روزنامه آسیا-دلپذیر؛ هفتاد و پنج سال فعالیت اقتصادی با سلامت و صداقت
همایون فدایی-نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (IRAN EXPO 2025) بهعنوان بزرگترین نمایشگاه صادراتی ایران، بیگمان یکی از رویدادهای مهم در فضای اقتصاد کشور است، رویدادی یگانه که فرصتی است برای نمایش دستاوردهای اقتصادی و توسعه همکاریهای داخلی و خارجی. در نخستین روز این نمایشگاه، فرصتی دست داد تا با مدیر گروه مالی شرکت «دلپذیر» گفتوگویی ترتیب دهیم که در ادامه از نظرتان میگذرد:
همزمان با هفتادوپنجمین سالگرد تأسیس شرکت «دلپذیر»، از مسیری که تا به امروز پیمودهاید برای خوانندگان ما بگویید؟
من فکر میکنم بهترین جوابی که میتوانم به شما بدهم این است که ما در تمام این سالیان دراز تلاش کردیم که خیلی شفاف و روشن و ساده فعالیت کنیم و از پیچیدگیها پرهیز کنیم و سلامت و صداقت را در اولویت کارمان قرار دهیم. این خلاصهای از کار ما تا به امروز است، یعنی انجام یک فعالیت اقتصادی که با سلامت و صداقت همراه بوده است.
ما افتخار میکنیم محصولی را که تولید میکنیم، خودمان با عشق مصرف میکنیم. من بارها دیدهام تولیدکنندگانی را که حاضر به استفاده از محصولات خود نبودند. امر سلامت در صنعت غذا خیلی مهم است. چون ما با سلامت کل جامعه طرف هستیم نه با سلامت یک یا دو نفر. بنابراین خوشحال و مفتخر هستیم که طی این سالهای طولانی در خدمت صنعت غذا و مردم ایران بودیم.
چند شرکت زیرمجموعه شرکت «دلپذیر» هستند؟
ما یک شرکت پخش داریم به نام شرکت پخش «پگاه» که توزیعکننده کالاست و شرکت تولیدی «پاکان» که دستمال کاغذی تولید میکند. شرکت تولیدی «پارسان» قوطیهای فلزی ما را تولید میکند و یک شرکت خدمات کامپیوتری هم داریم که تمام نرمافزارهای ما را تولید میکند. تمام شرکتهای تابع ما اگر محصولی تولید میکنند، بهغیر از گروه اصلی، به جاهای دیگر هم خدمات ارائه میدهند، از جمله شرکت «ساپ»، سامانه افق دلپذیر که خدمات کامپیوتری برنامههای نرمافزاری را برای شرکتها تنظیم میکند، اعم از برنامه برای تولید و توزیع و پخش و فروش.
همچنین شرکت «فرسیما» را داریم که آن هم برند «لاویز» را تولید میکند. بعد از اینکه احساس کردیم باید در زمینه هوش مصنوعی فناوریهای نو بهروز باشیم، یک شرکت هوش مصنوعی هم اخیراً راهاندازی شده است. یک شرکت بازرگانی هم به نام شرکت «آکام» داریم که واردکننده مواد اولیه است، هم برای ما و هم برای سایر تولیدکنندگان همصنف ما. این شرکت، صادرکننده محصولات ما نیز هست.
میدانم شرکتی با سابقه و گستره فعالیت «دلپذیر»، محصولات بسیاری تولید میکند، با اینهمه، لطفا برخی از مهمترین محصولات شرکت را نام ببرید؟
در خطوط تولیدی ما، مهمترین محصول سس است. مثلا الان محصولی تازه به بازار عرضه کردیم به نام سس سیر که بوی سیر ندارد، ولی طعمش را دارد و بسیار سس خوشمزهای است. کار اصلی ما تولید انواع سس است؛ سس مایونز، سسهای سالاد، انواع سسهای کچاپ تند و معمولی با اسانسهای مختلف و کنسروهای لوبیا چیتی، لوبیا چیتی با قارچ، خیارشور، زیتون و... همچنین تولید سسهای استیک (سسهای تکنفره) برای فروشگاههای فستفود. محصول دیگر ما، ادویه است که بسیار مرغوب است و خودمان مواد اولیهاش را وارد میکنیم. همچنین خط تولید رب داریم، هم بهعنوان یک محصول مستقل و هم بهعنوان یک ماده اولیه برای سسهای دیگر.
چقدر به بحث نظارت و کنترل کیفیت از صفر تا صد محصولات اهمیت میدهید؟
آزمایشگاه ما در قسمت کنترل کیفیت، یکی از مجهزترین آزمایشگاههای مواد غذایی است که کارشناسان مجرب و خبرهای در آن فعالیت میکنند. تمام محصولات ما پس از تولید نمونهبرداری شده و در قرنطینه قرار میگیرد و سپس به بازار عرضه میشود. یعنی تا آزمایشگاه اجازه ندهد، امکان توزیع محصول وجود ندارد.
اگر ممکن است از نقاط قوت و ضعف این دوره از نمایشگاه بگویید؟
ما حدود ده سالی بود که در نمایشگاهها شرکت نمیکردیم. بهاین علت که بازخوردی خوب و قوی برای ما نداشت. امسال، اولین سال پس از ده سال است که تصمیم گرفتیم به دو دلیل در نمایشگاه شرکت کنیم؛ یکی بهخاطر اهداف صادراتی و حرکت به سمت بازارهای بینالمللی و مسئله دیگر که مشوق ما برای حضور در نمایشگاه شد، همزمانی جشن سالگرد 75 سالگی شرکت با برپایی نمایشگاه بود.
چه برنامههایی برای آینده و طرح توسعه دارید؟
برنامههای توسعه، دغدغه و کار همیشگی ما بوده است. ما در دورهای 4 ساله توانستیم کارخانه جدیدمان را در زمینی به مساحت 110 هزار متر مربع در کردان کرج احداث کنیم و این طرح توسعه، با ایجاد خطوط تولید و بستهبندی ادویه، توسعه سسهای تکنفره در بازار و تولید انواع سسها با طعمهای جدید همراه بوده است. هنوز هم این برنامههای توسعه را ادامه میدهیم و بهغیر از صنعت سس و کنسرو و رب، در صنعت دستمال کاغذی هم حدود 5 سال است که فعالیت میکنیم و انشاالله برای کارخانه جدیدمان، میخواهیم با کمک ماشینآلات جدید در زمینه تولید قوطی، صنعت قوطیسازی ایران را متحول کنیم.
از خاطرات تلخ و شیرین دوران کاری بفرمایید؟
ما چهار نفر بودیم که در سال 1362 بعد از اینکه از شرکت «مینو» و جناب آقای خسروشاهی جدا شدیم، با یکدیگر شروع به کار کردیم. تلخترین خاطره من این است که یکی از ما در سال 1370 متأسفانه در آغوش من سکته کرد و از دنیا رفت. مرحوم هدایت عزیزی از شرکای عزیز من بود. شیرینترین خاطره من هم، خاطرهای است مداوم و مستمر که هنوز هم با من همراه است. آن هم خاطره مشارکت خوب ماست که به گفته دوستان و آشنایان از جمله مرحوم جمشیدی که در جریان تمام کارهای ما بودند، امروز بعد از چهل و اندی سال، هنوز بدون هیچگونه دلخوری کنار هم هستیم، و این، یکی از دلایل اصلی تداوم این گروه و توسعه و ماندگاری شرکت دلپذیر است.
در پایان این گفتوگو، اگر سخنی با مسئولان دارید بفرمایید؟
در کار اقتصاد، آزادی عمل و اینکه تولیدکننده بتواند در بازار رقابت، با آزادی حرکت کند و کالای صحیح را با قیمت درست بهدست مصرفکننده برساند، اولویت دارد و یکی از شروط اولیهاش این است که شاهد دخالت حداقلی دولت باشیم، آن هم در حد قانون و بحث کنترل و نظارت، اما در اجرا دخالت نکند و بگذارد که سیستم اقتصادی و بازرگانی مملکت کار خودش را انجام بدهد. در اینصورت ما خیلی بهتر از آنچه امروز هستیم، میتوانیم کار کنیم.
اگر مایل هستید از شخص یا ارگانی قدردانی کنید، بفرمایید؟
اگر بخواهم از شخص خاصی تشکر کنم باید از دوست و همکار و رئیس عزیز خودم آقای قدس تشکر کنم که با فکر منطقی و سلامت و صداقت رفتار، این سازمان را بهخوبی رهبری کرد و هنوز هم ادامه میدهد. من از خدا میخواهم همیشه وجودش سلامت باشد و این هدایت را ادامه بدهد. همچنین از همه همکاران و کارکنان عزیزی که تمام این سالها در کنار ما بودند، صمیمانه تشکر میکنم، چه اشخاصی که مستقیم با ما کار کردند و چه شرکتها و مؤسساتی که در تولیدات جنبی حمایتگر ما بودند. از همه آنها تشکر میکنم که اگر نباشند، ما ابدا نمیتوانیم ادامه بدهیم. همچنین از روزنامه خوب «آسیا» که از زمان قدیم دوستش داشتم و دارم، تشکر میکنم./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید