روزنامه آسیا-در حالیکه صنعت خودروسازی در جهان یکی از عرصههای پرجاذبهای است که همواره با رونق همراه بوده است، با اینهمه برخی تحلیلها نشان از امکان افول و رکود این بازار بهخاطر مازاد تولید دارد. در کنار این مسئله، نبایستی نقش تعرفههای دونالد ترامپ را که شوکی به صنعت خودروسازی جهان وارد کرد، نادیده انگاشت.
فروش جهانی خودرو در ماههای گذشته با افزایش چشمگیری روبهرو بوده است، اما یک گزارش جدید پیشبینی میکند که به زودی روزهای شکوه این بازار به پایان رسیده و شاهد فرارسیدن فصل رکود در این صنعت خواهیم بود. در شرایطی که خریداران مشوقهای قیمتگذاری و موجودی پیش از تعرفه را قبل از اعمال تعرفههای ۲۵ درصدی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر بخش خودرو، استفاده کردند، خودروسازانی مانند فورد، تویوتا، هوندا، هیوندای کره و کیا، همگی در ماه مه افزایش فروش را گزارش کردند. اما سود ماه مه به هیچ وجه به بزرگی سود ماههای مارس و آوریل نبود.
شرکت «Wards Intelligence» گزارش داده است که نرخ سالانه تعدیلشده فصلی (SAAR) فروش خودروهای سبک در ماه مه به ۱۵.۶۵ میلیون دستگاه کاهش یافت در حالیکه این رقم در آوریل ۱۷.۲۵ میلیون دستگاه و در مارس ۱۷.۸۳ میلیون دستگاه خودرو بود. شرکت «کاکس اتوموتیو» نیز در محاسبه نرخ سالانه تعدیلشده فصلی ماه مه خود شاهد کاهش مشابهی بود.
رایان سوئیت، اقتصاددان ارشد آمریکایی مؤسسه آکسفورد اکونومیکس، در یادداشتی به تحلیل این بازار پرداخته و معتقد است که ناخوشی فروش خودرو از راه رسیده است. سوئیت در این مطلب عنوان کرده است: «بعید است موانع فروش خودرو تحتتأثیر بدبینی مصرفکنندگان و کاهش موجودی انبارهای نمایندگیها و افزایش تعرفهها که هزینههای اضافی را به دنبال دارد به سرعت تغییر کنند. در شرایطی که فروشندگان، عرضه را با خودروهای گرانتر جایگزین میکنند، علاوه بر اینکه کاهش موجودی منجر به افزایش قیمتها میشود، احساسات مصرفکننده نیز بر فروش تاثیر خواهد گذاشت.»
سوئیت اظهار کرده است: «موجودی کمتر، قیمتهای بالاتر، کاهش احساسات و رشد ضعیف درآمد بر فروش خودرو تاثیر خواهد گذاشت. فروش طی سال میلادی جاری ضعیف خواهد بود و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۶ به پایینترین حد خود خواهد رسید.» طبق گزارش یاهو فایننس هم، یک نقطه روشن کوچک برای خودروسازان وجود دارد که ۲۵ درصد از پاسخدهندگان اظهار کردند خرید خود را در واکنش به تعرفهها، به تعویق انداختهاند.
از سوی دیگر، لی شوفو، رئیس و بنیانگذار جیلی اعلام کرد که صنعت خودروسازی جهان با ظرفیت مازاد جدی روبهرو است و این خودروساز چینی تصمیم گرفته است که کارخانههای تولیدی جدید نسازد یا تولید را در تأسیسات موجود گسترش ندهد. اظهارات لی شوفو در حالی بیان میشود که صنعت خودروسازی چین، بزرگترین صنعت جهان، درگیر یک جنگ قیمت بیرحمانه شده است که بسیاری از بازیگران را مجبور به توجه به بازارهای خارج از چین کرده و باعث شده است که نهادهای نظارتی این کشور، خواستار توقف آن شوند.
طبق گزارش رویترز، خودروسازان چینی از جمله بیوایدی، چری و گریت وال موتور در خارج از کشور کارخانه میسازند.طبق اعلامیهای که جیلی در فوریه منتشر کرد، این شرکت قصد دارد از تأسیسات تولیدی موجود شرکت رنو در برزیل استفاده کند و سهام کمتری از کسبوکار رنو در این کشور آمریکای لاتین را در اختیار بگیرد.
مجموعه آنچه در بازار خودروسازی جهان میگذرد، نشان میدهد که برخی عوامل باعث کاهش رشد این صنعت شده و این مسئله میتواند رد بازهای میانمدت و بلندمدت این صنعت پرسود جهانی را با رکود مواجه کند. از یاد نبایستی برد که بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید بهتنهایی اثر انکارناپذیری بر صنعت خودروسازی جهان خواهد گذاشت. کافی است به خاطر آوریم در دوران نخست ریاستجمهوری دونالد ترامپ (۲۰۱۷-۲۰۲۱)، سیاستهای تجاری تهاجمی از جمله اعمال تعرفههای سنگین بر واردات خودرو (تا ۲۵٪) پیامدهای گستردهای بر صنعت خودروسازی جهانی داشت.
در آن دوران تعرفهها باعث شدند قیمت خودروهای وارداتی (مثل محصولات اروپایی و ژاپنی) افزایش یابد، اما خودروسازان آمریکایی مانند جنرال موتورز و فورد نیز به دلیل وابستگی به قطعات وارداتی تحت فشار قرار گرفتند. تصمیماتی که بهنظر میرسد در دوره دوم ترامپ، امواج ویرانگر و سنگینتری برای بازار خودروی جهان ایجاد کند./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید