آسیانیوز- در حالی‌که روسیه و ناتو در اوکراین در برابر هم ایستاده‌اند، برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که رویارویی چین و ایالات متحده هم در آینده دور از انتظار نیست. در واقع در حال حاضر تنش‌هایی زیر خاکستر وجود دارد که هر لحظه ممکن است آتش آن به شکلی عیان زبانه بکشد.

در همین راستا، وزیر امور خارجه آمریکا فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی را «خطرناک و غیرقانونی» خوانده و مدعی شد واشنگتن به حفظ «آزادی دریانوردی» در این آب‌ها خواهد پرداخت. آنتونی بلینکن در سخنرانی در نشست با مقامات اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) در شهر «وینتیان» پایتخت لائوس، چین را به دست زدن به «اقداماتی به شکل فزاینده خطرناک و غیرقانونی» در دریای چین جنوبی متهم کرده و مدعی شده است: «این اقدامات باعث مجروح شدن افراد، آسیب وارد شدن به کشورهای آ. سه. آن و نقض تعهدات به حل وفصل صلح‌آمیز مناقشات شده است.»

این صحبت‌های بلینکن سریعا توسط پکن محکوم شدند. چین در واکنش به این ادعاهای بلینکن تاکید کرد که حضور نظامی و مداخله ایالات متحده از خارج از منطقه در دریای چین جنوبی است که باعث بی‌ثباتی در آن شده است. چین در برابر چند عضو آ. سه. آن شامل ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی ادعاهایی در دریای چین جنوبی دارند.

نکته حائز اهمیت این است که این آب‌ها غنی از منابع نفت، گاز و شیلات بوده و یک‌سوم از تردد کشتی‌های تجاری جهان از دریای چین جنوبی انجام می‌شود. در ماه‌های گذشته چندین بار تقابل‌های خشونت‌آمیزی بین کشتی‌های چین با فیلیپین و ویتنام در این منطقه رخ داده است. از سوی دیگر ایلات متحده دست به استقرار کشتی‌های نیروی دریایی خود و جنگنده‌هایش در این منطقه در راستای تقابل با چین زده است.