روزنامه آسیا-نایب‌رئیس اتاق ایران، با بیان این‌که تولید بدون کارخانه می‌تواند به تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد کمک کند، گفت: «اتاق ایران از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی، تسهیل‌گیری و توانمندسازی بنگاه‌ها می‌تواند به توسعه این مدل اقتصادی کمک کند.»

به گزارش آسیا، پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نخستین اجلاس ملی پرایوت لیبل یا تولید بدون کارخانه که در اتاق ایران برگزار شد، گفت: «تولید بدون کارخانه، هم سپر است و هم سکو. چرا که هم رشد پایدار ایجاد کرده و توان مدیریت ریسک‌ها را بالا می‌برد و هم با رویکرد بلندت مدت خود توسعه صادراتی و قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی را به دنبال دارد. بازار تولید قراردادی در سال 2025 بالغ بر 725 میلیارد دلار بوده و با روند صعودی که در پیش گرفته است، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به هزار میلیارد دلار برسد.»

به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، او با بیان این‌که در این مدل اقتصادی، دیگر اندازه کارخانه مزیت نیست، افزود: «در این مدل خلاقیت و نوآوری، ایده و فکر و بازار، مزیت است. برند است که دارایی ماندگار محسوب می‌شود. برند، هم تعیین‌کننده قیمت، هم تقویت‌کننده زنجیره تأمین و تولید و هم متضمن رشد پایدار و مقاوم کردن بنگاه در مقابل ریسک‌های احتمالی است.» باقری بر توجه به سه اصل اساسی در اتاق ایران در موضوع توسعه تولید بدون کارخانه اشاره کرد و توضیح داد: «اتاق ایران با توجه به شبکه گسترده خود، هم پلتفرم‌ساز و هم شبکه‌ساز است. بنابراین ایجاد بانک اطلاعاتی یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در توسعه تولید بدون کارخانه است. 

نایب‌رئیس اتاق ایران، تأکید کرد: «نکته دوم، تسهیل گری اتاق ایران میان فعالان اقتصادی این حوزه و سیاست‌گذاران تولید بدون کارخانه است. سوم، توانمندسازی بنگاه‌هایی که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند و اشتراک تجارب و برگزاری نشست هایی از این دست است. اگر در ایران به دنبال رشد اقتصادی 8 درصدی هستیم قطعاً یکی از عوامل مؤثر در آن تقویت تولید است و به همین دلیل، تقویت تولید بدون کارخانه می‌تواند ما را به این هدف نزدیک‌تر کند. تولید بدون کارخانه، با سرمایه اولیه بسیار پایین‌تر، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالاتر، مدیریت ریسک قدرتمندتر و تنوع بیشتر محصول همراه است و هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد.»

باقری گفت: «یکی از ضرورت‌های استفاده از تولید بدون کارخانه در کشور ما موضوع همرسانی و مسیرهایی است که عرضه و تقاضا را به هم گره می‌زنند. در مدل تولید بدون کارخانه تمرکز بر همرسانی و تقاضا است. با تحریک تقاضا می‌توان از ظرفیت‌های خالی تولید در کشور استفاده کرده و تولید را افزایش داد. توسعه صادرات و قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی نیز با تحریک تقاضای بیرونی ممکن می‌شود. همچنین به کارگرفتن نیروهای جوان کشور در این مدل دست‌یافتنی‌تر است. در انقلاب صنعتی اول، تمرکز بر تولید بود اما در انقلاب صنعتی چهارم بازار، محور توجه است. در تولید بدون کارخانه، تولیدکننده صاحب طرح و برند و شبکه است و بر بازار مسلط است و تمرکز بر تنوع و طراحی و شبکه است.»

باقری در پایان سخنانش گفت: «بسیاری از برندهای مطرح دنیا به این نوع تولید روی آورده‌اند. چرا که تولید بدون کارخانه متناقض تولید نیست، بلکه مکمل تولید در نقشه راه مشخص و تقسیم‌کار روشن و با هدف خلق ارزش بیشتر است.»/آسیانیوز