روزنامه آسیا-رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از اجرای نظام جامع ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی خبر داد.
به گزارش آسیا، علاءالدین رفیعزاده، معاون رئیسجمهور در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره شهید رجایی، بر اهمیت استقرار نظام جامع ارزیابی عملکرد بر اساس شاخصهای دقیق و عینی، پیوند ارزیابی با بودجهریزی و نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد، و توسعه دولت هوشمند با رویکرد مردممحور تأکید کرد.
رفیعزاده مدیریت عملکرد را «حلقه بازخورد» ضامن حیات و تعالی نظام مدیریتی توصیف کرد و آن را از پیچیدهترین زیرنظامهای مدیریتی دانست که هم نظام مسائل را شناسایی میکند و هم نقش طبیبِ ارائهدهنده نسخه بهبود و پیگیر اجرای آن را دارد. وی از اجرای نظام جامع ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی خبر داد که بر اساس شاخصهای دقیق، عینی و قابل سنجش طراحی شده و این امکان را فراهم میآورد که کارنامه واقعی دستگاهها «به دور از شعار» و بر اساس دادههای معتبر دیده شود.
وی افزود: «در ارزیابی سال ۱۴۰۳، دستگاههای ملی و استانی با ۱۰۹ شاخص عمومی و بیش از ۲۰۰۰ شاخص اختصاصی توسط بیش از ۱۱۰۰ ارزیاب مورد سنجش قرار گرفتهاند. برای پنجمین سال متوالی، دادهها و اطلاعات فرآیند مدیریت عملکرد بهصورت عمومی و از طریق سامانه تعاملی «دولتسنج» منتشر خواهد شد تا دسترسی مردم، خبرگان و جامعه اندیشگاهی به مستندات عملکردی فراهم شده و زمینه مشارکتجویی و نظارت مردمی تقویت شود.»
رفیعزاده به برنامههای سازمان در حوزه ارزیابی مدیران اشاره کرد و گفت: «پس از اجرای آزمایشی نظام جدید، تلاش دارند ارزیابی مدیران را به ارزیابی دستگاه متصل کنند، پرونده عملکردی مدیران را حافظهدار نمایند و کارنامههای مبتنی بر عملکرد واقعی ارائه دهند تا در جهت ارتقای نظام مدیریتی و انتصاب شایستگان گام برداشته شود. این اقدامات زمانی اثرگذار خواهد بود که با نظام بودجهریزی و پرداخت مبتنی بر عملکرد پیوند بخورد؛ بهگونهای که تخصیص منابع مالی، ساختاری و انسانی و نظام جبران خدمات، متناسب با تحقق اهداف و شاخصهای عملکردی دستگاهها گردد.»
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: «چنین پیوندی میان ارزیابی، بودجهریزی و پرداخت، از هدررفت منابع جلوگیری کرده و انگیزه مدیران و کارکنان را برای حرکت در مسیر بهرهوری و خدمت بهتر به مردم افزایش میدهد و ضامن اصلاحات پایدار در نظام اداری کشور خواهد بود. سازمان اداری و استخدامی با استقرار «نظام نظارت مسألهمحور» بر گلوگاهها و اولویتهای عملکردی، درصدد عملیاتی کردن مطالبه مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اصل دانستن «پیگیری» است.»
رفیعزاده در بخش دیگری از سخنانش از راهاندازی و اجرای موفق مرکز فوریتهای اداری (فواد) در دو استان بهعنوان نماد وفاق و «قلب تپنده نظام اداری کشور» یاد کرد و گفت: «این مرکز نشان میدهد که وفاق ملی در عمل یعنی مشکل اداری مردم بدون پاسخ نماند. فواد پل میان مردم و حاکمیت است و صدای مردم در آن شنیده میشود؛ گرههای اداری مربوط به نحوه و کیفیت ارائه خدمت با فوریت گشوده میشود و با تحلیل دادههای فواد، فرآیندهای زائد اصلاح و فرآیندهای اداری تسهیل خواهد شد.»
رفیعزاده در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت بهکارگیری آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات در نظام اداری تأکید کرد و آن را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت انکارناپذیر دانست. وی هدف سازمان را یکپارچهسازی مؤثر زنجیره انجام هر خدمت با کاربرد فناوری برای سادهسازی ارائه خدمات عمومی، ارتقای کارایی و پاسخگویی به نیازهای شهروندان و کسبوکارها از طریق سکویهای رقومی و ارائه هوشمند و الکترونیکی تمام خدمات دولت عنوان کرد.
وی در ادامه اولویتهای تحولی سازمان را شامل اصلاح ساختار و معماری کلان دولت، اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد، تحول در ارتقای کیفیت خدمات با رویکرد مردممحور و توسعه دولت هوشمند برشمرد و تأکید کرد: «با پیگیری این اولویتها و بازنگری در روشها، قصد دارند نظام اداری را ارتقاء دهند و سرعت و دقت خدمات به مردم را افزایش دهند. تحول اداری نیازمند عزم ملی و همراهی تمامی دستگاهها است.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید