دکتر مهدی کریمی تفرشی

روزنامه آسیا-امنیت غذایی شاید مهم‌ترین مسئله بشر است که از دیرباز تا به امروز هدف اصلی فعالیت‌های انسانی بوده است. با این‌حال همچنان، تأمین غذا برای همه ساکنان زمین اقدامی دشوار جلوه می‌کند و هنوز جمعیت‌های بسیاری از فقر غذایی رنج می‌برند. این در شرایطی است که مشکلات اقلیمی، کمبود آب و منابع اولیه، سال به سال تأمین امنیت غذایی را برای افراد بیشتری با دشواری مواجه می‌کند.

سازمان جهانی فائو اعلام کرده است که برای تأمین غذای جمعیت 9 میلیارد نفری دنیا در سال 2050 باید دو برابر میزان کنونی تولید کرد. برای تأمین این هدف باید موانعی چون کمبود آب و محدویت زمین‌های کشاورزی، هزینه بالای انرژی، افزایش ضایعات غذایی و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی رفع شود. این موارد نشان می‌دهد که باید با منابع کمتر غذای بیشتری برای مردم سراسر جهان تولید شود و در واقع سازمان فائو تولید مواد غذایی را در قرن حاضر با مشکلاتی جدی پیش‌بینی کرده است.

با توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و بهبود آموزش و بهداشت در جامعه می‌توان به امنیت غذایی جامعه کمک کرد. در حالی‌که بسیاری از صنایع در حال حاضر در رکود نسبی به سر می‌برند، یکی از بخش‌هایی که امروز می‌توانیم به آن توجه ویژه داشته باشیم، صنایع غذایی در ایران است، صنایعی که سهم بالایی از گردش اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند. این صنعت مهم و پیشرو نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در توسعه اقتصادی کشور به‌ویژه در شرایط حساس و استراتژیک فعلی ایران ایفا می‌کند. به این دلیل که توجه به این بخش از اقتصاد کشور، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی و امنیت غذایی فرصتی برای ارزآوری با صادرات خواهد شد.

براساس آمارهای موجود بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت کشور از تولیدات صنعت غذایی تأمین می‌شود. درحال حاضر حدود 95 درصد مواد غذایی مورد نیاز كشور در داخل تولید می‌شود و هم‌اكنون به‌طور متوسط سالانه حدود 130 میلیون تن مواد غذایی در كشور از سوی تولیدكنندگان داخلی تولید می‌شود. براساس پتانسیل‌های موجود امکانات بالایی برای صادرات در اختیار داریم.  بازار 400 میلیون نفری اطراف ایران یکی از بهترین فرصت‌ها برای رونق صادرات غیرنفتی با استفاده از نیاز غذایی آن‌هاست و می‌توانیم با افزایش بهره‌وری و ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی از این تقاضای بالقوه استفاده‌ای مناسب در راستای اهداف تعیین‌شده گام برداریم.

«تغذیه سالم؛ زندگی و جامعه سالم» سال‌هاست که شعار برند گل‌هاست و فکر می‌کنم جهان بیش از هر چیز برای یک زندگی سالم به تغذیه سالم نیاز دارد و جوامع سالم زمانی شکل می‌گیرند که آحاد افراد آن جامعه الگوی سلامتی برای تغذیه خود داشته باشند و عموم جامعه بتوانند بدون دغدغه به غذای سالم دسترسی داشته باشند. به امید روزی که شاهد گرسنگی و فقر در هیچ نقطه‌ای از جهان نباشیم.

دکتر مهدی کریمی تفرشی، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور

آسیانیوز