روزنامه آسیا-در چند سال اخیر، آلودگی هوا دیگر مرزهای حجم و گستردگی را درنوردیده است. اگر در گذشته شاهد شاخص‌های بالا تنها در برخی ماه‌های سال و آن‌هم در برخی کلانشهرها بودیم، در حال حاضر در اقصی‌نقاط جغرافیای کشور و در ادوار طولانی با هواهای ناسالم برای همه گروه‌ها مواجه‌ایم.

 در این‌باره هرچند همواره به بحث آلودگی خودروها اشاره می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان سوخت‌های نامرغوب نظیر مازوت را متهم ردیف اول آلودگی هوا معرفی می‌کنند. 

به گزارش آسیا، در هفته‌های اخیر، انتقادات گسترده‌ای نسبت به میزان مصرف سوخت خودروها و نقش آن در آلودگی هوای کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران مطرح شده است. برخی رسانه‌ها و کارشناسان، خودروهای سواری را عامل اصلی آلودگی معرفی کرده و خواستار محدودیت‌های شدید در تردد این خودروها شده‌اند. برخی دیگر، کیفیت ساخت خودرو را عامل اصلی آلودگی هوا می‌دانند و نسبت به کیفیت پایین موتور خودروها انتقاداتی وارد می‌کنند، اما منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و صنایع سهمی جدی در آلودگی هوا دارند، به طوری‌که در شرایطی که حتی کلانشهرها به تعطیلی کشیده می‌شوند، باز هم از شدت آلودگی هوا کاسته نمی‌شود.

در این راستا، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی کشور و تأثیر کیفیت خودروها در آلودگی هوا و منایع اصلی ایجاد آلودگی هوا گفت: «موضوع آلودگی هوا و منابع آلوده‌کننده در کلان‌شهرهای کشور، به‌ویژه تهران، بارها توسط نهادهای رسمی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شده است. بر اساس این گزارش‌ها، حدود ۴۰ درصد آلودگی هوا ناشی از سوخت نیروگاه‌هاست. برای مثال در تهران، همان‌طور که در روزهای گذشته نیز اعلام شد، هشت نیروگاه در حال فعالیت هستند و متأسفانه پراکندگی آن‌ها نیز زیاد است.»

وی افزود: «حدود ۲۰ درصد یا کمی بیش‌تر از آلودگی هوا ناشی از خودروهای تجاری یعنی اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی است که سوخت گازوئیل مصرف می‌کنند و در نتیجه مشاهده می‌کنیم که بخش قابل‌توجهی از آلودگی به خاطر مصرف گازوئیل و مازوت است. از سوی دیگر، نزدیک به ۲۰ درصد از آلودگی ناشی از منابع ثابت مانند کارخانه‌های سیمان و سایر صنایع با مصرف سوخت بالا است.»

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو، خاطر نشان کرد: «در رابطه با خودروهای سواری و شخصی، سهم این خودروها در آلودگی هوا کمتر از ۲۰ درصد است. این یعنی ما حدود ۸۰ درصد مشکل را نادیده گرفته‌ایم و تنها قصد داریم یک بخش ۲۰ درصدی را در نظر بگیریم و بارها گفته شده است که مصلحت این است که درباره ۸۰ درصد منابع آلوده‌کننده هوا صحبت نشود، اما اگر قصد اصلاح و بهبود شرایط را داریم، لازم است در این زمینه با شفافیت و ‌روشنی اعلام شود که عوامل و منابع اصلی حجم بالای آلایندگی کدام است که متاسفانه بخش قابل توجهی از آن به کیفیت سوخت باز می‌گردد. حتی در خصوص خودروهای تجاری، که عمدتا وارداتی هستند و یا دست‌کم موتور آن‌ها وارداتی است، باید گفت که تولید موتورهای تجاری مورد استفاده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در کشور بسیار محدود است.»

وی ادامه داد: «سؤال این است که چرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی بیش از نیمی از خودروهای سواری با سوخت دیزلی کار می‌کنند، اما ما نمی‌توانیم خودروهای دیزلی در کشور داشته باشیم؟ دلیل آن کیفیت پایین گازوئیل است، گازوئیلی که اجازه کارکرد مناسب به موتورهای دیزلی نمی‌دهد. برای همین در تمام خودروهایی که وارد کشور می‌شوند یا قرار است به تولید انبوه برسند، از موتور بنزینی استفاده می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد که خودروهای سواری در این میان نقش اصلی را ندارند.»/آسیانیوز