آسیانیوز- به گفته وزیر ارتباطات ظرفیتهای لازم برای ایجاد «تحول دیجیتال» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف وجود دارد و میتواند به پاسخگویی به مطالبه جدی مردم از حاکمیت در بحث تسهیل زندگی و تامین حقوق منجر شود. این وزارتخانه آمادگی دارد که زمینه این تحول را در سایر دستگاهها فراهم کند.
به نقل از ایسنا، فرآیند تحول دیجیتال (Digital Transformation) بهکارگیری قابلیتهای فناوری دیجیتال برای بهبود رویههای عملیاتی است. سازمانها با مرور فرآیندهای موجود و بهروزرسانی آنها و تلفیق آنها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت زنده ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم میکنند.
به اعتقاد کارشناسان تحول دیجیتال بر سه بخش دولت دیجیتال با محوریت هوشمندسازی، جامعه دیجیتال با محوریت فرهنگسازی، کسبوکار دیجیتال با محوریت توسعه فضای کسبوکار آینده جوامع را شکل میدهد و بر همه بخشهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی اثرگذار است. با این همه، این حوزه در کنار مزایا با چالشهای مهمی روبهرو است. این چالشها شامل چالش زیرساختها، نهادی و حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، چالشهای سازمانی به مفهوم فقدان مهارت، ناکافی بودن منابع مالی و کمبود راهبردهای اجرایی منسجم، چالشهای دانشجویی، پژوهشی و بالاخره چالشهای فضای کسبوکار است.
بنابراین با توجه به اهمیت آن، این موضوع مورد توجه مسئولان و دولت چهاردهم قرار گرفته است به گونه ای که اخیرا سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابراز امیدواری کرد که هم افزاییها با دستگاههای دیگر برای تحقق «تحول دیجیتال» منجر به پاسخگویی به مطالبه جدی مردم از حاکمیت در بحث تسهیل زندگی و تامین حقوق شود.
وی با تاکید بر اینکه در این دوره به دنبال این هستیم که چندین سکوی تخصصی خدمترسان با رویکرد شکلگیری «دولت الکترونیکی» ایجاد شود، محور انجام شکل گیری سکوهای تخصصی خدمت محور را بخش خصوصی دانست. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: «البته در این مسیر ممکن است حاکمیت نیز نقش و مشارکتی داشته باشد، اما این نقش عمدتا تسهیلگری است و باید همچنان محور کار، بخش خصوصی باشد.»
هاشمی با بیان اینکه از جمله سکوهای تخصصی که باید ایجاد شود در حوزه انرژی برای پایان دادن به ناترازی هاست، تاکید کرد: «ناترازیها در حوزه انرژی جبران نخواهد شد، مگر با ایجاد طرحهای توسعهای و مدیریت انرژی که آن هم بدون شکل گیری «تحول دیجیتال» محقق نمیشود. ظرفیت های لازم برای ایجاد «تحول دیجیتال»در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف وجود دارد و این وزارتخانه آمادگی دارد که زمینه این تحول را در سایر دستگاهها فراهم کند.»
گفتنی است تحول دیجیتال و تحقق آن می تواند مهارتهای فردی را توسعه دهد و کامل کند، تصمیمگیری توسط عامل انسانی انجام میشود و اجرای آن به عهدهی ماشینها خواهد بود. از سوی دیگر ماشینها قادر به تولید حجم بالایی از دادهها هستند که جمعآوری و تحلیل این داده به عامل انسانی باز میگردد؛ حال با توسعه مهارتهای کار با ماشینها و یادگیری ماشینی، تحلیل دادهها از سمت انسان به ماشینها میرود و این گونه تحول دیجیتال باعث رشد و تکامل مهارتهای انسانی در صنایع میشود.
دیدگاه خود را بنویسید