آسیانیوز- بیش از دو سال است که از تصویب آییننامه واردات خودروهای دست دوم می گذرد و در حالی که وعدههای رنگارنگی از سوی مدیران و مسئولان داده شده و امیدهای بسیاری برای اثرگذاری این طرح بر بازار مافیایی خودرو ایجاد کرد، اما بهرغم این وعدهها و امیدها، هنوز این طرح عملی نشده است.
لایحه خودروهای کارکرده خرداد ماه سال گذشته در مجلس تصویب شد و بعد از آن مورد تأیید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت، اما از همان ابتدای کار، این طرح مخالفان جدی داشت که مهمترین مخالف آن سیاستگذار ارزی کشور بود.
به نقل از ایسنا، طبق این طرح هر شخص حقیقی میتواند یک خودروی کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال از سایر کشورها وارد ایران کند. واردات باید توسط صاحب کد ملی انجام شود و این واردات باید از محل سپرده ارزی خود فرد باشد. بانک مرکزی نیز باید منشأ ارز را تأیید کند. همچنین واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صمت و دریافت گواهی از سازمان ملی استاندارد و محیطزیست دارد و سپس بانک مرکزی باید منشأ تأمین ارز این خودروها را تأیید کند.
با اینهمه، از زمان تدوین آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز هیچ خودرویی بر اساس این طرح وارد ایران نشده و به نظر میرسد علت اصلی این موضوع نگرانیهای ارزی است که البته قالیباف امروز این قضیه را مورد نقد قرار داد و گفت چطور گفته میشود که برای واردات خودرو کارکرده پول نیست!
این نکته را نباید از نظر دور داشت که پس از تصویب آیین نامه، محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد که در بحث خودروهای کارکرده نیز بانک مرکزی، سازمان استاندارد و گمرک مباحثی را مطرح کردند که باید آنها را حل کنیم و بخشنامه موجود نیازمند اصلاحاتی است؛ زیرا با این بخشنامه ممکن است پول مردم از بین برود، بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.
اتابک گفته بود: «اشکالاتی در بخشنامه خودروهای دستدوم وجود دارد که برای جلوگیری از هزینه اضافه برای کشور و بروز مشکل برای شهروندان باید مرتفع شود، اما خودروهای نو با استانداردهای تعریف شده در حال واردات هستند.»
از ۲۷ شهریور که این موضوع از سوی وزیر صمت مطرح شد تا الان خبری از اصلاح نبوده که همین امر مورد انتقاد رئیس مجلس قرار گرفت. روز گذشته، قالیباف نسبت به واردات خودروهای کارکرده واکنش نشان داده و گفت: «دو سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کردیم؛ چرا نمیگذارند خودرو وارد شود. چطور میشود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد میکنند، ولی برای واردات خودروی کارکرده میگویند پول نیست! چرا؟ چون نمیخواهند اجازه رقابت بدهند.»
دیدگاه خود را بنویسید