روزنامه آسیا-در حالی که در هفته‌های اخیر اخبار متعددی درباره راه‌اندازی ایرلاین جدیدی به نام «دات وان» با وعده ورود ده‌ها فروند هواپیما منتشر شده بود، سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور رسمی اعلام کرد که این شرکت هیچ‌گونه مجوز بهره‌برداری عملیاتی ندارد و تاکنون هیچ هواپیمایی نیز وارد کشور نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس حاکی از آن است که یکی از مدیران هلدینگ وابسته به بابک زنجانی پیش‌تر مدعی شده بود که مجوزهای لازم برای آغاز فعالیت این ایرلاین دریافت شده و قرار است تا پایان اردیبهشت، ۳۲ فروند هواپیما با عمر کمتر از ۱۰ سال وارد ناوگان هوایی ایران شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازپس‌گیری احتمالی قشم‌ایر نیز گفت: از این موضوع بی‌اطلاع است و خبری در این باره به او نرسیده است.اما به تازگی، معاون اجرایی حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد که تا زمانی که هواپیماها وارد کشور نشده و مراحل ثبت (ریجستر) آنها انجام نشود، هیچ مجوز عملیاتی برای ایرلاین دات وان صادر نخواهد شد. او همچنین تأکید کرد که تاکنون هیچ هواپیمایی از این شرکت به ایران نیامده و سازمان هواپیمایی هیچ ادعایی را تأیید نکرده است.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سازمان هواپیمایی کشوری در حال تغییر دستورالعمل‌های مربوط به صدور مجوز برای ایرلاین‌ها است.

معاون اجرایی این سازمان توضیح داد که روند بررسی درخواست‌های تأسیس ایرلاین تسهیل شده و اکنون تمرکز بر روی مدیرعامل و معاونت‌های تخصصی است. با این تغییرات، متقاضیان می‌توانند درخواست خود را از طریق درگاه مجوز دولت ثبت کنند و در صورت تأمین شرایط لازم، موافقتنامه اولیه با اعتبار ۶ ماهه دریافت کنند.وی همچنین به وضعیت دات وان اشاره کرد و گفت که این شرکت باید انتظارات فنی و قانونی را تأمین کند تا در نهایت مجوز بهره‌برداری عملیاتی صادر شود. به گفته او، این فرآیند شامل صحت‌سنجی ادعاهای مطرح‌شده نیز خواهد بود.با توجه به این تحولات، به نظر می‌رسد که ورود ایرلاین «دات وان» به ناوگان هوایی ایران با چالش‌های جدی مواجه است و باید دید آیا این شرکت قادر خواهد بود شرایط لازم برای دریافت مجوزهای لازم را فراهم کند یا خیر. در نهایت، با توجه به وضعیت کنونی، به نظر می‌رسد که انتظار برای ورود اولین هواپیمای ایرلاین دات وان همچنان ادامه خواهد داشت و باید منتظر ماند تا ببینیم آیا این شرکت موفق به عبور از مراحل قانونی و فنی خواهد شد یا خیر.در هفته‌های گذشته، اخبار متعددی درباره بازگشت مجدد بابک زنجانی به عرصه اقتصادی از طریق سرمایه گذاری ۶۱ هزار میلیارد تومانی در پروژه های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و از جمله راه‌اندازی شرکت هواپیمایی دات وان منتشر شد.چندی قبل فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت نیز در واکنش به سئوالات متعدد خبرنگاران در خصوص وضعیت مشارکت بابک زنجانی در پروژه های وزارت راه گفت؛ هنوز هیچ قراردادی امضاء نشده و صرفا تفاهم نامه اولیه بین طرفین مبادله شده است.

برخی منابع، تحرکات اخیر و فضاسازی رسانه‌ای پیرامون بازگشت بابک زنجانی به عرصه اقتصاد را بخشی از یک سناریوی تبلیغاتی برای عادی‌سازی نقش اقتصادی او در آینده ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که ابهام‌ها درباره وضعیت تسویه بدهی‌های کلان زنجانی به شرکت نفت همچنان پابرجاست./آسیانیوز