید یا بازرگانی؟ ما زمانی که مواد اولیه وارد می‌کنیم، مواد اولیه‌مان را در سوپرمارکت‌ها و کوچه و بازار نمی‌فروشیم، بلکه آن را به کارخانه‌داری می‌دهیم که بخش بازرگانی خارجی و سرمایه واردات ندارد. به کارخانه‌ای می‌دهیم که نیرو ندارد که برود کالای درست و نادرست را از هم تشخیص بدهد. ما کالا را پس از واردات، بین 50 تولیدکننده پخش می‌کنیم. تنها سخنم با مسئولین این است که بازرگان و واردکنندگان مواد اولیه، مکمل تولید و حامی تولیدکننده هستند.

اما اول از همه از خداوند متعال تشکر می‌کنم که این موقعیت را ایجاد کرد که بتوانیم به مردم خدمت کنیم. بعد باید از خانواده خودم، پدرم و مخصوصاً برادر بزرگترم تشکر کنم، که برادرم، بهترین دوست و استاد بنده بودند و توانستند تمام تجربیاتی که از پدر به ایشان رسیده بود، به من منتقل کنند. بعد باید از مشتریان که دوستان عزیز ما هستند، تشکر کنم. چون اگر آن‌ها نبودند، ما هم نبودیم و ما یک زنجیره در کنار یکدیگر هستیم تا برای اعتلای نام ایران بزرگ، تلاش کنیم. از همکاران خوبم در شرکت هم خیلی تشکر می‌کنم. ما در شرکت توسکا یک خانواده هستیم و در کنار همدیگر خدمت‌رسانی می‌کنیم. 

عکس: خدیجه جعفری