روزنامه آسیا- رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: «هر چند قطعات خودرو در بازار موجود است، اما مسئلهای که مشکلساز شده تشخیص قطعات اصل از تقلبی است که اگر بحث شناسه کالا مجددا مطرح شود، این مشکل حل خواهد شد.»
علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفتوگو با ایلنا در خصوص وضعیت این صنف در سالی که گذشت اظهار کرد: «در خصوص سالی که گذشت باید بگویم سختیهای زیادی را متحمل شدیم که بزرگترین مشکل این صنف تأمین قطعات بود، چرا که بخش زیادی از قطعاتی که بازار را فرا گرفته است، قطعات تقلبی است و متأسفانه ضربه زیادی از این بابت خوردیم و ما را زیر سؤال برده است و دچار چالش شدهایم و این مسئله بزرگترین مشکل صنف ما شده است.»
او در مورد راهکار پیشنهادی برای حل این مشکل گفت: «یک طرحی را وزارت صمت راهاندازی کرده بود با نام «شناسه کالا» تا مانع از رواج قطعات تقلبی در بازار شود، اما این طرح خوب از همان روزهای اول با شتابزدگی آغاز شد و پس از مدتی به دلیل اشکالاتی که داشت متوقف شد. به نظر میرسد این طرح باید با رفع نواقص و ایراداتی که دارد بار دیگر به شکلی درست و اصولی به اجرا درآید تا بتوانیم از سامانه «شناسه کالا» که اصالت کالا را تأیید میکند، استفاده کنیم. هر چند بارها این مسئله مطرح شده است، اما متأسفانه بازخورد خوبی نداشته است.»
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در مورد برنامههای این صنف برای سال آینده گفت: «در ابتدا میخواهم پیشاپیش ماه مبارک رمضان و عید نوروز را تبریک بگویم و اعلام کنم که ۱۰۰ واحد صنفی به صورت کشیک در ایام تعطیلات نوروز به مردم عزیز خدمترسانی خواهند کرد که آدرس آنها به زودی اعلام خواهد شد. توصیهام به مردم این است که کسانی که قصد دارند برای سفر اقدام کنند، تعمیرات را به روزهای پایانی سال موکول نکنند و سعی کنند در این مدت باقیمانده تا روزهای پایانی سال نیاز تعمیراتی خودشان را انجام دهند.»
نیکآئین افزود: «ما برای صنف خودمان بخشهای آموزشی در پیش داریم تا بتوانیم صنفمان را برای تعمیر خودروهای نسل جدید به روز کنیم، اما متأسفانه دانش تعمیرات خودروهای جدید موجود نیست و ما هم مشکل تأمین قطعات داریم و در بخش دانش مربوطه هم شرکتهای واردکننده و خودروساز تعامل کافی با ما ندارند، اما ما اعلام میکنیم آماده تعامل هستیم تا حداقل این دانش را انتقال دهند.»
او در ادامه عنوان کرد: «هر چند مشکلی در حوزه تأمین قطعات نداریم، اما چالش اصلی ما تنها در بخش قطعات تقلبی است، چرا که در بخش خودروهای خارجی که بخش زیادی از آن را قطعات وارداتی تشکیل میدهد، این مشکل ایجاد شده است. هر چند قطعات موجود است و به وفور هم در بازار وجود دارد اما مشکل همان تشخیص قطعات اصل از تقلبی است که اگر بحث «شناسه کالا» دوباره ایجاد شود این مشکل حل خواهد شد. درخواست ما از دولتمردان این است که در سال آینده این طرح به صورت اصولی انجام شود، نه به صورت هیجانی و لحظهای که دوباره منجر به شکست شود.»
او در پایان گفت: «صنف ما یک صنف زحمتکش و البته مظلوم است که نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. درخواستمان بحث بیمه درمان و بازنشستگی برای اعضاست که بازنشستگی بیست و پنج ساله را برای ما لحاظ کنند و از این بابت هم از دولت درخواست کمک و مساعدت داریم.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید