آسیانیوز- تشدید ناآرامی‌ها در غرب آسیا و تداوم جنگ اوکراین، وزرای دفاع گروه هفت را دور هم جمع کرد. ایتالیا که ریاست دوره‌ای کشورهای گروه هفت را بر عهده دارد، روز گذشته نشست وزرای دفاع را در شهر «ناپل» واقع در جنوب ایتالیا و مقر نیروی مشترک متحد ناتو برگزار کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، «گویدو کروستو» وزیر دفاع ایتالیا از تمامی شرکت‌کنندگان از جمله مارک روته، دبیرکل ناتو و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا استقبال و در آغاز این نشست عنوان کرد: «معتقدم که حضور امروز شما پیام قاطعی به آنهایی که سعی می‌کنند سیستم‌های دموکراتیک ما را متوقف سازند، می‌فرستد.»

وزیر دفاع ایتالیا در ادامه افزود: «جنگ اوکراین، وضعیت بحرانی در خاورمیانه به همراه بی‌ثباتی عمیق در جنوب صحرای آفریقا و افزایش تنش در منطقه هند ـ آرام، چارچوب امنیتی وخیمی را برجسته می‌کند.» کروستو یک روز پیش از این نشست در بروکسل گفته بود: «فضای زیادی به بحث در مورد تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه طی اجلاس یک روزه وزرای دفاع گروه هفت اختصاص داده خواهد شد.»

طبق آنچه گزارش شده، وزرای دفاع گروه هفت مسائل اوکراین که سومین زمستان جنگی را در سال ۲۰۲۵ تجربه خواهد کرد و همچنین چشم‌انداز کاهش حمایت‌های نظامی در صورت پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده را بررسی کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش از برگزاری این نشست گزارش داد که انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر آمریکا و پیروزی احتمالی دونالد ترامپ بر این نشست و گفت‌وگو وزرای دفاع گروه هفت سایه افکنده است.

یک مقام ارشد ناتو در این خصوص گفته است: «ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایالات متحده مسئولیت خطیر کمک به اوکراین را ادامه دهد. به همین خاطر، دبیرکل ناتو می‌خواهد شاهد پیشروی ناتو در کمک‌های امنیتی باشد و صرفا یک کشور این مسئولیت را به دوش نکشد. اروپا باید کمک‌ها را افزایش دهد.»