روزنامه آسیا- نشست خبری رویداد بانک و بیمه، روز گذشته با حضور صاحبنظران و اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست، کامران ندری، کارشناس اقتصادی درباره تحولات فناوری و دیجیتالی در صنعت بانکی و بیمه ایران اظهار داشت: «مقایسه صنعت بانک و بیمه دو شکل انجام میشود، یک شیوه مقایسه در طول زمان و دیگر در بهکارگیری فناوری و تحولات فناوری در صنعت بیمه و بانک ایران در مقایسه مقطعی با سایر کشورها است.»
به گزارش آسیا، وی با بیان اینکه در بخش زیر ساختهای تحولات فناورانه در صنعت بانکی کشور ما از سایر کشورها بسیار عقب است، گفت: «در پیشرفتهای فناورانه سؤالاتی مطرح میشود از جمله اینکه سرمایهگذاری برای ارتقای زیرساختها آیا بانکها ورود میکنند و آیا اساسا میتوان بدون ارتباط با دنیای خارج این سرمایهگذاریها را انجام داد؟ در حال حاضر در زمینه ارتباطات بینالمللی بسیار عقب هستیم و تجار همچنان از طریق صرافی و بازار غیر رسمی ارتباطات بینالمللی را انجام میدهند.»
وی ادامه داد: «بنابراین در حوزه ارتباطات بانکی با استانداردهای جهانی بانکداری فاصله داریم و شفافیتها و نظارتها در صنعت بانکداری باید با استاندارد جهانی انجام شود و تا زمانی که این استانداردهای جهانی رعایت نشود، همکاریهای بینالمللی با بانکهای خارجی برقرار نمیشود. فینتک به آن معنای جهانی در صنعت بانکداری کشورمان استفاده نمیشود و اگر در این زمینه مقایسهای با سایر کشورها داشته باشیم، رتبه که در آن قرار داریم شایسته کشورمان نیست و حتی با کشور ترکیه هم قابل مقایسه نیستیم. بنابراین نمیتوانیم به اقدامات انجام شده در پیشرفت و تحولات فناورانه افتخار کنیم.»
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: «در زمینه امنیت سایبری هم سایر کشورها از ایران بسیار جلوتر هستند و از بلاکچین هم نمیتوانیم استفاده مطلوب کنیم و این میزان عقبماندگیها زیبنده کشور ما نیست. نکته مهم این است که اگر نتیجه این فناوریها در رفاه مردم مشاهده نشود و اگر شهروند از این خدمات بیمه و بانک احساس رضایت نداشته باشند یا اینکه هزینه زیادی برای دریافت این خدمات پرداخت کنند، این اقدامات انجام شده قابل افتخار نیست.»
ندری با بیان اینکه در اقتصاد کشوری مانند ایران قدرت انحصاری بانک ها افزایش پیدا میکند و در انحصار هزینهها دیکته میشود، گفت: «بانکها با هزینه گزاف پیشرفتهایی را به دست میآورند. حال سؤال این است که این هزینه ها را چه کسی پرداخت میکند؟ بنابراین اگر تمام این هزینه بر مردم متحمل شود، نمیتوان نسبت به آن افتخاری داشت.»
گفتنی است در ادامه این نشست، سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی با بیان اینکه در تمام سطوح صنعت بیمه و بانک، مدیران به دنبال تحولات دیجیتال هستند، اما این تحولات از ذهن مدیران شروع میشود، گفت: «اگر مدیران مفهوم تحولات فناوری و دیجیتال را درک نکنند، این موارد تنها به یک ادبیات لوکس محدود میشود.»
وی ادامه داد: «امروز در هر جمله مدیران ٣ بار کلمه هوش مصنوعی تکرار میشود و حتی بعضا اتوماسیون اداری را هوش مصنوعی میدانند و متأسفانه در این حد بین گفتمان و عمل فاصله وجود دارد و ضروری است که در این شرایط مفاهیم را در جایگاه درست قرار دهیم. شاهد آن هستیم که دغدغه مدیرانی که اهمیت فناوری و دیجیتال را درک کردهاند، کاملا متفاوت از مدیران سنتی است.»
همچنین در ادامه این نشست غلامرضا فتحعلی، از مدیران عامل نظام بانکی ایران با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در نظام بانکی تأکید کرد: «بحث هوش مصنوعی در نظام بانکی بسیار حائز اهمیت است و پیشبینی میشود که ارزش بازار فناوری در سال ٢٠٣٠ به ١.٨ تریلیون دلار افزایش پیدا کند .هوش مصنوعی بهرهوری را در بانکها تا ۴٠ درصد بالا میبرد و از این حیث استفاده از هوش مصنوعی در نظام بانکی ضروری است.»
دیدگاه خود را بنویسید