روزنامه آسیا- همایون فدایی ـ در آخرین روز کنگره بین‌المللی کنترل عفونت و استریلیزاسیون، مواد و تجهیزات پزشکی، فرصت کوتاهی دست داد تا با دکتر عبدالرضا آقا بزرگتر، رئیس هیأت مدیره شرکت «شیمیایی نوین پاک شرق» به گفت‌وگو بنشینیم، گفت‌وشنیدی که در ادامه می‌خوانید:

* به‌عنوان نخستین سؤال بفرمایید آیا از همایشی که برگزار شد، راضی بودید؟

شرکت «شیمیایی نوین پاک شرق» نزدیک به 30، 35 سال است که در این حوزه کار می‌کند و این نمایشگاه و کنگره هم دوازده دوره است که دارد برگزار می‌شود و شرکت ما در هر دوازده دوره، به‌جز دوره‌هایی که در کرونا برگزار نشد، حضور داشته و خدا را شکر که هر سال بهتر از سال قبل برگزار شده است. البته یک‌سری نقطه‌ضعف‌هایی هم هستبه‌خصوص در یکی دو سال اخیر، اما در کل راضی‌کننده بود و از دیروز در غرفه ما تعداد شرکت‌کنندگان فراتر از تصور ما بوده است.

* شرکت شما چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و چه محصولاتی تولید می‌کند؟

شرکت ما حدود 35 سال است که در حوزه ملزومات دارویی یا همان محصولات پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده فعالیت می‌کند. زمانی در بخش واردات فعالیت می‌کردیم و بعد وارد حوزه تولید شدیم و الان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این دسته از محصولات مخصوصا درمراکز درمانی، صنایع  کشور هستیم. طیف وسیع محصولات ما در همه حوزه‌هایی که به پاک‌سازی و ضدعفونی محیط‌های عمومی نیاز دارند تا مراکز درمانی، مراکز دارویی، شرکت‌های صنعتی، حوزه محصولات غذایی و حوزه صنایع دارویی، به‌کار رفته و به فروش می‌رسد. 

* مختصری درباره سابقه شرکت و رزومه آن توضیح دهید؟

شرکت «شیمیایی نوین پاک شرق»، قبلا با نام شرکت «آیریانیک» در حوزه واردات از طریق یک برند اروپایی به اسم شرکت «بورر و برند دکونکس» مشغول به فعالیت بود. محصولات این شرکت اروپایی از طریق شرکت ما (شرکت آیریانیک) وارد ایران می‌شد که به‌عنوان برندی پیشرو در حوزه ضدعفونی‌کننده‌ها شناخته شد. کم‌کم شرکت ما مورد وثوق همه مراکز درمانی حتی خود سازمان غذا و دارو و دولتمردان قرار گرفت. اما الان تقریباً نزدیک به 10، 12 سال است که در بخش تولید این محصولات فعالیت می‌کنیم و همان برند دکونکس را تحت لیسانس شرکت بورر سوئیس و با بالاترین کیفیت در ایران تولید و عرضه می‌کنیم.

* چه برنامه‌ای برای توسعه شرکت و فعالیت‌هایش در آینده دارید؟

همانطور که می دانید تحقیق و توسعه جزء مهمترین برنامه های استراتژیک در صنایع و شرکت هامحسوب می شود.این مهم از جمله برنامه‌‌های ما هم بوده و هست که در حال حاضر با اضافه کردن نزدیک به بیست گرید محصول جدید در صنایع مختلف علاوه بر مراکز درمانی  در دیگر صنایع هم قابل استفاده می باشد و تقریباً می‌شود گفت که ما جزء شرکت‌هایی هستیم که پنج درصد از برنامه بودجه سالیانه خود را در امر تحقیق و توسعه صرف کرده‌ایم و علاوه بر اینکه این موضوع خیلی برایمان مهم است با جدیت بیشتری آن را ادامه میدهیم. 

* اگر صحبت یا پیامی برای مدیران و مسئولین دارید، بفرمایید؟

الان مهمترین دغدغه ما در این چند سال اخیر، مشکلات ارزی است، هم به واسطه تأمین مواد اولیه در داخل کشور و هم به واسطه این‌که یکی از طرح‌های توسعه ما و همه تولیدکنندگان، صادرات است. شرکت ما به دلیل همین مشکلات ارزی، صادرات خیلی محدودی داشته است. اگر این مسائل حل شود، هم وارد کردن مواد اولیه به کشور آسان‌تر خواهد شد و هم در حوزه صادرات، می‌توانیم بازارهای زیادی را حداقل در منطقه خودمان ایجاد کنیم. 

معضل دیگر، بحث‌ ناترازی‌های انرژی است که خیلی روی کار ما اثر گذاشته و خیلی وقت‌ها تولیدات ما را به نصف رسانده و ضرر و زیان بسیاری به شرکت‌های تولیدی وارد آورده است. الان هم به واسطه کمبود گاز، دوباره همان مشکل برق را داریم که واقعاً به ما ضربه می‌زند. وقتی تولیدکننده با این‌همه سختی و نوسانات ارزی محصولات متنوع تولید می‌کند، حقوق کارمندان ، بیمه و مالیات را می‌دهد، واقعاً برایش سخت است که با اتفاقات دست و پا گیری مثل قطع برق و... مواجه شود. به نظرم در مرحله اول باید مشکلات ارزی را حل کنیم تا واردات مواد اولیه و صادرات محصولات اتفاق بیافتد و در مرحله دوم ناترازی انرژی باید رفع شود.

* در پایان اگر سخنی باقی مانده، بفرمایید؟

من هنوز هم به این مسئله اعتقاد دارم که زمانی یک تولیدکننده در کشور می‌تواند موفق باشد که بتواند صادرات داشته باشد. الان کشورهایی مثل چین به‌واسطه صادرات است که تولیدات زیادی  انجام می‌دهند و سرپا هستند. اگر شرکت‌های داخل کشور بخواهند بازارشان برقرار بماند و سالیان متمادی کار کنند، باید درب بازارهای صادراتی برایشان گشوده شود و این نیاز به همان بحث ثبات نرخ ارز و رفع موانع ارزی است. 

در مرحله بعد سازمان های دولتی که مسئول بخش‌های صادرات و ارتباطات خارج از کشور هستند باید یک مقدار فضا را بازتر کنند، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و کنگره‌های مختلفی برگزار کنند تا همکاران ما از کشورهای همسایه حداقل در این همایش‌ها حضور پیدا کنند. این نیاز دارد به مشوقات دولتی و تخصیص یک‌سری اعتبارات که باید برای برگزاری این نمایشگاه‌ها و کنگره‌ها در داخل و خارج از ایران درنظر گرفته شود.