روزنامه آسیا-مدیرعامل فرودگاه امام خمینی با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته برای توسعه فرودگاه امام وابسته به تحریم‌ها نبودیم، گفت: «در صورت توافق ایرلاین‌های خارجی و شرکت‌های خارجی ترانزیتی به فرودگاه امام برمی‌گردند.»

سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام در گفت‌وگو با ایلنا درباره احتمال ورود سرمایه‌گذاران خارجی جدید به فرودگاه امام خمینی و توسعه شبکه پروازی در صورت توافق با آمریکا اظهار داشت: «در حال حاضر و در شرایط تحریمی در فروگاه حضرت امام خمینی 250 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که 50 هزار میلیارد تومان آن به اتمام رسیده که البته بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی شرکت‌های خارجی انجام شده ‌است.»

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در فرودگاه امام را وابسته به شرایط بین‌المللی نکردیم و در طول این سال‌ها از هر ظرفیت و فرصتی برای توسعه فرودگاه استفاده شده‌ است، عنوان کرد: «نتیجه این رویکرد، سرمایه‌گذاری 250 همت سرمایه‌گذاری بوده است. باید توجه داشت که توان داخلی در سرمایه‌گذاری در بخش فرودگاهی به ویژه  بخش‌های فنی کمتر از خارجی‌ها نیست و در سال‌های سخت تحریمی از توان داخل استفاده کردیم.»

چلندری ادامه داد: «در همین شرایط سخت تحریمی پروژه توسعه فرودگاه امام را کلید زدیم و در صورت توافق و رفع تحریم‌ها هم اولویت با توان داخل کشور است. با این‌همه در صورت توافق اتفاق مثبتی که رخ می‌دهد این است که تعداد پروازهای فرودگاه امام افزایش پیدا می‌کند و شاهد برگشت شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به شبکه پروازی کشورمان خواهیم بود که نتیجه این افزایش ورود ایرلاین‌های خارجی به فرودگاه‌های ایران، افزایش درآمدها خواهد بود.»

وی با بیان این‌که از آثار توافق می‌توان به رونق فعالیت‌های شرکت‌های هواپیمایی کشورمان اشاره کرد و مشکل پرواز اروپایی ایرلاین‌های ایرانی برطرف می‌شود، تأکید کرد: «توافقات پروازی بین کشورها دوطرفه است، یعنی اگر ایرفرانس به ایران پرواز داشته باشد، ایرلاین‌های ایرانی هم می‌توانند به اروپا پرواز داشته باشند و مجوزهای فرکانس پروازی بین کشورها دوطرفه است.»

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با اشاره به احیا و تقویت برنامه ترانزیت هوایی از فرودگاه امام در صورت توافق اظهار داشت: «در برجام یکی از مذاکرات خوب با شرکت‌های خارجی با شرکت DHL بود که در صورت توافق و رفع تحریم‌ها یکی از برنامه‌های صنعت هوانوردی کشور اجرای برنامه ترانزیت هوایی است، که با همکاری با این شرکت‌های خارجی به دنبال تحقق این هدف خواهیم بود.»

چلندری همچنین با درباره تعیین تکلیف حضور شرکت هلندی ناکو که در مدت زمان برجام به عنوان مشاور طرح توسعه فرودگاه امام در کشورمان حضور داشت، گفت: «ناکو را حذف نکردیم و ناکو هم فرودگاه امام را کنار نگذاشت، بلکه در این مدت ناکو را در وضعیت استندبای قرار دادیم، چراکه دیگر پرداخت دلاری به شرکت خارجی توجیه نداشت. اما اگر توافق صورت بگیرد ناکو را برای نظارت بر روند توسعه فرودگاه امام فعال می‌کنیم.»/آسیا نیوز