روزنامه آسیا- پریسا حاجی محمدی- گسترش تجارت خود در سطح بینالمللی را در صدر امور خود قرار دهید، زیرا جهانی اندیشیدن در کسبوکار امروزه اصلی مهم بهحساب میآید زیرا تک تک ما هر لحظه در معرض دریافت بینهایت داده و اطلاعاتی هستیم که از اقصی نقاط جهان بدستمان میرسد و حضور در یک جهان بینهایت را هر روز با یک گوشی هوشمند در حال تجربه هستیم. اگر صاحبان کسبوکار فقط به محیط محلی خود بیندیشند و از جهانی اندیشیدن بازبمانند، این گوی و میدان را دودستی به رقیب خود اهدا کردهاند.
جذابیت بازارهای جهانی برای هر کسبوکاری که قصد گسترش دارد غیرقابل انکار است. در حالی که ورود به بازارهای بینالمللی فرصتهای بسیار زیادی را ارائه میدهد، این خود به معنای توسعه کسبوکار است. همه کسبوکارها نیاز به درک عمیقی از بازارهای متنوع جهانی دارند.کسبوکار بینالمللی در هر حوزهای مزایای بسیاری دارد که فراتر از رشد مالی و توسعه بینالمللی است. از جمله مزایای دیگری که برای کسب و کارها میتوان نام بُرد، بالا بردن استاندارد کیفی محصول و خدمت است. همچنین افزایش آگاهی از برند نیز میتواند یک مزیت مهم باشد، زیرا نفوذ به بازارهای جدید میتواند محصولات یا خدمات یک شرکت را در معرض مخاطبان وسیعتری با سبک و سیاق و سلیقههای متفاوتی قرار دهد که منجر به افزایش فروش، افزایش سهم بازار و ارزشمند شدن برند میشود.
علاوه بر این، حضور بینالمللی میتواند دسترسی به استعدادهای جدید و نوآوریهای خلاقانه بنابر نظر مشتری جدید را فراهم کند و به کسبوکارها این امکان را میدهد تا در بازار جهانی با یکدیگر رقابت کنند. جالب این است که این رقابت باعث ارتقاء محصول و برند و سطح کارکنان و حتی افق دید مدیران میگردد و شرکتها مجبورند همه چیز را از محل تولید کالا گرفته تا نحوه جذب استعداد و رشد کسبوکارشان بازنگری کنند.
چرا باید از روز اول جهانی فکر کنید، آیا به این اندیشیدهاید که جهانی فکر کردن چقدر برای کسبوکارتان خوب است؟ هر وقت به گذشته نگاه میکنم و سعی میکنم موفقیت شرکتم را برای خودم توضیح دهم، هدفگذاری برای قد علم کردن در کلاس جهانی را بسیار درخشان میبینم، حتی با اینکه معتقدم هنوز در ابتدای این راه ماجراجویانه هستیم! حال آنکه تنهایک چیز وجود دارد که من به آن مطمئن هستم و آن هم اینکه نزدیک شدن روند کسبوکارمان به کلاس جهانی و اینکه ارائه محصول یا خدمت با یک ذهنیت جهانی ارتباط زیادی پیدا کرده است، باعث رشد شده است.
چارچوب ذهنی قدیمی سنتی در همه کسبوکارها بایستی به سمت جهانی شدن هُل داده شود که بانی یک پاردایم مثبت است. ممکن است تصور شود که راهاندازی یک کسبوکار با ذهنیت جهانی فقط موانع و مشکلاتی را در مسیر ایجاد میکند و یا مسائل را بیشتر و بزرگتر خواهد کرد و البته یک رویکرد جهانی مستلزم برخورد با قوانین، مقررات و زبانهای مختلف است. همه ما میدانیم که چگونه این موارد پیچیده میشوند و در نتیجه چالشهایی ایجاد میکنند و منابع و توجه کارکنان را از سایر فعالیتهای ارزشمند منحرف میکنند. کما اینکه از نظر هزینه، تفکر جهانی مستلزم سرمایهگذاری در تحقیق، توسعه و بازاریابی برای درک همه بازارهایی است که آنها را هدف قرار دادهایم. همچنین بهطور بالقوه هزینههای زیادی برای لجستیک و زیرساختها جهت ایجاد عملیات در این مکانهای جدید را شامل میشود و ضرورت انطباق با فرهنگها و واقعیتهای جدید نیز برگ دیگری از این درخت پربار است، زیرا آنچه در یک کشور میتواند معتبر و واقعی باشد ممکن است در جای دیگر واقعاً کارساز نباشد و انطباق با همه هنجارها و شیوههای فرهنگی به خودی خود میتواند یک چالش باشد، اما همچنان معتقدم که در بسیاری از موارد جهانی اندیشیدن، مزایایش بسیار بیشتر از معایب آن است.
بنابراین، اگر توصیهای به هر کارآفرینی که روی راهاندازی کسبوکار جدید خود کار میکند وجود داشته باشد، این است که از همان روز اول یک رویکرد جهانی را در نظر بگیرد. چرا در حالی که هر جامعه دارای تاریخ، فرهنگ و منابع طبیعی منحصربهفردی است، موفقترین شهرها معمولاً به شرکای تجاری خود نزدیکتر هستند، حال دیگران نیز میتوانند از این شهرها که آینده را شکل میدهند، یاد بگیرند.
علاوه بر این، فعالیت در بازارهای متعدد میتواند فرصتهایی برای نوآوری ایجاد کند. قرار گرفتن در معرض فرهنگهای مختلف، ترجیحات مصرفکننده و محیطهای نظارتی آن محیط میتواند ایدههای جدید و توسعه محصول را به وسوسه بروز زیبای جدیدتری از آنچه تا کنون ارائه میکرد وادار کند. با درک نیازهای منحصربهفرد بازارهای مختلف، کسبوکارها میتوانند بهتر به خواستههای مشتری بپردازند و جلوتر از رقبا خود را با بازارتطبیق دهند.
برای کمک به کسبوکارها، سیاستگذاران و سایر ذینفعان در جهتیابی بازارهای بینالمللی، شناسایی روندهای نوظهور و تقویت رقابت جهانی، بینشی جدید ارائه میکنند. یافتن پلهای تجاری مناسب بین چارچوبهای مختلف و سیستمهای بازرگانی و مالی و منسجم برای همه کشورهای شریک باعث میشود تا اطمینان حاصل شود که تعاملات بینالمللی ناشی از جهانی شدن یک منبع عالی برای اقتصاد و تجارت بینالمللی است که مایه حیات همه کسبوکارهاست./آسیانیوز
* پریسا حاجی محمدی، دکتری کسبوکار حرفهای DBA
دیدگاه خود را بنویسید