مسعودخوشابی
آسیانیوز- اعلان و تحلیل آخرین نتایج میانگین معدل دبیرستانیها توسط «مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش» به شرح زیر است :
۱. علوم تجربی، پایه دهم 64/12، یازدهم 54/12، دوازدهم ۱۲
۲. ریاضی فیزیک، پایه دهم 69/12، یازدهم 26/11، دوازدهم 82/11
۳. رشته انسانی، پایه دهم 42/9، یازدهم 2/9، دوازدهم 3/9
و عدم اعلان نتایج در چهارمین رشته یعنی علوم معارف.
مسؤول مربوطه ضمن ابراز خشنودی از ارتقاء نمرات، اضافه نموده است که نمرات مدارس غیردولتی ضعیفتر از دولتی بوده است و علت را در این دانسته که مدارس غیردولتی به مهارتهای تستزنی و حافظه محوری تأکید دارند. قبل از هرچیز جا دارد بیان شود، هرگونه اطلاعرسانی در هر سطحی بهتر است از بیاطلاعی و از این بابت از راوی جای تشکر دارد.
همه ما کموبیش از نقش تعيينکننده آموزشوپرورش در جوامع امروز بشری خبر داریم و هم از نارساییهای فاحش آموزشوپرورش کشورمان در دهههای اخیر از صدر تا ذیل. امروزه روز از وعده نیکان بالفعل که بماند، بالقوه هم اثری نیست. نویدی که به اصلی درخشان در قانون اساسی بدل شد، اما آنقدر رویش خاک گرفته شد که دیگر دیده هم نمیشود و وامصیبتا که به خاک سپرده شد، بدون تشییع و سنگ قبر!
اجازه دهید از غمنامههای جگرسوز بگذریم و به مختصر آمار و اطلاعات مذکور بیشتر بپردازیم:
۱. پرسش اول این است که آیا در آمار موجود، اثری از میلیونها دانشآموزی که به دلایلی نتوانستهاند به ادامه تحصیل بپردازند، وجود دارد؟
۲. پرسش دوم، آیا فقدان یا کمبود آموزگاران و مهمتر از آن آموزگاران حرفهای در آمار فوق لحاظ شده است؟
۳. آیا در بیانات راوی فقدان حداقل فضای آموزشی، به عبارت روشنتر آزمایشگاههای بهروز و مجهز، کارگاههای آموزشی کارآمد، فضاهای هنری و ورزشی نشاطآور، کتابخانهها و تجهیزات مدرن امروزی و... پیشکش، مدرسه و کلاس، تخته سیاه و گچ جایی دارند؟
4. همه ما میدانیم روحِ آمار با مقایسه آشکار میشود، لذا جا داشت آمار مذکور نسبت به سنوات پیش، برخی از کشورهای همسایه، برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه، برخی از کشورهای آسیایی، و بالاخره با برخی از کشورهای جهان مقایسه میشد تا جایگاهمان روشنتر دیده میشد.
5. لازم نیست دوره کارشناسی دیده باشیم تا بدانیم نمرات کمتر از ۱۵ از بیست، نمرات ضعیفی هستند و نمرات زیر ۱۰ که نگو و نپرس، لذا درکُل علت رضامندی راوی چندان قابل توجيه به نظر نمیرسد.
6. جا داشت در همین مختصر درصد دانشآموزان هم قید میشد، مثلا چند درصد دانشآموزان در رشتههای چهارگانه مذکور به تحصیل اشتغال دارند.
7. در آمار موجود تفکیک جنسیتی که از قضا مورد توجه نظام است، منظور نشده است. آیا میانگین معدلهای پسران و دختران یکی است؟ آیا موفقیت پسران و دختران در امر تحصیل یکی است؟ در سنواتی نتایج کنکورهای سراسری از این نگاه شگفتانگیز است.
8. اطلاعرسانی از رشته جدیدالمولودِ «علوم معارف» در حد صفر باقی مانده است، که جای بحث بسیار دارد.
9. اگر رضایت خاطر آموزگاران و کادرهای آموزشی فراهم نباشد، کار به فاجعه میانجامد، پرسش جدی این است که آیا در آمار مذکور این مهم در نظرگرفته شده است؟
10. مقرر بود روحانیت در آموزشوپرورش نقش اجرایی بیشتر ایفا کند، شاید بهتر بود در اعلان آمار موجود به این باب هم اشارتی میشد.
11- در تحلیل راوی از علت نازل بودن معدلها در مدارس غیردولتی، به دوگانگی فاحشی اشارت شده است که سخت کلیت نظام گزینشی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده است. آیا بهتر نیست سرنوشت ۱۲ سال تلاش چه بسا جانکاه و پرهزینه مادی و معنوی میلیونها دانشآموز با پاسخگویی تستی چندساعته، رقم نخورد؟
دیدگاه خود را بنویسید