علی زنداکبری
روزنامه آسیا-«یک ارزش اساسی»؛ این توصیف جورجیو آرمانی در پاسخ به سؤالی بود که علت نپیوستن او به هلدینگهای بزرگ مد دنیا را جویا شده بود. خالق مجموعه گسترده خطوط تولید لباس جورجیو آرمانی و امپوریو آرمانی در کنار برند اوت کوتور، آرمانی پرایو و یک خط طراحی و دکوراسیون داخلی آرمانی کاسا، روز پنجشنبه چهارم سپتامبر در خانهاش در میلان درگذشت. او به دلیل بیماری در سه نمایش آخر خود که در ژوئن و ژوئیه برگزار شد، غایب بود. انتظار میرفت که او در جشنهای پنجاهمین سالگرد این برند در اواخر این ماه، از جمله نمایشگاهی در «پیناکوتکا دی بررا» در میلان، شرکت کند.
بیشک انقلاب او در طراحی لباسهایی با ویژگیهای خاص در دنیای مد همیشه ماندگار خواهد بود. اولین ارائه او در سال ۱۹۷۵، پیشگام ایده لباس پوشیدن با اصطلاحی در دنیای مد همراه شد که قدرت نرم نام گرفت و عنوان «پادشاه کت و شلوار بلیزر» را برای او به ارمغان آورد. پیشنهاد او مبنی بر طراحی لباسهای روان به جای لباسهای ساختارمند با جنسهایی محکم و یا باضخامت، شامل کتهای بلند، شلوارهای گشاد پلیسهدار و کتهای کمربنددار که تا زمین امتداد داشتند، رویکردی کاملا جدید در لباس پوشیدن ایجاد کرد.
این تکنیک در لباسهای زنانهای که طراحی نمود، دگرگونی مهمی در صنعت مد ایجاد کرد و دنیای مد زنانه را از مدلهای شلوغ و بدننما که توسط برندهای دیگر بهوفور ارائه میشدند، به فضایی کاملا جدید حرکت داد. پالت رنگهای او بسیار جسورانه بود و شامل رنگهای ملایم از خاکستری و بژ، مدتها قبل از اینکه ایده «تجمل آرام» وارد فرهنگ لغت شود، مترادف با «ثروت پنهان» شد، چراکه وقار و دیسیپلینی منحصربهفرد را در ترکیبی منبعث از رنگهایی چشم نواز و طراحی بدون گوشه و زاویه القاء میکرد.
در سال ۱۹۸۰ در یکی از موفقترین پیوندها بین صنعت سینما و صنعت مد، برند آرمانی به شهرتی بینالمللی رسید، ریچارد گیر در فیلم «ژیگولوی آمریکایی» ساخته پل شریدر لباسهای متعددی از طراحیهای آرمانی را پوشید، ترکیبهای متنوع لباسهای ریجاردگیر در برند آرمانی یکشبه درخشش رؤیایی را برای این برند رقم زد. چهار سال پس از این فیلم نیز سریال مشهور «جنایتکاران میامی» با طراحی آرمانی، باعث به چشم آمدن دان جانسون و فیلیپ مایکل توماس زوج بازیگر سفید و سیاهپوست سریال شد، این ترکیب دوگانه نژادی برای او فرصتی پدید آورد تا ذائقه رنگی خود را در طراحی به رخ بکشد. مجموع پیروزیهای این برند در صنعت فیلمسازی باعث شد در همکاری با هالیوود پیشگام روش جدیدی شود. در حالی که در گذشته، طراحان مد با یک ستاره خاص همکاری می کردند، آرمانی چندین ستاره را با خود همراه کرد.
سال ۱۹۷۸، دایان کیتون اولین بازیگری بود که روی فرش قرمز اسکار، لباس آرمانی پوشید. جودی فاستر از سال ۱۹۸۹ به جز یک مراسم، در تمام مراسمها از این برند استفاده کرده است، در حالی که ظاهر جولیا رابرتز در سال ۱۹۹۰، با کت و شلوار بزرگ آرمانی به رنگ خاکستری استیل و پیراهن و کراوات سفید، به یکی از بهیادماندنیترین لباسهای گلدن گلوب در تمام دوران تبدیل شده است.
آرمانی که در سال ۱۹۳۴ در پیاچنزا در شمال ایتالیا متولد شد، در ابتدا حرفه پزشکی را دنبال میکرد. او قبل از اتمام مدرک خود برای پیوستن به ارتش، دانشگاه میلان را ترک کرد و کمی بعد، او به دنبال شغلی متفاوت گشت. خودش گفته بود: «من تقریباً بهطور تصادفی وارد دنیای مد شدم و سپس بهآرامی در من رشد کرد تا اینکه کاملا مرا جذب کرد و زندگیام را ربود.» او پس از کار بهعنوان طراح ویترین و بعدا دستیار فروش در لاریناسنته (یک فروشگاه بزرگ مشهور در میلان)، نقش طراحی لباس مردانه را در نینو چروتی بر عهده گرفت.
آرمانی ۴۱ ساله بود که برند خود را راهاندازی کرد. شریک او، سرجیو گالئوتی، که یک معمار آموزشدیده بود، او را متقاعد کرد که فولکس واگن بیتل خود را بفروشد تا شرکت خودش را تأسیس کند. گالئوتی حسابداری را انجام میداد، در حالی که آرمانی بر جنبه خلاقانه تمرکز داشت. وقتی گالئوتی در سال ۱۹۸۵ درگذشت، آرمانی به تنهایی به کار خود ادامه داد. این برند در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ گسترش یافت و مجموعههای متنوعی را در قیمتهای مختلف، شلوار جین، لباس زیر، لوازم جانبی و از طریق توافق با لورآل، عطر و محصولات زیبایی ارائه داد.
جورجیو آرمانی در سال ۱۹۸۲ عطر آرمانی زنانه و به دنبال آن آرمانی مردانه را در سال ۱۹۸۴ معرفی کرد. این دو عطر بخشی از یک سری طولانی و موفق از عطرهای منتشرشده توسط این برند هستند که تا قرن بیستویک و همین امسال نیز ادامه یافتهاند. جورجیو آرمانی، طراح، ۲۴۶ عطر در مجموعه عطرهای خود دارد. اولین نسخه در سال 1981 ساخته شده است و جدیدترین آن مربوط به سال 2025 است.
ادکلن «آکوآ دی جیو» مردانه با طبع خنک و کمی مایل به شیرین با رایحه بوهای دریایی در کنار «آکوآ دی جیو پرفورمو» با طبع خنک و تند تا سالها صدرنشین پرفروشترین عطرهای مردانه سال بودند که تولیدشان همچنان ادامه دارد. محصولات برند آرمانی در سال ۲۰۲۱، ۳.۵ میلیارد پوند درآمد داشتند. این محصولات شامل مجموعهای از هتلها، رستورانها، کلوپهای شبانه، لوازم آرایشی، شکلاتها و حتی گلآرایی بودند.
فروشگاههای آرمانی در سراسر جهان وتا آوریل 2025 و در آستانه پنجاهمین سال تأسیس آن به بیش از 2000 عدد رسیده است، آماری که نشاندهنده گرایش مثبت و محبوبیت این برند در بین مردم است. گواهی بر موفقیت تفکرجورجیو آرمانی که آرمانگراییاش در طراحی و تولید به موفقیتی بینالمللی منجر گشت./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید