آسیانیوز- کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک‌پلاس و ادامه ابهام درباره تنش‌ها در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت‌های نفت شد. به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود چشم‌انداز مبنی بر عرضه کافی نفت در سال آینده میلادی و تأثیر کاهشی آن بر قیمت‌ها، کاهش تولید نفت از سوی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) و ابهام در آینده تنش‌ها در خاورمیانه سبب شد تا قیمت‌های نفت در معامله‌های روز چهارشنبه (۲۵ مهر) ثابت بماند.

در واکنش به چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضا و پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای و نفتی ایران حمله نمی‌کند، قیمت نفت روز سه‌شنبه بیش از ۴ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود در حدود دو هفته اخیر رسید. قیمت معامله‌های آتی نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز چهارشنبه تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به‌ وقت گرینویچ با ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۴۱ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، قیمت معامله‌های آتی نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش با قیمت ۷۰ دلار و ۳۹ سنت برای هر بشکه دادوستد شد. با این حال، نگرانی درباره تشدید درگیرها بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان همچنان ادامه دارد. کاهش عرضه از سوی اوپک‌پلاس تا ماه دسامبر هم همچنان پا برجاست و برخی از اعضا در نظر دارند برنامه تسهیل کاهش تولید نفت را آغاز کنند.

نوربرت روکر از مؤسسه جولیوس بائر گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که بازار تا سال ۲۰۲۵ به سمت مازاد عرضه حرکت کند.» در بخش تقاضا هم اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در هفته جاری پیش‌بینی خود را درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ کاهش دادند. چین عامل اصلی کاهش پیش‌بینی این دو نهاد انرژی بود.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند ذخیره‌سازی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۱ اکتبر (جمعه، ۲۰ مهر) حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.