روزنامه آسیا-رئیس کارگروه آتش نشانی کشور و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران که در عملیات اطفای حریق بندر شهید رجایی در محل حادثه حضور داشت، با اشاره به اینکه این حادثه متفاوت‌ترین حادثه حریقی در سطح کشور بوده است، اظهار داشت: دمای موجود در محل حریق به ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسید و امکان خاموش کردن آتش کانتینرها با استفاده از آب وجود نداشت، چرا که آب در همان لحظه تبخیر می‌شد و برای کنترل آتش‌سوزی، ما مجبور به باز کردن در کانتینرها بودیم.

به گزارش ایسنا، قدرت اله محمدی در یک برنامه تلویزیونی ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه انفجار، اظهار داشت: در روز وقوع حادثه، بنده از طریق تلویزیون پیگیر اخبار مربوط به انفجار بندر شهید رجایی بودم که دقایقی بعد، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با من تماس گرفت و درخواست اعزام تیمی از آتش‌نشانان متخصص به بندرعباس را نمود. من به همراه جلال ملکی، سخنگوی سازمان، در پی یافتن بهترین و سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به محل حادثه بودیم و در نهایت تصمیم گرفتیم با نخستین پرواز به سوی قشم رفته و سپس از طریق دریا به بندرعباس عزیمت کنیم؛ بدین ترتیب، حدود ساعت ۵ عصر به محل حادثه رسیدیم.

وی با اشاره به ماهیت خاص این حادثه افزود: این حریق، متفاوت‌ترین آتش‌سوزی بود که تاکنون در کشور شاهد آن بوده‌ایم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگرادی آتش‌سوزی و دودهای کیلومتری که به آسمان برخاسته بود، این حریق را از سایر عملیات‌های ما متمایز می‌کرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه گفت: این حادثه به یک بحران بدل شده بود و برای مدیریت آن، چندین استان شامل استان‌های فارس، کرمان، یزد، تهران و هرمزگان مشارکت داشتند. تمامی شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی نیز فعالانه در صحنه حضور داشتند. همچنین منسجم کردن این همه نیرو از استان های مختلف در آن شرایط سخت و استرس زا واقعا کار دشواری بود که الحمداله انجام شد.

محمدی در تشریح نوع حریق اظهار داشت: آتش‌سوزی‌ها در این حادثه، در داخل کانتینرهای بسته رخ می‌داد؛ به این صورت که نقطه‌ای از کانتینر در بسته دچار حریق شده و با سوراخ کردن بخشی از آن، شعله‌ها به بیرون زبانه کشیده و به سایر نقاط نیز سرایت می‌کرد. ضمن اینکه در هر یک از این کانتینرها، اقلام گوناگونی نظیر مواد غذایی، لوازم خودرو و قیر نگهداری می‌شد.

وی افزود: برای اطفای این حریق‌ها، نخستین اقدام ما می‌بایست اطلاع از محتویات دقیق هر کانتینر بود تا روش مناسب برای خاموش کردن آن مشخص شود. چرا که شدت دما و حرارت آتش به حدی بالا بود که آب به محض پاشیده شدن بر روی کانتینرها تبخیر شده و اثری در خاموش کردن آن‌ها نداشت. برای نمونه، در کانتینری که حاوی قیر بود، استفاده از آب امکان‌پذیر نبود. بر همین اساس، رویکرد ما این بود که ابتدا کانتینرها را باز کرده و سپس برای اطفای حریق اقدام نماییم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: در این حادثه، پانزده ساعت برای کنترل حریق اصلی و چهل و هشت ساعت برای اطفای کامل آن زمان صرف شد. همچنین، به منظور مدیریت این بحران در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد بندرعباس، چهار مرتبه سناریوهای عملیاتی را تغییر دادیم.

محمدی با قدردانی از تلاش آتش‌نشانان گفت: آتش‌نشانان با تمام وجود و شجاعت وارد کانون‌های حریق می‌شدند تا بتوانند آن را مهار کنند. در طول این مدت، چندین انفجار در فاصله پنج متری آتش‌نشانان رخ داد و ما هیچ راهی جز نفوذ به دل آتش نداشتیم، اما تمامی همکارانم با شجاعت مثال‌زدنی در میان شعله‌ها حضور داشتند و سرانجام با تلاش‌های همکارانم در سراسر کشور، حریق به طور کامل خاموش شد./آسیانیوز