روزنامه آسیا-در سالهای اخیر تا حدی اهمیت دانشبنیانها در فضای کلی اقتصاد کشور مورد توجه قرار گرفته است. عرصهای که میتواند بستری برای کاهش وابستگی ارزی و افزایش درآمد ملی ایجاد کند.
در همین راستا، دکتر سعید سرکار، رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی در مراسم جایزه صادرات نانو با اشاره به اهمیت صادرات محصولات دانشبنیان و نقش آن در اعتبار جهانی فناوری ایران، گفت: «این مراسم، محفلی برای صادرکنندگان دانشبنیان است و بهجای مقدمهچینی، بهتر است مستقیماً به اصل موضوع بپردازیم؛ زیرا همه اقدامات جانبی در نهایت باید به تقویت برند ملی و توسعه بازارهای صادراتی منجر شود.»
به گزارش آسیا، وی با بیان اینکه کیفیت و برند دو رکن اساسی در موفقیت صادرات محصولات فناورانه هستند، اظهار کرد: «بهعنوان مثال، اگر محصولی از یک کشور در حال توسعه، کیفیتی مشابه محصولات آلمانی داشته باشد، ورود آن به بازارهای جهانی نیازمند تمرکز ویژه بر موضوع برندینگ است. باید بدانیم که نام و اعتبار برند ملی، در بازارهای بینالمللی تعیینکننده است. وسواس ما در صادرات محصولاتی که نام «ایران» روی آنها درج میشود، باید حتی بیشتر از حساسیت ما در زمینه واردات باشد. چرا که هر محصول دانشبنیان صادرشده، نماینده سطح فناوری کشور در نگاه جهانی است.»
وی افزود: «بنابراین، صادرات محصولات دانشبنیان تنها به معنای کسب درآمد نیست، بلکه ابزاری مؤثر برای ارتقای جایگاه علمی و فناورانه ایران در جهان است.» رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی، در ادامه سخنرانی خود با تأکید بر ضرورت فراهمسازی زیرساختهای نهادی برای توسعه صادرات محصولات دانشبنیان، گفت: «اگر قصد داریم در بازارهای جهانی حضور مؤثر داشته باشیم، باید برندهای بزرگ و شناختهشدهای ایجاد کنیم. اما متأسفانه در کشور، قوانین و مقررات موجود اجازه رشد و شکلگیری چنین برندهایی را نمیدهد.»
وی افزود: «باید این قوانین محدودکننده اصلاح شوند تا شرکتهای بزرگ فناور بتوانند در سطح بینالمللی فعالیت کنند. در حال حاضر، برخی از شرکتهای ایرانی موفق شدهاند محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر کنند، اما برای گسترش این مسیر، باید زیرساختهای قانونی و نهادی تسهیل شود.»
سرکار، یکی از مهمترین پیشنیازهای ورود به بازارهای جهانی را رعایت استانداردهای بینالمللی دانست و گفت: «اگر میخواهیم وارد بازارهای جهانی شویم، باید استانداردهای معتبر بینالمللی را رعایت کنیم و در این زمینه حتی لازم است با برخی کشورها تفاهمنامههای دو یا چندجانبه امضا کنیم تا استانداردهای یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. نبود این توافقها، روند صادرات محصولات فناورانه را دشوار میکند.»
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی با اشاره به نقش خدمات پس از فروش در صادرات، افزود: «کشورهای خریدار معمولاً تمایل دارند از شرکتهایی خرید کنند که سبد کاملی از محصولات دارند و قادر به ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی هستند. شرکتهای کوچک با چند محصول محدود، معمولاً نمیتوانند بهتنهایی وارد بازارهای خارجی شوند. ازاینرو باید کنسرسیومهای صادراتی ایجاد شود تا شرکتها با یک برند واحد، سبد محصول مشترک و توان بازاریابی و خدمات پس از فروش منسجم، وارد بازارهای بینالمللی شوند.»
وی ادامه داد: «در بسیاری از کشورها که قیمت برای مصرفکننده معنا دارد، اگر بتوانیم محصولات ایرانی را با ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت کمتر از برندهای اروپایی عرضه کنیم، با استقبال گستردهای مواجه خواهیم شد. کیفیت محصولات ایرانی در سطح بسیار خوبی است و با برنامهریزی صحیح میتوانیم سهم خود را از بازارهای جهانی افزایش دهیم.»
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی گفت: «در آینده نزدیک، برنامهای جامع برای حمایت از صادرات دانشبنیان تدوین و ارائه خواهد شد تا همه ملزومات قانونی، مالی و فنی آن فراهم شود. هدف ما این است که صادرات محصولات دانشبنیان به یکی از محورهای اصلی در کاهش وابستگی ارزی و افزایش درآمد ملی تبدیل شود.»/آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید