علی جوانمردی
روزنامه آسیا-در حوزه تبلیغات و بازاریابی، تکامل به سمت تعاملات پیچیدهتر و شخصیشدهتر مصرفکنندگان پیش میرود و معیارهای قبلی به دلایل اساسی رفتار مصرفکننده تغییر یافته است. مدلهای سنتی، در عین سادگی با اینکه مؤثر هستند، اغلب سفر پیچیدهای را که مصرفکننده در حین خرید یک کالا یا استفاده از یک خدمت را انجام میدهد، مورد بررسی قرار میدهند، که گاهی مشتریان از مواجهه با یک برند برای اولینبار تا اقدام نهایی خرید فاصله زیادی دارند. هوش مصنوعی در این چشم انداز، افق امیدوارکنندهای را برای شکل دادن فعالانه این سفر مشتریان و مصرفکنندگان ارائه میدهد.
برای بازاریابانی که قصد دارند فناوریهای هوش مصنوعی مانند ایجاد محتوای خودکار، واقعیت افزوده شخصیسازی پیشرفته و تبلیغات هدفمند را ترکیب کنند، شروع کار دلهرهآور به نظر میرسد. این خطر وجود دارد که تیمهای بازاریابی بیش از حد به راهکارهای خودکار وابسته شوند و عنصر انسانی را کنار بگذارند. هوش مصنوعی و انسانها بایستی متعادل در یک تیم و در کنار هم کار کنند. در حالیکه هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل روندها برتر است، شهود انسان برای درک تفاوتهای ظریف رفتار مصرفکننده بسیار حائز اهمیت است.
بهطور حتم ملاحظات اخلاقی برای مشتریان مهم است. اعتماد مصرفکننده و حفظ حریم خصوصی دادههای خرید او بایستی در اولویت قرار گیرد تا از تأثیرات منفی شخصیسازی بیش از حد مبتنی بر هوش مصنوعی جلوگیری شود. نقش هوش مصنوعی در شکلدهی استراتژیهای بازاریابی طی سالهای گذشته، تصاعدی رشد کرده است. از تجربیات خرید سابق مشتری گرفته تا تحلیل پیشگویانه خرید آتی مشتریان، که استراتژیهای کسبوکار را هدایت میکنند، ردپای هوش مصنوعی در همه جا وجود دارد.
هوش مصنوعی به طرق مختلف بر تمامی صنایع تأثیر گذاشته است و بازاریابی و فروش نیز از این قاعده مستثنی نیست. پذیرش هوش مصنوعی در بازاریابی هر روز شتاب میگیرد و تغییرات عمیقی را در نحوه هدفگیری و تعامل کسبوکارها با مصرفکنندگان و پیشبینی رفتارهای آنها ایجاد میکند. هوش مصنوعی اساساً بازاریابی را تغییر میدهد و رویکردهای کارآمدتری مبتنی بر دادهها را برای تعامل با مشتری ارائه میکند.
با توانایی هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای عظیم، بازاریابان میتوانند مخاطبان خود را بهتر تقسیمبندی کنند و تجربیات شخصیتری ارائه دهند. الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند الگوهای رفتاری، تاریخچه خرید و حتی تعامل را برای اصلاح هدفگذاری در نظر بگیرند که منجر به تبلیغات و محتوای مرتبطتر، و رضایت مشتری میشود. همچنین بخشبندی مبتنی بر هوش مصنوعی به بازاریابها اجازه میدهد تا محتوا و تجربیات خود را با ترجیحات فردی مشتری تنظیم کنند. هوش مصنوعی همچنین با گسترش قابلیتهای پیشبینی خرید و نوع اراده محصول، بازاریابی را تغییر میدهد. با تجزیه و تحلیل دادههای قبلی، هوش مصنوعی میتواند فروش را پیشبینی کند و معیارهای عملکرد، تبلیغات و حتی ریزش مشتری را پیشبینی کند.
همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه میدهد و با فناوریهایی دیگر ادغام میگردد، پتانسیل برای استراتژیهای بازاریابی نوآورانهتر نیز بسیار زیاد است. در حالی که هوش مصنوعی فرصتهای قابل توجهی را برای صرفهجویی در هزینهها و استراتژیهای بازاریابی پیشرفته ارائه میدهد، ما بایستی به جنبههای سلیقهای و خصوصی مصرفکنندگان نیز توجه کنیم. ایجاد تعادل مناسب بین پیشرفت تکنولوژی و ملاحظات احساسات مشتریان در هنگام خرید نیز، امری بسیار کلیدی خواهد بود.
علی جوانمردی؛ ایدهپرداز و مؤسس گروه فنی مهندسی ایتوک (e.tok)
آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید