روزنامه آسیا-بر اساس بررسی‌ها، بیش از نیمی از کسب‌وکارها رویکرد استراتژیک دارند و در شرایطی که اقتصاد به‌واسطه فناوری‌های نو متحول شده است، بایستی هدف نهایی استفاده از یک استراتژی دیجیتالی یکپارچه باشد. البته مهم است یک استراتژی دیجیتال اختصاصی در سازمان‌ داشته باشیم و قبل از بازاریابی دیجیتال، بتوان برای سرمایه‌گذاری در آن برنامه‌ریزی کرد. بر اساس تجربیات شخصی و رصد روندهای اقتصادی، به نظر می‌رسد، ارزیابی بازاریابی دیجیتالی و روندهای آن مفید و مثمر ثمر هستند. 

سال گذشته با استفاده روزافزون از هوش مصنوعی که هیجان‌انگیزترین نوآوری سال‌های اخیر بود، وضعیت بازاریابی دیجیتال تغییر کرد و با ورود به سال 2025، چالش‌های جدید زیادی برای بازاریابی دیجیتال به‌وجود آمده است و بازاریابان روزانه باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنند. با این‌همه، به نظرم چالش‌ها بیشتر از فرصت‌ها خواهند شد. 

به‌علاوه در مورد پذیرش برنامه‌ریزی بازاریابی دیجیتال، مشاوره و تحقیق انجام شده است و دریافته‌ایم که درصد کسب‌وکارهایی که رویکرد برنامه‌ریزی‌شده‌ای ندارند، مشابه بقیه دیگر کسب‌وکارهاست که نشان می‌دهد موانع قابل توجهی برای ادغام برنامه‌ریزی برای دخیل کردن هوش مصنوعی در فرآیندها در سازمان‌ها وجود دارد.

انتظار داریم که امسال پیشرفت بازاریابی دیجیتال کامل‌تر و پیشرفته‌تر شود. البته، طبیعت انسان این است که آرزوی پیشرفت داشته باشد، اما احتمالاً موانعی وجود خواهد داشت که سد پیشرفت برای بسیاری از موارد  کسب‌وکارها می‌شود. جای تعجب نیست که کمبود منابع مالی، مانع اصلی پیشرفت است و نشان می‌دهد که سال 2025 باید در مورد بازاریابی هوشمندتر، یکی دیگر از روندهای مدیریت بازاریابی دیجیتال صحبت به میان آید.

روندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۵ با سرعتی بی‌سابقه در حال تکامل هستند. این روند، نحوه‌ ایجاد ارتباطات معنادار بین برندها با مخاطبانشان را نشان می‌دهد که پیوسته در حال تغییر است. در حالی‌که روندهای اصلی مانند هوش مصنوعی، شخصی‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنان اساسی هستند، روندهایبازاریابی دیجیتال هر روز پویاتر می‌شوند. درک این روندهای جدید برای صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان ضروری است تا استراتژی‌هایی ایجاد کنند که واقعاً طنین‌انداز شوند و نتایج قابل اندازه‌گیری ارائه دهند.

به‌عنوان بازاریاب اینطور بررسی می‌گردد که سرعت تغییر می‌تواند بی‌وقفه باشد و مجموعه کانال‌های دیجیتال موجود، فرصت‌های زیادی را برای برقراری ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهد. البته نمی‌توان تأثیر عظیم هوش مصنوعی AI را بر بازاریابی دیجیتال انکار کرد. ابزارها و پلتفرم‌های جدید دائماً در حال تکامل هستند که می‌توانند به بسیاری از جنبه‌های سازمان و کسب‌وکار و نقش شما در بازار کمک کنند. با این حال، این تنها تغییری نیست که بازاریابان با آن مواجه هستند.

دانستن آن‌چه در راه است برای کسب‌وکارتان، بسیار مهم است. این امر نه تنها شما را با پیشرفت‌های بازاریابی دیجیتال همگام نگه می‌دارد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌هایی را برای استفاده از یک کانال یا تاکتیک برای پیشی گرفتن از رقبای خود ببینید.

وقتی صحبت از مهارت‌های بازاریابی دیجیتال می‌شود، سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش ارزش مهارت‌های نرم، لزوم اصلاح مهارت‌ها و دانش هوش مصنوعی و اهمیت گسترش دانش شما در خارج از حیطه بازاریابی خواهد بود. قابلیت‌های هوش مصنوعی بسیار فراتر از اتوماسیون اولیه گسترش می‌یابند. روندهای بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهند که چگونه سیستم‌های هوش مصنوعی از داده‌ها الگو می‌سازند و سپس الگوها را شناسایی می‌کنند و تصمیماتی می‌گیرند که موفقیت بازاریابی را شکل می‌دهد. کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که استراتژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال بعد، ۷۵٪ از کل فعالیت‌های بازاریابی را تشکیل خواهند داد.

همچنین بررسی‌های هوش مصنوعی گوگل اکنون به بیش از ۱ میلیارد کاربر در بیش از ۱۰۰ کشور رسیده است که به‌طور قابل توجهی تعاملات کاربران با نتایج جستجو را تغییر می‌دهد (منبع: گوگل). این تلاش‌ها برای نگه داشتن کاربران در پلتفرم خود همچنان تشدید می‌شود و چالش‌های جدیدی را برای بازاریابان ایجاد می‌کند. ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با نمایش اطلاعات بیشتر به‌طور مستقیم در نتایج، نرخ کلیک جستجوی را از ۵۰٪ به ۲۸-۳۰٪ کاهش داده‌اند. بنابراین روند تکاملی روبه پیشرفت است.

در حقیقت اساس کار بازاریابی دیجیتال هوش مصنوعی است و دیده‌ایم که چگونه بزرگترین محرک بازاریابی افزایش بلوغ دیجیتال است، بنابراین این محرک یک روند است که می‌توانیم آن را ساده کنیم. بازاریابی هوشمندتر با هوش مصنوعی نسل جدید احتمالا تسریع شده است، زیرا ابزاری رایگان ارائه می‌دهد که بازاریابان را تحت فشار قرار می‌دهد تا اغلب بخواهند به آن تکیه کنند، در حالی که مدیران کسب‌وکار ممکن است بخواهند برای افزایش اولویت‌هایشان از هوش مصنوعی استفاده کنند. 

 علی جوانمردی، ایده‌پرداز و مؤسس گروه فنی مهندسی ایتوک، https://etok-co.com

آسیانیوز