روزنامه آسیا-معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی از تملک ۱۱۲ کیلومتر از مسیر خطآهن رشت–آستارا خبر داد و اعلام کرد قرارداد اجرایی این پروژه راهبردی بهزودی میان ایران و روسیه به امضا خواهد رسید.
به گزارش تسنیم، مهران قربانی با اشاره به وضعیت مطلوب این پروژه اظهار کرد: با توجه به رویکرد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و جایگاه ویژه این طرح در طرف روسی، خطآهن رشت–آستارا بهعنوان یکی از پروژههای راهبردی مشترک میان دو کشور تعریف شده است.
وی افزود: در حال حاضر، موضوع تملک اراضی پروژه که بهعنوان حلقه اصلی و زیربنایی اجرای خطآهن رشت–آستارا محسوب میشود، در مسیر حدود ۱۶۰ کیلومتری این طرح در دست پیگیری است.
وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۱۲ کیلومتر از اراضی مسیر تملک شده و تلاش میشود مراحل باقیمانده نیز تا پایان سال جاری بهطور کامل انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: همزمان مباحث مرتبط با تأمین مالی و پیگیریهای مربوط به این حوزه نیز از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بهصورت جدی و با سرعت در حال انجام است.
فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی ۲۴ آبانماه امسال درباره قرارداد اجرایی خطآهن رشت–آستارا اعلام کرده بود: قرارداد اجرایی این پروژه با رقم ۱.۶ میلیارد یورو نهایی شده که ۱۵ درصد آن باید توسط جمهوری اسلامی ایران تأمین شود.
وی تصریح کرد: بارها تأکید کردهایم که بیش از این امکانپذیر نیست و روسیه نیز آنرا قبول کرده است. اکنون باید نوع کار اجرایی و احجام آن مشخص شود. احجام کار و جزئیات قرارداد اجرایی با جزئیات بیشتری تهیه شده و همانطور که قبلاً گفتم، تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای امضای قرارداد اجرایی خطآهن رشت-آستارا روسیه دعوتنامه ارسال کرده است، افزود: یکی دو هفته تأخیر به دلیل پیگیری موضوعات حقوقی اتفاق افتاده، اما تصمیم داریم که برای نهاییسازی قرارداد طی یکی دو هفته آینده به آنجا برویم. موضوعات حقوقی نیز در قالب یک بند به موازات این کار پیش خواهد رفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفت: فرمت نهایی قرارداد اجرایی آماده شده و در کوتاهترین زمان ممکن میان دو کشور به امضا خواهد رسید و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
قربانی با اشاره به اهمیت این پروژه تصریح کرد: چشمانداز اجرای خطآهن رشت–آستارا روشن است و این طرح بهعنوان یکی از پروژههای راهبردی مشترک ایران و روسیه شناخته میشود. در کریدور شمال–جنوب، این خطآهن ۱۶۰ کیلومتری بهعنوان حلقه مفقوده مسیر اهمیت ویژهای دارد و اجرای آن، چه در سطح بینالمللی و چه در تکمیل شبکه داخلی حملونقل کشور، یک ضرورت قطعی محسوب میشود./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید