روزنامه آسیا-مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: نمرات امتحانات نهایی پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۵ به صورت قطعی اعمال میشود.
به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، ابراهیم رفیعی، درباره تأثیر نمرات امتحانات نهایی پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۵ گفت: سال گذشته تأثیر نمرات به صورت مثبت بود اما امسال به شکل قطعی لحاظ میشود. به گفته او، دانشآموزان باید از این تغییر مهم مطلع باشند. سال گذشته اگر نمره خوبی کسب میکردند، تأثیر مثبت داشت و اگر نمره پایینی میگرفتند، لحاظ نمیشد، اما امسال نمرات پایه یازدهم با ضرایب مشخص، تأثیر قطعی در کنکور دارد.
سال آینده تعداد دروس امتحان نهایی یازدهم افزایش مییابد و وزارت آموزش و پرورش برنامه راهبردی چهار سالهای برای ارتقای کیفیت آموزش و افزایش معدل دانشآموزان اجرا خواهد کرد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ذیل این اهداف کلان، برنامههای اجرایی متعددی تعریف شده که یکی از مهمترین آنها توجه ویژه به معدل دانشآموزان است. در این راستا، تقویت بنیه علمی معلمان در دروس هدف و همچنین تقویت بنیه علمی دانشآموزان در این دروس در دستور کار قرار دارد. بهطور مثال در علوم انسانی باید کیفیت آموزش را افزایش دهیم و در رشته ریاضی نیز به دنبال افزایش کمی دانشآموزان هستیم، چراکه در حال حاضر ورودی به رشته تجربی بیشتر و سهم رشته ریاضی کمتر است و تعداد قابل توجهی نیز به رشته علوم انسانی وارد میشوند.
رفیعی با بیان اینکه در حوزههای مهارتی و ریاضیات دانش آموزان کمتر هستند گفت: در حوزه مهارتی شامل کاردانش و فنیوحرفهای، سیاست کلان نظام آموزشی رسیدن به نسبت ۵۰ درصد آموزش نظری و ۵۰ درصد آموزش مهارتی است. همچنین در شاخههای نظری نیز باید میان رشتههای علوم انسانی، تجربی، معارف اسلامی و ریاضیات تعادل برقرار شود.
وی با اشاره به برنامه «ارتقای معدل» افزود: این برنامه نوشته شده و در تهران بهصورت پایلوت در یک مرحله اجرا شده است، اما اصراری نداریم که همه استانها دقیقاً از یک الگوی واحد تبعیت کنند. از استانها خواستهایم در چارچوب تعیینشده و متناسب با اقتضائات بومی و با بهرهگیری از خلاقیت خود، برنامه استانی ارتقای معدل دانشآموزان را طراحی و اجرا کنند.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره طرح «آموزش یک مهارت» توضیح داد: هر دانشآموز در دوره متوسطه اول و متوسطه نظری یک مهارت عملی را فرا میگیرد. این برنامه با هماهنگی دفتر دوره اول متوسطه و پس از جلسات متعدد در وزارتخانه طراحی شده و از امسال اجرایی شده است.
با اجرای این طرح، دانشآموزان در کنار تحصیل دروس نظری، یک مهارت کاربردی و عملی یاد میگیرند. البته آموزش تخصصی و عمیقتر مهارتها همچنان در هنرستانها ادامه مییابد تا سطح مهارت دانشآموزان به شکل حرفهای حفظ شود.
ابراهیم رفیعی درباره هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم توضیح داد: آزمونهای رغبتسنجی نشان میدهد ۷۳ درصد دانشآموزان تمایل به ادامه تحصیل در رشتههای نظری دارند، اما بررسی ظرفیت مدارس و نیاز بازار کار برای این تعداد ضروری است.
وی افزود: هدایت تحصیلی شامل سه تا چهار حلقه مکمل است و در آن امکانات کشور، استعداد دانشآموزان، علاقه فردی و برنامههای توسعهای باید به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد. صرف علاقه کافی نیست؛ ممکن است دانشآموزی به رشتهای علاقه داشته باشد اما در دروس مرتبط عملکرد ضعیفی داشته باشد که محدودیت استعداد او را نشان میدهد. همچنین باید مشخص شود که نیاز کشور به مشاغلی مانند پزشکی یا سایر حوزهها چگونه است
رفیعی تأکید کرد: بدون توجه به این مؤلفهها، نگاه صرفاً به علاقه دانشآموزان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
ابراهیم رفیعی در خصوص کاهش فشار کنکور بر دانشآموزان توضیح داد: سیاستهای کلان در این زمینه معمولاً توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین میشود و آموزش و پرورش نقش مجری را ایفا میکند. یکی از اقدامات مهم، افزایش سهم سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی نسبت به آزمون کنکور است تا استرس دانشآموزان کاهش یافته و اهمیت نمرات کلاس درس بیشتر شود.
وی در پایان با اشاره به جمعیت دانشآموزان متوسطه نظری گفت: هماکنون حدود ۵۹۰ هزار دانشآموز در پایه دهم، ۵۷۰ هزار نفر در پایه یازدهم و ۵۸۰ هزار نفر در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند و تعداد دبیران این دوره نیز حدود ۸۳ هزار نفر است./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید