آسیانیوز- رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران ضمن تشریح آخرین قیمت انواع خودروهای مونتاژی از ریزش قیمت این خودروها و در مقابل افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی خبر داد.

سعید موتمنی، رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در پاسخ به پرسش ایلنا درباره دلیل ریزش قیمت خودروهای مونتاژی توضیح داد: خودروهای وارداتی که فاکتور و وارد بازار شده‌اند، توانسته‌اند تقاضای بازار را به سمت خود جذب کنند و از آنجا که فاصله قیمت این خودروها با خودروهای مونتاژی کم است، جذب تقاضا به سمت خودروهای وارداتی به کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش قیمت خودروهای مونتاژی انجامیده است.

وی افزود: خودروهای چینی پیش از آزادسازی واردات خودرو در بازار یکه‌تازی می‌کردند با این حال در پیش‌فروش‌های خود متعهد نبودند اما اکنون محصولات آنها حتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی خریدار ندارد و اگر واردات تداوم داشته باشد حتی این امکان وجود دارد که قیمت خودروهای مونتاژی در بازار از قیمت کارخانه‌ای آنها نیز پایین‌تر بیاید.

موتمنی تصریح کرد: این خودروها کیفیت پایینی دارند ضمن اینکه در بازار ایران با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی این نوع خودروها عرضه می‌شوند و با اینکه در واردات قطعات نیز هزینه‌های گمرکی چندانی را متحمل نمی‌شوند، خودروهای مونتاژی را با قیمت بالا به دست مشتری می‌رسانند و سود آنها ۱۰۰درصدی و گاه حتی بیشتر است.

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران سیاست دولت در زمینه افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی با تقویت واردات را در مورد خودروهای مونتاژی موثر دانست و اظهار کرد: دولت واردات را با هدف تنظیم بازار انجام داد با این حال اگر تعرفه خودروهای وارداتی کم‌تر باشد و خودروهای واراتی با قیمت کمتر به دست مشتری برسد این سیاست می‌تواند در مورد محصولات داخلی مانند دنا، سورن، ۲۰۷ و... نیز موثر واقع شود.

وی تاکید کرد: وقتی خودروساز داخلی ببیند محصولاتش در کشور خریدار ندارد به صرافت می‌افتد که کیفیت را ارتقا دهد و از میزان قیمت‌ها بکاهد و با ارائه شرایط مناسب به دنبال مشتری بگردد، نه اینکه از مشتری پول بگیرد و ماه‌ها بعد خودرو را تحویل دهد.

موتمنی همچنین از افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در روزهای اخیر خبر داد و گفت: خودروهای داخلی در ۱۰ روز گذشته ۱۰ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و در میان خودروهای وارداتی نیز انواعی که کمتر در بازار عرضه می‌شوند، افزایش قیمت ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در تشریح آخرین قیمت انواع خودروهای مونتاژی گفت: ایکس۳۵ در کارخانه ۹۵۰ میلیون و در بازار ۸۹۰ میلیو تومان قیمت دارد، قیمت ایکس۵۵ در کارخانه یک ‌میلیارد و ۴۷۰ میلیون تو.مان است اما در بازار یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون معامله می‌شود و تیگو۷ در کارخانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون و در بازار یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون قیمت دارد.

وی افزود: هایما S8 در کارخانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فاکتور می‌شود اما در بازار یک‌ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. خودروی برقی لونا یک‌ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان فاکتور می‌شود و با همین قیمت در بازار معامله می‌شود و چانگان سایپا۳۵ در کارخانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فاکتور می‌شود و در بازار یک میلیارد و ۵۶۰ در بازار معامله می‌شود.