روزنامه آسیا-ایجاد بسترهایی فراهم برای صادرات، موضوعی است که علاوه بر ورود ارز به کشور، زمینه رشد اقتصاد کشور را ایجاد می‌کند. از این‌رو، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان دولتی می‌بایست بیش از آن‌که با بوروکراسی‌های طولانی و زمان‌بر برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مانع ایجاد کنند، تسهیل‌گر باشند. 

امکان صادرات برای کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی

در همین راستا و در جهت کاهش موانع صادراتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «امکان صادرات برای کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی که امکان رتبه‌بندی آن‌ها وجود ندارد از ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ صرفاً با دریافت سقف صادرات از طریق ارائه ضمانت‌نامه بانکی معتبر وجود دارد.» طی نامه‌نگاری بین معاونت برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت و رئیس مرکز نوآوری، هوشمندسازی و امنیت بر لزوم مدیریت سقف صادرات کارت‌هاب بازرگانی فاقد رتبه‌بندی در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات تأکید شده است.

در این نامه‌نگاری مرتضی احمدی، معاون برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت خطاب به کوروش جدی ثانی رئیس مرکز نوآوری، هوشمندسازی و امنیت و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، تشریح می‌کند که بخش قابل توجهی از صادرکنندگان فاقد سابقه تجاری کارت بازرگانی جدید نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام نکرده‌اند یا مقدار بسیار کمی را رفع تعهد کردند که موجبات اخلال در نظام ارزی و تجاری کشور را فراهم کرده است.

او تأکید می‌کند: «در همین راستا و علی‌رغم نظر این سازمان مبنی بر ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی به عنوان راهکار ریشه‌ای حذف کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف مقتضی است دستور فرمایید نظر به موافقت رئیس سازمان امکان صادرات برای کارت‌های بازرگانی متعلق به بازرگانان غیرتولیدی که امکان رتبه‌بندی آنها وجود ندارد از ۲۴ مرداد ۱۴۰۴ مطابق با بند ۱۳ ماده ۱۰ آیین‌نامه قانون مقررات صادرات و واردات صرفاً با دریافت سقف صادرات از طریق ارائه ضمانت‌نامه بانکی معتبر وجود داشته باشد.»

کنسرسیوم‌های صادراتی؛ اقدامی راهبردی و مؤثر

در همین‌باره، رئیس اتاق ایران در حاشیه برگزاری بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و با اشاره به ظرفیت بالای کشور در این صنعت، درخصوص صادرات به منطقه اوراسیا و دریافت مجوزهای لازم در این حوزه گفت: «برای دریافت مجوزها و استاندارهای لازم و ایجاد زمینه‌های صادرات به منطقه اوراسیا در اتاق ایران دوره‌های آموزشی طراحی شده و صاحبان بنگاه‌ها می‌توانند با حضور در این دوره‌ها نیاز خود را به آنچه باید درباره اسناد و استانداردها بدانند، تأمین می‌کنند.»

رئیس اتاق ایران همچنین به تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی که چندین سال است توسط بنگاه‌های بزرگ مطرح شده و مطالعات گسترده‌ای روی آن صورت گرفته است، اشاره و تصریح کرد: «ایجاد کنسرسیوم‌ها و تعریف فعالیت‌های مشارکتی در این این چارچوب به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. با هم بودن و ایجاد کنسرسیوم‌ها نیاز دارد، بتوانیم فلسفه صحیح مشارکت در صادرات را درک کنیم و آنگاه واحدهای کوچک و متوسط هم زیر پوشش بنگاه‌های بزرگ‌تر قرار می‌گیرند و روند صادرات را گسترده می‌کنند.»/آسیانیوز