آسیانیوز- با هر متد و اندیشه‌ای، نمی‌توان سود هنگفتی که برخی صاحبان شرکت‌ها و سرمایه‌داران پنهان از جنگ می‌برند نادیده گرفت. این تنها محدود به سلاح‌های گرانقیمتی نیست که به مدد میدان‌های جنگ ساخته و فروخته می‌شوند، بلکه علاوه بر تأمین تسلیحات، صنایع زیربنایی هم از جنگ منتفع می‌شوند. این در حالی‌ است که همچون کارخانه‌های تولید پوشاک و خودرو و شکلات، بسیاری از شرکت‌های ساخت سلاح در کشورهای مقصد تأسیس می‌شوند.

در همین‌باره، رسانه آمریکایی گزارش داد، هم‌زمان با این‌که اتحادیه اروپا قادر نیست مهمات و تسلیحات مورد نیاز کی‌یف را فراهم کند، این بلوک در حال سرمایه‌گذاری بر روی صنعت سلاح و تولیدات آن در اوکراین است. واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا می‌نویسد: «تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای کمک ۴۴۰ میلیون دلاری به صنعت تسلیحات اوکراین نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در رویکرد این اتحادیه در قبال جنگ روسیه-اوکراین است، اما این مسئله همچنان نقص و کاستی‌های بخش دفاعی اتحادیه اروپا در تولید سلاح و مهمات را برجسته می‌کند.»

اتحادیه اروپا در این بودجه‌ از سود ناشی از دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب استفاده خواهد کرد و این مبلغ در برابر حدود ۱۹۰ میلیون دلاری که دولت دانمارک ارائه می‌دهد، مبلغ مازاد محسوب می‌شود. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: «درحالی‌که اروپا و البته ایالات متحده تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه ارسال کرده‌اند، اما صنایع دفاع ملی آن‌ها برای تحقق درخواست‌های اوکراین دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

واشنگتن پست به نقل از یک دیپلمات اروپایی که نام خود را فاش نکرده است، می‌نویسد: «فکر می‌کنم این مسئله درک شده که اروپا قادر به تولید تسلیحاتی که اوکراین نیاز دارد، نیست و ساده‌ترین راه این است که خود اوکراینی‌ها آن را انجام دهند. اگر اوکراینی‌ها قطعات و بودجه داشته باشند، خودشان سریع‌تر چنین کاری را انجام می‌دهند.»