روزنامه آسیا- بازار خودرو، به‌رغم تلاش‌های متولیان و تصمیم‌گیرانش، همچنان در رکود به‌سر می‌برد و همچنان شکاف عمیقی بین قیمت خودروهای تولیدی و بازار آزاد وجود دارد، مسئله‌ای که جز به معنای منفعت دلالان و متضرر شدن مردم نیست. البته بایستی، نقش واردات خودرو را در این بازار مؤثر دانست، هرچند آن‌گونه که انتظار می‌رفت، این واردات در سطحی فراگیر و گسترده صورت نگرفت.   

* تقاضا برای خودرو نیست

در همین‌باره، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با ایلنا شرحی از آخرین وضعیت بازار خودرو ارائه کرده است که متضمن نکاتی جالب‌توجهی است.

سعید موتمنی گفته است: «بازار خودروهای داخلی همچنان در رکود قرار دارد، تقاضا برای خودرو نیست و شکاف عمیق قیمت بین محصولات کارخانه‌ای و بازار آزاد برقرار است. حتی مجوز دولت برای افزایش قیمت خودرو در سال جاری نیز نتوانسته به کاهش این شکاف بینجامد و عرضه خودروهای داخلی را تقویت کند. بنابراین معاملات خودروهایی داخلی همچنان به دشواری صورت می‌پذیرد و این رویه برقرار خواهد بود تا زمانی که شاهد عرضه خودروهای داخلی در بازار باشیم. هرچند بنا بر این بود که افزایش قیمت خودروهای داخلی به افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان کشور بینجامد، اما هنوز شاهد این اتفاق در بازار نبوده‌ایم و عرضه همچنان قطره‌چکانی است.» 

وی افزود: «در پی همین کاهش عرضه خودروهای داخلی در ۱۰ روز گذشته این گروه افزایش دو تا سه درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند و خودروهای مونتاژی نیز ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در این مدت افزایش قیمت داشته‌اند و با این حال در بازار خودروهای وارداتی ثبات قیمت‌ها را شاهد هستیم.» 

* عرضه قدرتمند خودروهای وارداتی

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در بخش دیگری از سخنانش به اثر قیمت ارز بر بازار خودرو اشاره و تصریح کرد: «نوسانات نرخ ارز بازار خودروی کشور را چه در بازار خودروهای وارداتی و انواع دیگر از خود متأثر نکرده و این اتفاق ناشی از عرضه قدرتمند خودروهای وارداتی است، تا جایی که این اتفاق توانسته به سهم خود مانع از افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی نیز شود. به‌طور مثال قیمت کوئیک که اکنون ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، در صورتی که واردات خودرو صورت نمی‌گرفت، ارزش آن تا ۷۰۰ میلیون تومان نیز افزایش می‌یافت و نوسانات کنونی ارز نیز به شدت بازار خودرو را از خود متاثر می‌کرد، اما این اتفاقات نیفتاد زیرا واردات توانسته تا اندازه‌ای خلا عرضه و تقاضا را در بازار پر کند.» 

سعید موتمنی درباره تأثیر جایگزینی ارز نیمایی با ارز بازار توافقی بر قیمت تمام‌شده تولید خودرو توضیح داد: «تغییر ارز نیمایی به ارز بازار توافقی هنوز تأثیرات خود را در بازار خودرو نشان نداده، اما تغییر نرخ ارز اختصاصی به واردات مواد اولیه تولید خودرو از حدود ۴۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان به یقین بر قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی تاثیر می‌گذارد و قیمت کارخانه را افزایش می‌دهد. در نتیجه بازار خودرو هم از این افزایش قیمت بی‌نصیب نخواهد ماند و البته در صورتی که همزمان با تغییر نرخ ارز عرضه خودروهای وارداتی تقویت شود، شدت افزایش قیمت کمتر خواهد بود.»

* دور جدید عرضه خودروهای وارداتی

به اذعان کارشناسان و فعالان بازار، واردات خودروی نقش مهمی بر قیمت‌ها دارد و هرچند برخلاف انتظارات به‌شکلی گسترده صورت نگرفت، اما همین میزان فعلی هم اثر خود راتاحدی بر بازار گذارده است. این در حالی‌ست که مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تأکید بر ادامه روند عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، اعلام کرد که تا پایان سال ۱۴۰۳، حداقل یک نوبت دیگر عرضه خواهیم داشت.

به گزارش آسیا، مهدی ضیغمی، در گفت‌وگویی با خبرنگاران، از دور جدید عرضه خودروهای وارداتی خبر داد. مدیر طرح واردات خودرو خودرو وزارت صمت گفت: «قطع به یقین تا پایان سال جاری، حداقل  یک نوبت عرضه جدید خودروهای وارداتی خواهیم داشت. هنوز زمان دقیق و تعداد خودروی قابل عرضه، مشخص نیست و در تلاش هستیم که این نوبت عرضه در ماه جاری (بهمن ماه) صورت گیرد.»

گفتنی است، آخرین دور قبلی عرضه خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه، ۱۷ دی ماه با ایجاد امکان وکالتی کردن حساب‌ها، لغایت ۲۲ دی‌ماه اجرایی شد؛ در این مرحله، ١٠٠٠ دستگاه خودروی وارداتی در قالب ١۶ مدل خودرو برای متقاضیان عرضه شد که حدود ۹۸ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی، ثبت درخواست داشتند. قرعه‌کشی دوره عرضه مذکور ۲۴ دی‌ماه انجام و منتخبان آن مشخص شدند.