روزنامه آسیا-با تشکیل کارگروهی، تعیین زمان و شیوه حذف سهمیه بنزین خودروهای نوشماره بررسی خواهد شد. با وجود اینکه دولت چهاردهم سیاستهای جدید بنزینی را با هدف مدیریت مصرف و کاهش واردات سوخت دنبال میکند، تصمیم اخیر درباره حذف سهمیه بنزین خودروهای نوشماره با پرسشها و انتقادهایی همراه شده است.
به نقل از ایسنا، این تصمیم قرار است در کارگروهی متشکل از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی نهایی شود، اما ابهامها درباره زمان اجرا، دامنه شمول و موارد دیگر همچنان ادامه دارد. در همینباره، محسن پاکنژاد، وزیر نفت، اعلام کرد: «خودروهای نوشماره یعنی خودروهایی که برای نخستینبار شمارهگذاری میشوند، در اولویت بررسی برای حذف سهمیه ۶۰ و ۱۰۰ لیتری قرار دارند. این موضوع نهتنها به خودروهای صفر داخلی مربوط است، بلکه خودروهای مناطق آزاد، خودروهای وارداتی و حتی خودروهای دولتی نیز در مدل جدید لحاظ شدهاند.»
با این حال، بهدلیل اینکه هنوز زمان و شیوه اجرای این تصمیم مشخص نشده، برخی کارشناسان معتقدند مصرفکنندگان در وضعیت انتظار و بیاطمینانی قرار گرفتهاند، موضوعی که میتواند بازار خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. با وجود تأکید دولت بر ضرورت اصلاح، حذف سهمیه بنزین خودروهای نوشماره چند نکته را بههمراه دارد، در مدل پیشنهادی، همه خودروهای نوشماره چه اقتصادی و کممصرف باشند و چه لوکس و پرمصرف مشمول یک قاعده میشوند. منتقدان این موضوع را فاقد عدالت مصرفی میدانند.
با حذف سهمیه، هزینه استفاده از خودروهای نو افزایش مییابد و ممکن است بخشی از خریداران بهجای خودروهای جدید به سمت خودروهای کارکرده حرکت کنند، روندی که میتواند نوسازی ناوگان را کند کند. همچنین در حالی که محدودیت برای خودروهای جدید اعمال میشود، هنوز سیاستهایی برای تشویق خرید خودروهای کممصرف یا استاندارد ارائه نشده است، موضوعی که باعث میشود این تصمیم بیشتر بازدارنده باشد تا سیاست هدایت مصرف را دنبال کند./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید